خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی معاون علمی - فناوری رییس جمهور:

بی‌توجهی به خاک جزیره هرمز باعث تخریب آن می‌شود/ چاه‌های نفتی همچون زالو، شیره جان اقتصاد کشور را تحلیل می‌برد

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۰۱۷

نشست رسانه‌ای طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه 4 شهریورماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کامبیز مهدی‌زاده مشاور عالی معاون علمی - فناوری رییس جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری در نشست رسانه‌ای این طرح به مناسبت هفته دولت به دستاورد‌ها ، اهداف، چشم‌انداز و حمایت‌های این طرح از استارت‌آپ، شرکت‌های دانش بنیان و ایده‌های نو پرداخت.

مهدی‌زاده با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و تبریک هفته دولت گفت: ‌با نفت یک کشور پیشرفت و توسعه پیدا نمی‌کند بنابراین باید از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد. کشورهای توسعه‌یافته‌ای چون مالزی، سنگاپور و یا ترکیه نفت ندارند اما با صدور تکنولوژی و فناوری به توسعه دست یافته‌آند در حال حاضر نیز در کشور ما و با شرایط تحریم‌های ظالمانه نیاز است که جایگزین‌های دیگری برای اقتصاد نفتی همچون صادرات فن اوری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال 98 مبلغی بالغ بر 800 میلیون دلار برای ترمیم و راه‌اندازی چاه‌های از دست رفته نفت هزینه شده است گفت: جایگزین نفت، معدن است. چاه‌های نفتی همچون زالو، شیره جان اقتصاد کشور را تحلیل می‌برد. بنابراین برای جایگزینی معدن به جای نفت ابتدا نیاز است به زمین‌شناسی به مثابه رشته‌ای مادر توجه شود. جایگاه علم زمین‌شناسی در کشورهایی چون روسیه، کانادا، هند و برخی کشورهای آ‌فریقا در حد وزارتخانه است اما متاسفانه در کشور ما از نظر قانونی و جایگاه اداری چنین ساختاری تعریف نشده است.

وی افزود: جایگاه اکتشاف، ژئوفیزیک هوایی، اکتشاف عمقی در ایران خیلی محدوداست. ایران با داشتن 68 نوع ماده معدنی و قرارگیری در بین کشور شاخص معدنی از لحاظ تنوع متاسفانه در این حوزه بسیار مهجور و سنتی باقی مانده است.

مهدی‌زاده، عدم سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های معدن و عدم ایجاد بسترهای لازم در حوزه معدن، تمرکز و سرمایه‌گذاری محدود در منابع با عیار بالا، کیفیت بالا و کم عمق را از جمله مشکلات عمده این حوزه دانست و افزود: به همین جهت برای رفع برخی از مشکلات مذکور، طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در سال 99 با دو هدف عمده در ساختار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است.

مشاور عالی معاون علمی، فناوری رییس جمهور اظهار کرد: عنایت ویژه مقام معظم رهبری به حوزه معدن با اعتقاد بر اینکه معدن باید جایگزین نفت شود.  بدین ترتیب که با توجه به غلبه شیوه معدنکاری سنتی در کشور، نیاز جدی به توسعه فناورانه این حوزه وجود دارد و جای این حوزه در معاونت علمی به مثابه متولی توسعه فناوری‌های دانش بنیان خالی بود.

مهدی‌زاده با اشاره به ماموریت‌های این اهداف کلان گفت:‌ از جمله محورهای این ماموریت‌ می‌توان به ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی، حمایت از استارت‌آب‌ها و طرح‌های نو در حوزه معدن، کمک به توسعه بازار محصولات دانش بنیان حوزه معدن و صنایع معدنی، تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری بین المللی در حوزه معدن و صنا یع معدنی و ا نجام مطلاعات کانی‌شناسی و تحقیقات روی مواد معدنی و همچنین انجام تحقیقات و مطالعات منطقه‌ای در ظرفیت‌های معدنی همسایگان کشور به منظور توسعه همکاری و مبادلات بین دولتی اشاره کرد.

مهدی زاده اظهار کرد: در این مدت تلاش شده است در جهت رفع برخی موانع قانونی و چالش‌های حوزه معدن اقدام شود به همین منظور طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی معدن تاکید شد تا پیگیری‌های قانونی و حقوقی برای احیای جایگاه ویژه زمین‌شناسی در سازمان و حوزه معدن انجام شود. همچنین در این راستا رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منبی بر حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور و دانش بنیان، طرح توسعه معدن به منظور جذب طرح‌های فناورانه و حمایت از جوانان و ایده‌های نوآورانه در حوزه‌های زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی فراخوانی را با تمرکز در محورهای مختلف اعلام شده است.

مشاور عالی معاون علمی، فناوری رییس جمهور، طرح نوآورانه درزمینه‌های زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی؛ ایده‌های نو به منظور ارتقای ایمنی معدن‌کاری در کشور، طرح‌های خلاقانه در حوزه ارتقای سلامت با بهره از علم زمین‌شناسی پزشکی، ایده‌های فناورانه با هدف توسعه اکتشاف در عمق، طرح نو با رویکرد توسعه فناوری جداسازی عناصر نادر خاکی و طرح‌های نو در جهت ارتقای فناوری‌ها و نوآوری‌های سنگ‌های تزئینی، گوهرسنگ‌ها و کانی‌ها را از اهداف این فراخوان عنوان کرد.

وی مورد دیگر را ایجاد فضای کسب و کار و کمک به توسعه بازار محصولات دانش بنیان در این حوزه دانست و گفت: طبق ماموریت‌های معاونت علمی این نهاد جایگاه تسهیل‌گری و ارائه خدمات حمایتی دارد که یکی از این شیوه‌های حمایتی ایجاد مرکز نوآوری و فناوری و بهره‌برداری از این فضای کسب و کار است در این راستا طرح توسعه معدن، اقدام به ایجاد زیرساخت‌های دو مرکز نوآوری کرده است.

وی افزود: از دیگر زمینه‌های فعالیت های طرح توسعه معدن تاکید بر گردشگری معدن، ژئوتوریسم در بعد صحرایی و دریایی آن با توجه به گستردگی این حوزه‌ها در کشور است. در این زمینه نیز از کلیه طرح‌ها و ایده‌های فناورانه با رویکرد توسعه فناوری‌ها حمایت و استقبال می‌شود. در حوزه بین المللی نیز با توجه به فراوانی منابع معدنی در کشور طرح توسعه معدن اقدام به ایجاد پلتفرم‌ همکاری‌های معدنی منطقه‌ای به منظور توسعه روابط اقتصادی معدنی با کشورهای منطقه کرده است. همچنین در جدیدترین اقدام طرح توسعه معدن رایزنی‌ها و جلسات اولیه برای ایجاد منطقه ویژه فناوری معدن درون منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی تبریز انجام شده است.

مشاور عالی معاون علمی، فناوری رییس جمهور جزیره هرمز را بهشت زمین‌شناسی ایران دانست و گفت: تنوع خاک رنگی در این جزیره بسیار زیاد است متاسفانه بعضا خبرهایی مبنی بر بی‌توجهی و به تاراج رفتن این خاک‌ها شنیده می‌شود در حال حاضر کلینیک‌هایی در تهران ایجاد شده که از این خاک‌ها برای ماساژ استفاده می‌شود همچنین ساعت‌هایی ساخته می‌شود که از خاک جزیره همرمز در تزئینات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: ایران تنها کشوری است که کوه خوراکی داشته و مردم بومی از خاک آن برای تهیه نان، مربا و لوازم آرایشی استفاده می‌کنند امیدوارم مسئولان جلوی این تخریب‌ها را هر چه زودتر بگیرند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز