خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت مطرح کرد:

تعلیق کارت بازرگانی ۲۱۰۰ صادرکننده متخلف

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۸۰۵

معاون وزیر صمت با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران، همواره حامی صادرکنندگان است، گفت: در صورت اعلام بانک مرکزی مبنی بر ایفای تعهد ارزی، صادرکنندگانی که کارت بازرگانی آنها فعلا تعلیق شده است، دوباره کارت این دسته افراد فعال می‌شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم با بیان اینکه کارت بازرگانی 2100 صادرکننده‌ای که تعهد ارزی صفر درصد داشتند، تعلیق شده است، گفت: صادرکنندگانی که تا ۳۰ درصد ایفای تعهد ارزی داشتند، اگر تا ۱۵ شهریور تعهد ارزی آنها رفع نشود، در این روز کارت آنها تعلیق می‌شود و کارت بازرگانی صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی آنها ۳۱ تا ۶۹ درصد است، در تاریخ ۳۱ شهریور و در صورت ایفا نشدن بقیه تعهد ارزی، تعلیق می‌شود.

زادبوم با بیان اینکه افرادی را که رفع تعهد ارزی نداشته‌اند، در دو گروه تولیدی و بازرگانی دسته‌بندی کردیم، گفت: واحد‌های تولیدی تا آخر شهریور مهلت دارند برای رفع تعهد ارزی در تعامل با بانک عامل خود اقدام کنند؛ در غیر این صورت ۳۱ شهریور کارت بازرگانی آنها تعلیق می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ما کارت‌های بازرگانی را ابطال نکردیم، بلکه فعلاً تعلیق کردیم، گفت: در صورت اعلام بانک مرکزی مبنی بر ایفای تعهد ارزی، دوباره کارت این دسته افراد فعال می‌شود.

وی افزود: این تصمیم بر اساس نظر کارگروه پایش رفتار تجاری، اتاق بازرگانی، گمرک و وزارت صمت اجرایی شد.

زادبوم در ادامه گفت: در ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات آمده، اگر کسی کارت بازرگانی گرفت و سوء‌رفتار تجاری داشت می‌توان کارت این فرد را تعلیق یا ابطال کرد، از این رو ما در هماهنگی با اتاق بازرگانی و بانک مرکزی و براساس صورت جلسه با اتاق بازرگانی و گمرک ایران، ایفا نشدن تعهدات ارزی را سوء‌رفتار تجاری تشخیص دادیم، لذا کسی که مطابق منویات کمیته ماده (۲)، رفع تعهد ارزی نکند، رفتار او به منزله سوءرفتار تجاری است و باید برای تعلیق کارت بازرگانی این فرد تصمیم بگیریم.

معاون وزیر صمت درباره تغییر روند صدور کارت بازرگانی از مبدأ اتاق بازرگانی به سامانه جامع تجارت وزارت صمت گفت: هم اکنون سامانه جامع تجارت در فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی هیچ مشکلی ندارد و این سامانه از ابتدای مرداد کار صدور کارت و از ۱۵ مرداد نیز کارت تمدید بازرگانی را انجام می‌دهد، اما از آنجا که این مسیر مسیری جدید است، ممکن است کاربران در اتاق بازرگانی یا استان‌ها با مشکلاتی مواجه شده باشند.

زادبوم ادامه داد: وقتی تغییری را به سمت الکترونیکی شدن فرآیند انجام می‌دهیم، مقاومت‌هایی از جا‌های مختلف انجام می‌شود؛ با این وجود سامانه جامع تجارت و سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی کارت بازرگانی هیچ مشکلی ندارد و متقاضیان از طریق سامانه می‌توانند امورات خود را انجام دهند و سامانه جامع تجارت و دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در این باره پاسخگوست.

پیشنهاد اضافه شدن ۵ شرط جدید به فرآیند صدور کارت بازرگانی معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت همچنین از ارائه پیشنهاد برای اضافه شدن ۵ تغییر و شرط جدید به شروط سابق صدور کارت بازرگانی در توافق با اتاق بازرگانی خبر داد.

زادبوم گفت: این ۵ شرط جدید به شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیشنهاد شده و هر وقت در این شورا به تصویب برسد در فرآیند صدور کارت بازرگانی، اجرایی می‌شود.

وی افزود: به طور نمونه در سال ۸۹ شرط سابقه کار برای صدور کارت بازرگانی حذف شده بود که متوجه شدیم بسیاری از تعهدات ارزی ایفا نشده مربوط به کسانی است که بدون هیچ سابقه ای، کارت بازرگانی گرفتند و مشکل ایجاد کردند؛ از این رو یکی از شروط جدید پیشنهادی این است که متقاضی کارت بازرگانی، حداقل دو سال سابقه کار داشته باشد که این خواست ما و اتاق بازرگانی است.

ممنوعیت واردات برای ۲ هزار و ۴۰۰ ردیف تعرفه کالایی رئیس کل سازمان توسعه تجارت درباره محدودیت‌های جدید برای ثبت سفارش گفت: از اوایل امسال محدود کردن ثبت سفارش برای کالا‌هایی که مشابه داخل دارد، شروع شد و براساس آن ممنوعیت‌های واردات هزار و ۶۰۰ ردیف تعرفه کالایی در سال گذشته هم اکنون به ۲ هزار و ۴۰۰ تعرفه ردیف کالایی افزایش یافته است.

زادبوم افزود: در چهار ماه نخست امسال ۱۱ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۸۴ درصد آن کالا‌های واسطه ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه است و حدود ۱۵ درصد هم کالا‌های مصرفی مانند برنج، موز و گوشی تلفن همراه است که در این ۱۵ درصد هم کالا‌هایی مانند برنج جزو اقلام ضروری محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: فهرست کالا‌های وارداتی به صورت هفتگی با پیشنهاد‌هایی که از سوی معاونت‌های تولیدی وزارت صمت ارائه می‌شود، توسط دفتر مقررات صادرات و واردات رصد می‌شود و ثبت سفارش‌های کالا‌هایی که تولید داخل دارد، به تدریج بسته می‌شود تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک در حوزه کالا‌هایی که ساخت داخل داریم واردات نداشته باشیم.

گفتنی است، کارگروه پایش رفتار تجاری متشکل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گمرک ایران، وزارت صمت و اتاق تعاون ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز