خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران:

تجارت گاز با ترکمنستان در دستور کار است/ داوری آخرین گزینه صادرات به پاکستان است

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۶۹۵

منافع ما در تعامل است تمام برنامه ما این است که صادرکننده باشیم و هرجا که بحث داوری بوده به عنوان آخرین گزینه مطرح خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن منتظرتربتی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی نفت در حوزه گاز اظهار داشت: در حال حاضر صنعت گاز کشور در روزهای اوج است و به مدد پشتوانه ذخایر عظیم گازی اتفاقات خوبی در افزایش تولید رخ داده است. پارس جنوبی در وضعیت خوبی به سر می‌برد. زیرساخت‌های خطوط لوله با 5000 کیلومتر خط اجرا شده است.

وی با بیان اینکه بنا داریم که حبس گاز نداشته باشیم و ضعف نقاط مختلف شبکه برطرف شود، افزود: گازرسانی به شهر و روستاها دنبال می‌شود. در نحوه تامین مالی پروژه‌ها تاکنون مشکل داشتیم که با توجه به مصوبات شورای اقتصاد، منابع مالی خوبی تامین شده بنابراین گازرسانی به روستاها به سرعت دنبال شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه در دولت یازدهم 17 هزار روستا گازدار شده‌اند، بیان داشت: امسال 3000 روستای دیگر از نعمت گاز برخوردار شده و تحت عنوان پوشش استان سبز گازرسانی قرار خواهند گرفت.

منتظرتربتی با بیان اینکه در حال حاضر روستاهای تحت پوشش گاز به 95 درصد رسیده‌اند، گفت: برنامه ما از این به بعد روی استان‌های کمتر برخوردار مثل سیستان و بلوچستان و کرمان است.

وی درباره برنامه واردات گاز از ترکمنستان تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های افزایش تولید و توسعه شبکه نیازی به موازنه گاز با ترکمنستان نداریم ولی رابطه تجاری گاز با این کشور خواهیم داشت. در زمان داوری هم اعلام کردیم که مانعی برای دریافت گاز نداریم. امیدواریم طبق روال قبل، جریان گاز برقرار باشد و با همه کشورهای همسایه تجارت گاز داشته باشیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه سند چشم‌انداز مبنی بر دستیابی به 10 درصد از تجارت از جمله فروش و سوآپ گاز گفت: ما از تجارت گاز با کشورها از جمله ترکمنستان که در قالب قرارداد قبلی و جدید استقبال می‌کنیم.

منتظرتربتی با اشاره به سوآپ گاز نیز بیان کرد: شرکت‌های زیادی به دنبال سوآپ گاز هستند و اکنون ما ظرفیت سوآپ گاز از ارمنستان، ترکیه و آذربایجان را داریم.

وی با بیان اینکه در زمینه دریافت گاز؛ چه به صورت ترانزیت و سوآپ آمادگی داریم، خاطرنشان کرد: طراحی زیرساخت‌ها در کشور به نحوی است که بتوانیم نفت را در شمال کشور دریافت و به مصرف‌کنندگان برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه صادرات گاز یک موضوع چندوجهی است، افزود: موضوع صادرات در وزارت نفت دنبال می‌شود. سالهای گذشته بحث صادرات به عراق را داشتیم و میزان آن افزایش یافته که کمک خوبی در تامین ارز بوده است. از طریق LNG نیز به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم واحدها را راه‌اندازی کنیم. پاکستان نیز به دلیل عدم ناتوانی در دریافت تاکنون استقبالی از گاز ایران نکرده اما بحث اصلی در موضوع صادرات، تخصیص مناسب است. به غیر از مصرف داخلی باید بتوانیم باقی مانده را صادر کنیم و یا بخشی را به پتروشیمی‌ها تحویل دهیم. در هر حال تحویل گاز به پتروشیمی‌ها به لحاظ اشتغالزایی و ارزش افزوده و همچنین ارزآوری که دارد از صادرات بهتر است. رویکرد وزارت نفت با توجه به جهش سوم پتروشیمی، تخصیص گاز به این واحدها است.

منتظرتربتی ابراز امیدواری کرد که در آینده صادرات به پاکستان نیز راه‌اندازی شود.

وی در ادامه درباره موضوع داوری صادرات گاز به پاکستان گفت: ما فروشنده گاز هستیم و بحث داوری آخرین اقدام است. منافع ما در تعامل است تمام برنامه ما این است که صادرکننده باشیم و هرجا که بحث داوری بوده به عنوان آخرین گزینه مطرح خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز