خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد؛

ماجرای احداث سد مجازی در تهران چیست؟

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۳۲۹

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: در حال حاضر شهرداری تهران 133 میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند، اگر با همین روند ادامه یاید، در سال 1410 مجبور است به جای 133 میلیون متر مکعب 218 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی استفاده کند.

به گزارش ایلنا، در حال حاضر شهرداری تهران 133 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند که اگر همین روند ادامه داشته باشد تا 10 سال آینده میزان برداشت از این منابع حدود 90 میلیون متر مکعب نیز افزایش خواهد یافت که علاوه بر خالی شدن سفره‌ها و دستبرد به منابع نسل آینده، خطر فرونشست هر روز به ما نزدیک‌تر می‌شود، در همین رابطه و برای جلوگیری از بروز بیشتر این اتفاقات هفته گذشته تفاهمامه‌ای بین شهرداری و وزارت نیرو امضا شد که بر پایه آن تا افق 1410، 160 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا برای آبیاری استفاده کند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در این رابطه گفته است: با اجرای این طرح به اندازه حجم سد امیرکبیر (سد کرج) از آب قابل شرب با کیفیت و مصرف آن در فضای سبز جلوگیری می‌کنیم و این آب‌ها در زیر زمین می‌ماند و از  فرونشست زمین جلوگیری خواهد شد.پساب تصفیه شده در اختیار شهرداری تهران برای آبیاری فضای سبز و توسعه فضای سبز در سال های آینده قرار می گیرد.

او این اقدام را همانند ساخت یک سد مجازی دانسته و اظهار کرده : به میزان مورد نیاز پساب تصفیه شده در اختیار شهرداری تهران به مرور قرار می دهیم و در افق طرح 1410 به جای 180 میلیون، 250 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده در اختیار شهرداری قرار خواهیم داد و به مرور چاه‌ها بسته می‌شود.

محمدرضا بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره جزئیات احداث این سد مجازی اظهار داشت: در حال حاضر شهرداری تهران 133 میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند، اگر با  همین روند ادامه یابد، در سال 1410 مجبور است به جای 133 میلیون متر مکعب 218 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی استفاده کند. 

وی افزود: برای جلوگیری از استفاده بیشتر از منابع آب زیرزمینی یک تفاهمنامه بین وزارت نیرو و شهرداری تهران امضا شد و به جای اینکه از منابع آب‌زیرزمینی استفاده شود به میزان 145 میلیون از پساب و 15 میلیون از روان‌آب‌های رودخانه‌ها استفاده کنند. 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران خاطرنشان کرد:  160 میلیون متر مکعب آب جدید تقریبا معادل سد کرج و در واقع یک سد مجازی است. 

وی یادآور شد: به جای اینکه 160 میلیون متر مکعب از منابع آب‌زیرزمینی و یا سدها برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم، تا افق 1410، 160 میلیون متر مکعب پساب و روان‌آبهای رودخانه‌ها جایگزین خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز