خبرگزاری کار ایران

عمده سهام نیروگاه‌ها پس از واگذاری در اختیار دولت باقی می‌ماند

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۳۴۲

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به تصمیمات صورت گرفته برای واگذاری نیروگاه‌ها به صورت هلدینگ، گفت: با اجرای این برنامه تنها 49 درصد سهام نیروگاه‌ها واگذار و تا انتها 51 درصد این سهام در اختیار دولت باقی خواهد ماند.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، نشست مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با نمایندگان کارگران نیروگاه رامین اهواز ظهر امروز با حضور مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در محل نیروگاه برگزار شد.

محسن طرزطلب در این نشست با اشاره به نقش بسیار مهم نیروگاه رامین در تامین برق پایدار استان خوزستان، گفت: این مجموعه به عنوان یکی از نیروگاه‌های قدیمی کشور وظیفه تامین برق 40 درصد استان خوزستان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به طرح مسئله واگذاری نیروگاه رامین اهواز به بخش خصوصی و نگرانی‌های پیش‌ آمده برای کارکنان نیروگاه‌، گفت: بر اساس اصل 44 و تکالیف صورت گرفته از سوی نظام بایستی شرکت برق حرارتی به عنوان یک دستگاه دولتی 80 درصد تاسیسات تولید خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی یادآور شد: بر اساس تکالیف موجود بایستی 11 هزار مگاوات از مجموعه نیروگاه‌های برق حرارتی به سازمان خصوصی سازی معرفی می‌شد که در بازه زمانی سال 95 تعدادی از نیروگاه‌ها و شرکت‌های مدیریت تولید به عنوان بهره‌بردار به سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده‌اند.

طرزطلب افزود: پس از شکل‌گیری شرکت مادرتخصصی برق حرارتی و انتقال برخی از نیروگاه‌ها شاهد آن بودیم که نیروگاه از مدیریت وزارت نیرو خارج شده ولی تعهدات دارایی آن همچون وام‌های بانکی و تسهیلات آن همچنان بر عهده وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی باقی‌ می‌ماند.

وی تاکید کرد: در همان مقطع زمانی این مسئله مورد تاکید قرار گرفت که اگر قرار است دارایی نیروگاه‌ها بر اساس قانون واگذار شود چرا بایستی تعهدات آن همچنان بر عهده دولت بماند و منتقل نشود؛ به همین دلیل با پیگیری وزیر سابق نیرو تاکید شده بود که در صورت واگذاری دارایی نیروگاه باید تعهدات آن نیز عینا به خریدار واگذار شود. به همین دلیل شرکت‌های تولید شکل گرفت تا در زمان واگذاری نه تنها دارایی نیروگاه بلکه شرکت به همراه تمامی تعهدات آن واگذار شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: همان روند سابق موجب شده که با وجود واگذاری نیروگاه به بخش خصوصی حدود 10 هزار میلیارد تومان از تعهدات آن برای مجموعه باقی بماند. با وجود اینکه تا سال 97-96 بیش از 6 هزار میلیارد تومان از این رقم تسویه شده ولی با توجه به وجود برخی تعهدات ارزی طبیعتا با افزایش ناگهانی نرخ ارز این میزان بدهی نیز به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.

طرزطلب با تاکید بر اینکه واگذاری نیروگاه‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست و از سال 95 وارد لیست سازمان خصوصی‌سازی شده‌اند، گفت: با وجود اینکه نیروگاه رامین جزو مجموعه‌های قدیمی تولید برق کشور است، اما ارزش دارایی آن بیش از 15 هزار میلیارد تومان است. طبیعتا خریدار این نیروگاه بایستی برق تولیدی را به قیمت 50 تومان به فروش برساند که نهایتا سالانه حدود 300 میلیارد تومان درآمد از این محل ایجاد خواهد شد. از همین رقم نیز باید 200 میلیارد تومان صرف امور جاری نیروگاه‌ شود که اینگونه زمان بازگشت سرمایه بسیار طولانی خواهد بود و برای بخش خصوصی خرید این مجموعه نیز به صرفه نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی افزود: به همین دلیل تصمیم گرفته شد که نیروگاه‌ها به صورت هلدینگ واگذار و سهام آن‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد که با این روال تنها 49 درصد سهام نیروگاه‌ها واگذار و تا انتها 51 درصد این سهام در اختیار دولت خواهد بود.

وی تاکید کرد: بنابراین در صورت شکل‌گیری هلدینگ‌های یاد شده قرار نیست بیش از 49 درصد سهام نیروگاه‌ها واگذار شود و عملا با عملیاتی شدن ترتیبات پیش‌بینی شده در بودجه 99 سهم مهمی از نیروگاه‌های در لیست واگذاری دولتی باقی خواهند ماند.

طرزطلب خاطرنشان کرد: در گام اول نیز قرار شده 10 درصد سهام نیروگاه، آن هم نه به صورت بلوکی بلکه به عنوان سهام خرد در بازار بورس به عامه مردم عرضه شود. در حال حاضر نیز در تلاشیم اگر سهام این نیروگاه در بورس عرضه شد، بر اساس قانون حمایت از صنعت برق، منابع به دست آمده در این بخش به مجموعه وزارت نیرو بازگشته و صرف بازسازی نیروگاه‌های همانند رامین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز