خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار سرمایه:

کاهش ۴۰ درصدی قیمت سهام، ریزش است نه اصلاح/ حمایت‌های دو روز اخیر، با تدبیر نبود/ لیدرها جمع شوند، بازار متعادل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۲۲۶

یک کارشناس بازار سرمایه با تحلیل وضعیت بازار سرمایه در روزهای گذشته گفت: همان‌طور که پیشتر پیش‌بینی شده بود، در دو روز گذشته شاهد جمع شدن صف‌های فروش در نمادهای مختلف بازار سرمایه بودیم.

شایان زهراکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه همان‌طور که پیشتر پیش‌بینی شده بود، در دو روز گذشته شاهد جمع شدن صف‌های فروش در نمادهای مختلف بازار سرمایه بودیم، ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولان بازار، هنوز معنای حمایت از بازار را نمی‌دانند یا اینکه واقعا قصدشان ریزش بازار بوده است. به گفته این مسئولان، بازار در اصلاح قیمتی بوده است. سهام بزرگ و شاخص‌ساز بازار در یک بازه زمانی سه هفته‌ای بالای 40 درصد کاهش قیمت داشتند، به نظر من این اصلاح نیست و معتقدم ریزش عمیق بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: حمایت‌های انجام شده هوشمند و مدبرانه نبوده است و همین بی‌تدبیری باعث شده به دنبال هر حمایتی که انجام شده و قیمت هر نمادی که مثبت بوده، عده‌ای قصد فروش سهام و خروج از بازار را داشته باشند.حمایت واقعی در جمع کردن سهام مورد توجه بازار مانند شستا و شپنا است که متاسفانه تاکنون حمایت خاصی از سهام بزرگ از سوی مسئولان دیده نشده است.

زهراکار ادامه داد:‌ معتقدم بهترین حمایت می‌تواند جمع کردن صف‌های فروش و به دنبال آن حمایت‌های سنگین و رو به بالا باشد وگرنه افراد حقیقی و حقوقی بازار سرمایه از ترس از دست دادن سرمایه خود، پول‌هایشان را از بازار خارج می‌کنند و به بازارهای موازی انتقال می‌دهند، چنانچه امروز شاهد خروج بالای 2هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه بودیم.

وی گفت: با توجه به حمایت‌های انجام شده در ساعات پایانی بازار، پیش‌بینی می‌کنم که از فردا بازار از شاخص پایین به سمت اهداف بالاتر حرکت کند و در سهم‌های شاخص‌ساز مانند گروه فولادی و بانکی و نیز سهم‌هایی مانند شستا و شپنا که به نوعی لیدر بازار محسوب می‌شوند، شاهد جمع شدن صف‌های فروش باشیم. اگر این حمایت اتفاق بیفتد، پیش‌بینی می‌کنم که از فردا شاهد جمع شدن صف‌های فروش در کلیت بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اگر حمایت هوشمند صورت نپذیرد، به زودی بازار با یک افت و ریزش شدیدتر مواجه می‌شود، اظهار داشت: در فروش‌هایی که در سهام شاخص‌ساز مشاهده شده است، اکثر فعالان بازار در قیمت‌های مثبت، قصد فروش سهام برای حفظ سود یا جلوگیری از به خطر انداختن سرمایه خود را در نظر گرفته‌اند، بنابراین با عدم حمایت واقعی از بازار، احتمال خروج افراد از بازار وجود دارد.

زهراکار ادامه داد:‌ معتقدم با حمایت از بازار می‌توان اعتماد از دست رفته را برگرداند. در هرصورت می‌توان از فردا با حمایت از لیدرهای اصلی بازار، شاهد افزایش تقاضای کلی در کلیت بازار باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر فردا شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار و جمع شدن صف‌های فروش در شستا و شپنا باشیم، روند کلی بازار به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز