خبرگزاری کار ایران

از سوی اتاق بازرگانی ایران؛

شامخ مردادماه، ۴۶.۴۳ واحد اعلام شد/ انقباض تولید در میانه تابستان

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۱۱۳

بررسی‌ها نشان می‌دهد گرچه شامخ کل اقتصاد در مردادماه معادل 2.11 درصد نسبت به تیرماه بهبود یافته است اما همچنان از افزایش فشاری بر فعالیت‌های در برخی حوزه‌های مهم نظیر تقاضای جدید مشتریان و حجم و قیمت مواد اولیه و لوازم موردنیاز تولید حکایت دارد.

به گزارش ایلنا، مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران شاخص شامخ کل اقتصاد در مردادماه 1399 را با 0.96 واحد بهبود نسبت به ماه قبل، 46.43 واحد اعلام کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد گرچه شامخ کل اقتصاد در مردادماه معادل 2.11 درصد نسبت به تیرماه بهبود یافته است اما همچنان از افزایش فشاری بر فعالیت‌های در برخی حوزه‌های مهم نظیر تقاضای جدید مشتریان و حجم و قیمت مواد اولیه و لوازم موردنیاز تولید حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به شامخ از مهرماه 1397 توسط مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران محاسبه و منتشر می‌شود و در مرداد امسال، یازدهمین دوره شامخ کل اقتصاد و بیست و سومین دوره شامخ بخش صنعت از سوی این مرکز منتشر شده است. در گزارش شامخ مرداد 1399، رقم شامخ کل اقتصاد 46.43 واحد و شامخ بخش صنعت نسبت به ماه‌های قبل شاهد ریزش جدی بوده و از 55.25 واحد در تیرماه به 48.08 واحد در مردادماه رسیده است.

 شامخ مردادماه، ۴۶.۴۳ واحد اعلام شد/ انقباض تولید در میانه تابستان

شامخ کل اقتصاد در دوره یازدهم

عدد شامخ کل اقتصاد ایران در مردادماه با ایستادن بر رقم 46.43 واحد، همچنان بر وضعیت رکودی در فعالیت اکثر بنگاه‌های اقتصادی دلالت دارد؛ هرچند روند کاهش در فعالیت بنگاه‌ها فقط اندکی ملایم‌تر از تیرماه است.

در این دوره، شاخص میزان سفارشات خرید مشتریان به 41.53 واحد رسیده که 4 ماه گذشته کمترین مقدار را به ثبت رسانده است. بررسی نظرات فعالان اقتصادی در این دوره نشان می‌دهد، بیشترین بخش تأثیرگذار در کاهش شاخص میزان سفارشات خرید مشتریان، افت شدید تقاضا در بخش صنعت بوده است.

از سوی دیگر در مردادماه امسال، شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده نیز به 40.24 واحد رسیده که کمترین مقدار در میان زیرشاخص‌های شامخ محسوب می‌شود و نشان‌دهنده کمبود مواد اولیه برای بنگاه‌های اقتصادی است.

همچنین نتایج نظرسنجی از بنگاه‌های اقتصادی منتخب نشان می‌دهد در مرداد امسال، قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده نیز به 90.27 واحد رسیده که از تداوم افزایش در قیمت مواد اولیه حکایت دارد.

 شامخ مردادماه، ۴۶.۴۳ واحد اعلام شد/ انقباض تولید در میانه تابستان

شامخ صنعت در دوره بیست و سوم

در مرداد 1399، عدد شامخ کل بخش صنعت با سقوطی کم‌سابقه از 55.52 واحد در تیرماه، به 48.06 واحد رسیده است که کاهش فعالیت‌های صنعتی در مردادماه را نشان می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این روند کاهشی به دلیل تعطیلات تابستانی برخی از بنگاه‌ها در مردادماه است؛ اما بخشی دیگر ناشی از کاهش شدید تقاضا و فروش بوده که باعث شده است شاخص نسبت به تیرماه با کاهش شدید روبرو باشد.

در مرداد امسال، شاخص میزان سفارشات مشتریان در شامخ بخش صنعت به 44.23 واحد رسیده که نسبت به رقم 58.85 واحدی این شاخص در تیرماه با کاهش جدی روبرو بوده. کاهش این شاخص نشان‌دهنده تأثیر افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر بر تقاضای مشتریان است.

همچنین در این ماه شاخص موجودی اولیه به رقم 43.09 واحد رسیده که همچنان نشان‌دهنده کاهش در سطح موجودی مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی است؛ اما این روند کاهشی نسبت به تیرماه (53/39) اندکی کمتر شده است.

از سوی دیگر شاخص مقدار تولید محصولات در بنگاه‌های اقتصادی نیز به 46.23 واحد رسیده که نسبت به رقم 56.47 واحدی این شاخص در تیرماه از افول جدی سطح تولید حکایت دارد.

 برآورد می‌شود این کاهش به دنبال کاهش شدید موجودی مواد اولیه در ماه‌های گذشته و کمبود شدید نقدینگی و همچنین کاهش میزان سفارشات مشتریان در مردادماه باشد.

  شامخ مردادماه، ۴۶.۴۳ واحد اعلام شد/ انقباض تولید در میانه تابستان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز