خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سرنوشت افزایش ضریب بازیافت در ۱۰ میدان نفتی/ با رفع تحریم، در قراردادها تجدیدنظر می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۶۵۰

مدیر عامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار داشت: امیدواریم که در آینده شرایط به نحوی باشد که پیمانکاران داخلی را توانمند کنیم و چند پیمانکار نفتی در حد IOC تربیت کنیم و هم بتوانیم در جایی که قراردادها برنده- برنده باشد از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم.

احمد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره قراردادهای مرحله سوم جهت اجرای پروژه‌های  نگهداشت و افزایش بازیافت از میادین نفتی اظهار داشت: قراردادهای مرحله سوم در میادین اهواز 2،3 و5، میدان پازنان، لالی بنگستان، بینک، گچساران 1 و 2 و 3 و 4 بی‌بی‌حکیمه، گلخاری، سولابدر و قلعه‌نار است که همگی در مرحله انجام مناقصه هستند، برندگان میدان بینک، سولابدر و لالی تا نیمه شهریور  مشخص می‌شود، سایر قراردادها نیز به مرور به مناقصه می‌روند.

وی رقم افزایش تولید از برنامه رشد بازیافت در میادین مرحله سوم را 100 هزار بشکه عنوان کرد که متناسب با حجم کاری تعریف شده، افزایش تولید خواهند داشت.

مدیر عامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب درباره احتمال تجدیدنظر در قراردادها در صورت رفع تحریم‌ها گفت: صنعت نفت یک صنعت بین‌المللی است. برخی مخازن برای توسعه بشدت تکنولوژی‌محور هستند، یعنی تکنولوژی خاصی نیاز است که فعلا در کشور موجود نیست و باید این را بپذیریم که معدود مخازنی داریم که چنانچه بخواهیم آنها را توسعه دهیم نیازمند تکنولوژی روز دنیا هستیم، این موضوع خاص ایران هم نیست،  تمام دنیا به همین شکل است، چون نفت یک صنعت بین‌المللی است. 

وی با تاکید بر اینکه ما برای اجرای طرح‌های بالادستی از انواع روش‌هایی که بتوان منافع کشور را حداکثرسازی کرد، استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: اکنون اوضاع به گونه‌ای است که شرکت‌های خارجی مراجعه نمی‌کنند، اما امیدواریم که در آینده شرایط به نحوی باشد که پیمانکاران داخلی را توانمند کنیم و چند پیمانکار نفتی در حد IOC تربیت کنیم و هم بتوانیم در جایی که قراردادها برد- برد باشد از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم.

به گزارش ایلنا، طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در قالب 33 بسته کاری در گستره فعالیت سه شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) در محدوده جغرافیایی هفت استان کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر، فارس و هرمزگان تعریف شده است.

در مهرماه سال 97، نخستین قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت برای پروژه سیری میدان‌های سیوند و اسفند امضا شد و چندی بعد در بهمن‌ماه همان سال، 9 قرارداد دیگر این طرح مشتمل بر 6 بسته کاری برای پروژه‌های کبود، گچساران خامی، لالی آسماری، نرگسی، منصوری آسماری و رامشیر و سه بسته کاری در پروژه‌های دانان، سعادت‌آباد و نفت‌شهر با شرکت‌های ایرانی امضا شده بود.

اواخر مرداد ماه سال جاری نیز با 13 قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت امضا شد و با احتساب 10 قرارداد مرحله نخست این طرح که سال 97 به امضا رسید، تاکنون در مجموع، تکلیف 23 قرارداد یعنی بیش از دوسوم بسته‌های کاری این طرح مشخص شده است و مابقی نیز تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد تا از این مسیر 280 هزار بشکه به تولید نفت کشور اضافه شود.

وزیر نفت درباره اهمیت افزایش ضریب بازیافت گفته است: بیشینه کردن ضریب بازیافت نفت از مخزن مهم‌ترین مأموریت مهندسان نفت در بخش بالادست صنعت نفت است که در طول زمان این ضریب بازیافت بهبود می‌یابد و امری تدریجی، مستمر و دینامیک است که نیازمند کار نظام‌مند فناورانه در عالی‌ترین سطح فناوری است.

زنگنه با اشاره به اینکه افزایش بازیافت اگر نگوییم مهم‌تر از موضوع میدان‌های مشترک است، هم‌سطح آن قابل توجه است، خاطرنشان کرد: با یک درصد افزایش ضریب بازیافت، بیش از 7 میلیارد بشکه نفت بدون اکتشاف جدید در کشور اضافه می‌شود که این یعنی حدود 300 میلیارد دلار ثروت در کشور.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز