خبرگزاری کار ایران

"ناسازگاری علاقه‌ها" منشا هر گونه فساد اداری است

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۵۷۰

وزیر نیرو گفت: موقعیت تعارض منافع یا به اصطلاح دقیق‌تر "ناسازگاری علاقه‌ها" (Conflict Of Interests‌) در هر سازمان و هر سطحی قابل بروز و ظهور است، اما باید تلاش کنیم خود را در این شرایط قرار ندهیم، چرا که منشا هر گونه فساد اداری است.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» روز یکشنبه در نشستی با عنوان «مدیریت تعارض منافع در صنعت آب و برق» که به ابتکار معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو و با حضور مدیران عامل شرکت‌های مادر تخصصی صنعت آب و برق و ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در سطح کشور برگزار شد، تاکید مقام معظم رهبری در جلسه هئیت دولت در خصوص اهمیت استمرار افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق را باعث دلگرمی و افتخار همکاران این صنعت دانست و بر جدیت مجموعه وزارت نیرو بر افتتاح هفتگی این طرح‌ها تاکید کرد.

اردکانیان موضوع برگزاری این نشست را جزو مهم‌ترین سازوکارهای پیش روی این وزارتخانه دانست و گفت: از دیدگاه من مفهوم تعارض منافع در ترجمه اصطلاح انگلیسی "Conflict Of Interests‌" کامل نبوده و به نظر می‌رسد معادل ملموسی که بتواند این موضوع را تبیین کند، "ناسازگاری علاقه‌ها" است.

وی ادامه داد: در سازمان دولت این گونه تعبیر شده که وقتی علاقه‌های شما به عنوان شخص حقیقی با علاقه‌های سازمان‌ که شما شخص حقوقی آن هستید، ناسازگار باشد، شما در موقعیت"Conflict Of Interests‌" قرار گرفته‌اید.

اردکانیان تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم اهداف سازمانی محقق شود، افراد باید از این شرایط و قرار گرفتن در این موقعیت‌ها دوری کنند. فرد مسوول باید شرایط خود را به شکلی تنظیم کند که در شرایط ناسازگاری علاقه‌ها قرار نگیرد.

وزیر نیرو در تبیین شرایط ناسازگاری علاقه‌ها افزود: برخی ها سوء استفاده از موقعیت حقوقی برای شخص حقیقی را ناسازگاری علاقه می‌دانند در حالی که چنین تعبیری درست نبوده و این شرایط، خود یک جرم تلقی شده که نیازمند قانون واضح است.

او با تاکید بر اهمیت شناخت موقعیت‌های ناسازگاری علایق گفت: اگر به این موضوع و مدیریت آن توجه کافی نشود، دچار مفسده می شویم؛ اما با آسیب شناسی آن می توانیم از مشکلات به وجود آمده جلوگیری کنیم.

اردکانیان ادامه داد: مجموعه آب و برق از نظر دستگاه‌های نظارتی جزو صالح‌ترین‌ها است و اگر به نقطه‌ای رسیدیم که ناسالمی ما بروز کرد یعنی از داستان ناسازگاری علاقه‌ها رد شدیم. این مفهوم برای زمانی است که می‌خواهیم پیشگیری کنیم و مدیران شایسته خود را در معرض و موقعیت لغزش و سُر خوردن قرارندهیم؛ این یک روش پیشگیرانه است و سیستم را ایمن سازی می‌کند.

وزیر نیرو تاکید کرد: در این دوره مدیریتی لازم است بتوانیم مفهوم مدیریت ناسازگاری علاقه‌ها را تعریف کرده و آن را در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها ملاک عمل قرار دهیم.

وی ادامه داد: همه توسعه‌ها، توسعه سازه‌ای نیست و اصل آن، توسعه مدیریت انسانی است، پرداختن به این مفهوم می‌تواند ضمن توسعه مدیریت انسانی، ارزش‌های اخلاقی را در سازمان دولت ارتقا بخشد.

اردکانیان ادامه داد: ضرورت دارد کارگروهی را در ستاد برای این موضوع داشته باشیم و بخشی از کار این کارگروه، تولید مبانی مفهومی در این زمینه باشد، اگر در جایی به مصادیق روشنی رسیدیم بخشنامه کرده و دستورالعمل می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز