خبرگزاری کار ایران

مرز ترکمنستان پس از ۵ ماه، آزمایشی باز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۲۳۹

مرز زمینی سرخس پس از توقف بیش از پنج و نیم ماه، فردا به صورت آزمایشی باز می‌شود.

به گزارش ایلنا،‌ سید روح اله لطیفی، گفت: مرز زمینی سرخس پس از توقف بیش از پنج و نیم ماه، فردا به صورت آزمایشی بازگشایی می شود.

وی افزود: این مرز که از اوایل اسفندماه و به دلیل شیوع بیماری کووید19 بسته شده بود و بنا بود همزمان با افتتاح پل دوستی در اواخر خرداد ماه مجددا شروع به کار کند، فردا چهارشنبه 19 شهریور، باهماهنگی بین سازمان های همجوار در این مرز بازگشایی می شود.

لطیفی تصریح کرد:در مرحله آزمایشی بازگشایی مسیر جاده ای این مرز،  محموله های  صادراتی در نقطه صفر مرزی با تغییر کشنده، تحویل کامیون های ترکمنستان می شود تا به مقاصد تجاری حمل شود.

وی افزود: با هماهنگی های صورت گرفته، در در مرحله آزمایشی که به مدت سه روز انجام می شود چند کامیون در روز ، کالای خود را تحویل کامیون های طرف مقابل خواهند داد تا پس از مدتی انشاالله شاهد تردد بیشتر باشیم.

لطیفی اظهار داشت :ترکمنستان و ایران چهار مرز در استان‌های خراسان رضوی و گلستان دارند که متاسفانه به دلیل توقف مرزها، از تیرماه، صرفا از طریق ریلی امکان تبادل کالا با این کشور در مرزهای سرخس و اینچه برون فراهم آمده بود .

سخنگوی گمرک با اشاره به اهمیت  کشورهای آسیای میانه گفت: توقف مرز های ترکمنستان در مسیر جاده ای باعث شد کریدور کتای و کریدور ایران_افغانستان و ازبکستان  فعال شود.

لطیفی  افزود: با بازگشایی مسیر جاده ای سرخس بین ایران و ترکمنستان، هیچ کشور همسایه ای، مسیر جاده ای کاملا  مسدود با ایران نخواهد داشت و امیدواریم با هماهنگی بین دستگاه‌ها و دیپلماسی فعال کشور علاوه بر مرز جاده ای سرخس، مرزهای اینچه برون،باجگیران و لطف آباد با این کشور به طور کامل فعال شود و تردد کامیون های ایرانی یا ترانزیتی به مقاصد ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان و.. به حالت عادی برگردد.

سخنگوی گمرک در پایان در خصوص زمان بازگشایی مرز گفت:بازگشایی مرز بنابود روز دوشنبه یا امروز انجام شود که به دلیل نیاز به هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها به فردا موکول شد.

گفتنی است در حال حاضر، روزانه بین 200 تا 250 واگن کالا از طریق مرزهای اینچه برون و سرخس به ترکمنستان و کشورهای در مسیر ریلی  این کشور صادر می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز