خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور؛

اتحادیه‌های کشاورزی در حوزه صادرات فعال شوند/ صادرات نخود ممنوع نیست

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۷۸۳

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: تشکل‌های تعاونی روستایی و اتحادیه‌های کشاورزی باید در حوزه صادرات فعال‌تر شوند.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، محمدرضا کلامی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص واردات نخود به کشور به رغم تامین نیاز کشور از محل تولیدات داخلی گفت: 90 درصد نخودی که به کشور وارد می شود، نخود سیاه است که برای تولید لپه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی با ارائه آماری در خصوص میزن واردات نخود به کشور تاکید کرد: طبق آمارهای ارائه شده در سال 95 برابر با 94 هزارتن نخود به کشور وارد شده است و میزان واردات نخود در سال 96 نیز برابر با 120 هزار تن بوده است.

وی میزان واردات نخود در سال 97 را برابر با 70 هزار تن اعلام کرد و گفت: این رقم در سال گذشته برابر با 38 هزار تن بوده و در سال جاری نیز میزان واردات تاکنون نزدیک به 20 بوده است.

کلامی مقادیر تولید نخود در سال 98 را در محدوده 270 هزار تن اعلام کرد و گفت: در سال جاری احتمالا این رقم به 300 هزار تن می‌رسد در حالی که مصرف بر پایه سرانه حدود سه کیلو و دویست گرم در سال بین 260 تا 270 هزار تن است.

به گفته وی از خرداد ماه سال قبل ارز 4200 تومانی برای واردات حبوبات حذف شده است و نیمایی شدن ارز واردات خود چون دیواری برابر واردات عمل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نخود وارداتی به کشور طبق آمار گمرک قیمتی در حدود یک دلار دارد گفت: به این ترتیب بهای نخود وارداتی نزدیک به 25 هزار تومان تمام می شود و از این رو صادرات نخود مازاد می تواند برای اقتصاد کشور کشاورزان اتفاق خوبی باشد.

کلامی در توضیح این مطلب تاکید کرد: در مقطعی هستیم که صادرات نخود از کشور اصلا ممنوع نیست و دولت نیز قیمتی برای نخود تعیین نکرده و بازار بازاری رقابتی تلقی می شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: نرخ نخود فله برای مصرف کننده در محدوده 13 هزار و 900 تومان است و قیمت نخود بسته بندی نیز با توجه به هزینه های بسته بندی و حمل و نقل بالاتر از این رقم قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز