خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

همه برندگان مناقصه‌های توتال، شرکت‌های ایرانی بودند/ آماده پاسخگویی هستم

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۶۴۸

وزیر نفت با اشاره به نقش پیشرفت‌های فناورانه در جایگزینی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در دنیا، تاکید کرد: شخصا فکر می‌کنم باید همه تلاشمان را برای تولید حداکثری نفت به‌کار گیریم؛ توسعه فناوری روز به روز بیشتر می‌شود و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که دیگر نفت نتواند با انرژی‌های نو رقابت کند.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، بیژن زنگنه درباره سیاست بهینه در قبال تولید نفت و گاز در شرایطی که برخی پیش‌بینی‌های جهانی از پایان دوران نفت در آینده‌ای نه چندان دور حکایت دارد، گفت: اندیشمندی زمانی گفته بود عصر حجر (سنگ) زمانی تمام نشد که سنگ در دنیا تمام شد، بلکه پیشرفت فناوری سبب پایان یافتن عصر حجر شد. عصر نفت هم زمانی تمام نمی‌شود که نفت در دنیا تمام شود، بلکه زمانی پایان می‌یابد که فناوری، جایگزین‌های اقتصادی با وضع زیست‌محیطی بهتر را به جای نفت به بازار عرضه کند.

وی افزود: نظر خودم را می‌گویم زیرا هنوز کشور در این زمینه به نتیجه نرسیده است؛ ما باید همه تلاش خود را به‌کار گیریم که نفت را با سرعت بیشتری تولید کنیم؛ اما به این شرط که پول آن را خرج بودجه نکنیم زیرا اگر قرار باشد پول نفت را خرج بودجه کنیم و در ازای آن هزینه درست کنیم، حال چه عمرانی چه جاری، این یعنی بدبخت کردن مردم. باید نفت را تولید کنیم و درآمد آن را به صندوق توسعه ملی اختصاص دهیم تا این صندوق از ذخایر خود برای توسعه طرح‌هایی مانند پتروشیمی‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و دیگر صنایع هزینه کند.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر امروز نفت تولید نکنیم، شاید روزی برسد که نیاز باشد برای فروش نفت اجازه بین‌المللی بگیریم (از نظر زیست‌محیطی)، ادامه داد: درباره گاز هم همین‌طور؛ گاز را هم باید به مقدار حداکثری تولید کنیم زیرا قرار نیست نهادینه شدن انرژی‌های جایگزین صد سال طول بکشد.

زنگنه توضیح داد: ببینید طی ۱۰ سال اخیر، قیمت سلول‌های خورشیدی چقدر کاهش یافته است، هم‌اکنون امارات قراردادی امضا کرده است که بر مبنای آن، هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق از انرژی خورشیدی ۲.۵ سنت خواهد بود؛ یعنی تقریبا رایگان. توسعه فناوری روز به روز بیشتر می‌شود و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که دیگر نفت نتواند با انرژی‌های نو رقابت کند.

وی به این پرسش که پس به زعم شما مدفون شدن نفت و گاز در بسیاری از کشورهای نفت‌خیز محتمل است، پاسخ مثبت داد و گفت: فکر نکنیم نفت و گاز را هرچه دیرتر مصرف کنیم، گرانتر می‌شود و بهتر است، هیچکس نمی‌تواند چنین حرفی بزند.

افزایش ظرفیت تولید میدان‌های مشترک نفتی

وزیر نفت در بخش دیگری از گفته‌های خود به تشریح وضع تولید و توسعه در میدان‌های مشترک نفت و گاز پرداخت و عنوان کرد: مهمترین میدان‌های مشترک نفتی ما از نظر حجم و اهمیت ذخایر در غرب رودخانه کارون واقع شده‌اند. ظرفیت تولید روزانه ما در این میدان‌ها در سال ۹۲ حدود ۷۰ هزار بشکه بود که اکنون به حدود ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است؛ یعنی افزایش حدود ۶ برابری در هفت سال.

زنگنه با بیان اینکه طی این مدت فقط در میدان آزادگان جنوبی حدود ۱۵۰ حلقه چاه حفاری شده است، ادامه داد: ظرفیت تولید روزانه نفت میدان مشترک آذر هم به‌زودی به ۶۰ هزار بشکه می‌رسد و آن را به‌طور رسمی اعلام می‌کنیم، قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب هم امضا شده است، قرارداد میدان‌های فروزان و رسالت هم در روزهای اخیر در قالب EPC (طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت) امضا شد.

وی با ابراز امیدواری به اینکه در آینده، ظرفیت برداشت روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون به بیش از یک میلیون بشکه می‌رسد، گفت: در این زمینه، ضریب بازیافت اهمیت زیادی دارد زیرا در این منطقه به‌دلیل موقعیت زمین‌شناسی خاص و نوع سیال، ضریب بازیافت پایین است و هم‌اکنون انستیتو نفت دانشگاه تهران به‌طور اختصاصی در حال مطالعه میدان آزادگان به‌منظور یافتن راهکارهای افزایش ضریب بازیافت نفت در این میدان است. نتایج بررسی‌های این مجموعه نشان می‌دهد افزایش ۱۰ درصدی ضریب بازیافت آزادگان امکان‌پذیر است.

حفاری نخستین چاه فاز ۱۱ در پاییز امسال

وزیر نفت در بخش گاز نیز به میدان پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی مشترک جهان و ایران اشاره و تصریح کرد: ظرفیت تولید روزانه این میدان در سال ۹۲ حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب بود که اکنون با افزایش حدود ۲.۵ برابری به نزدیک ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. در این مدت ۲۶ سکوی بهره‌برداری، ۲۲۸ حلقه چاه، ۲۱۶۰ کیلومتر خط لوله دریایی و ۳۰ ردیف پالایشی ایجاد شده که این شاخص‌ها (نشان دادن جدول) در مقایسه با دوره‌های پیش افزایش قابل توجهی داشته است. همه این اقدام‌ها مدیون تلاش همکاران ما در پارس جنوبی به همراه پیمانکاران و در مجموع حدود ۲۰ هزار کارگری است که در آن منطقه مشغول به کار بوده‌اند.

زنگنه به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و با یادآوری کنار رفتن توتال فرانسه و سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) از این طرح و واگذاری کل کار به شرکت ایرانی طرف قرارداد یعنی پتروپارس، ادامه داد: پتروپارس قرار است در پاییز نخستین چاه را حفر کند و امیدواریم ظرف یکسال، گاز این فاز را به خشکی انتقال دهیم، قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد هم امسال امضا می‌شود.

کرونا، جریان سوخت‌رسانی را متوقف نکرد

وزیر نفت به سختی کار در مناطق عملیاتی صنعت نفت از جمله عسلویه به‌ویژه در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: تصور کنید یک جوشکار که لباسی مانند برزنت بر تن دارد و سرش را کاملا با کلاه پوشانده است و با ماسک آن هم در منطقه‌ای با آن حرارت بالا در حال کار است، چه کار شاقی انجام می‌دهد. من باید از کارگران و کارکنان تشکر کنم.

زنگنه تصریح کرد: به جز مدت زمان محدودی که بعضی از طرح‌ها به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا تعطیل شد، همکاران ما تمام مدت سرکار حاضر بودند تا جریان سوخت‌رسانی به کل کشور با وقفه‌ای روبه‌رو نشود و باید از این حیث هم از آنان قدردانی کرد.

باید برای بعد از تحریم آماده باشیم

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مهاجرت سیال در میدان‌های مشترک، این احتمال را رد نکرد و دو نکته را یادآور شد: در بعضی از میدان‌های مشترک، گستره‌ای از میدان که در طرف مقابل قرار دارد بسیار بیشتر از طرف ماست و گاه تنها بخش کوچکی از میدان در سمت ایران قرار دارد. ضمن اینکه باید توجه داشت با وجود تحریم که در این شرایط هیچکس حاضر نیست با ما کار کند، کارهای بزرگی در بخش‌های مختلف صنعت نفت انجام گرفته و ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده است. ‌  

زنگنه در پاسخ به پرسش دیگری درباره تمهیدات وزارت نفت برای صیانت از میدان‌ها در زمان کاهش تولید تکلیفی، توضیح داد: طی روزهای اخیر مجموعه قراردادهایی را به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو برای نگهداشت و افزایش توان تولید نفت از میدان‌های در حال بهره‌برداری امضا کردیم. پیش‌تر هم در همین زمینه به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون یورو قرارداد امضا کرده بودیم که هدف ما همین بوده است، اگر فکر کنیم تحریم دائمی است، نباید هیچ کاری انجام دهیم و تنها باید به ظرفیت‌های موجود اکتفا کنیم اما اگر باور کنیم که تحریم مردنی است و ما ماندنی هستیم، باید خود را برای پس از تحریم آماده کنیم؛ همانگونه که دفعه پیش در کمتر از سه ماه تولید را به ظرفیت حداکثری برگرداندیم.

همه برندگان مناقصه‌های توتال، شرکت‌های ایرانی بودند

وزیر نفت مزیت دیگر امضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت را ایجاد کار و اشتغال و امید در صنعت نفت عنوان کرد و با بیان اینکه ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز این قراردادها از داخل کشور و با سفارش به کارخانه‌های داخلی تامین می‌شود، ادامه داد: ۴۰۰ نفر به‌طور مستقیم روی یک دکل مشغول به کار هستند؛ یعنی ۴۰ هزار نفر در ۱۰۰ دکل؛ یعنی ۲۰۰ هزار نفر با احتساب خانواده‌هایشان. با تعطیلی طرح‌های توسعه‌ای، چطور باید معیشت این تعداد کارکنان تامین شود.

زنگنه با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه صنعت نفت گفت: برگشت به عقبی در کار نیست. صنعت نفت چه در بخش مدیریت، چه خدمات و ساخت تجهیزات، با ۲۰ سال پیش قابل مقایسه نیست. آن زمان یک متر لوله‌گذاری دریایی نمی‌توانستیم انجام دهیم و هم‌اکنون می‌توانیم در یک روز یک کیلومتر در دریا لوله‌گذاری کنیم. امروز پیچیده‌ترین سکوهای نفتی را در کشور می‌توانیم بسازیم. وقتی توتال مناقصه‌های فاز ۱۱ را برگزار کرد، همه برندگان شرکت‌های ایرانی بودند که به‌دلیل خباثت ترامپ، آن قراردادها با شرکت‌های ایرانی نافذ نشد.

بزرگترین تاسیسات فرآورش گازهای همراه نفت در آستانه بهره‌برداری

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود، درباره طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت توضیح داد و عنوان کرد: عملیات راه‌اندازی بزرگترین تاسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت استان خوزستان یعنی تاسیسات طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در بهبهان آغاز شده است. سه میلیارد دلار برای ساخت این پالایشگاه هزینه شده است و روزانه می‌تواند حدود ۲ میلیارد فوت مکعب گاز معادل ۲ فاز پارس جنوبی را دریافت، شیرین‌سازی، تفکیک و به خوراک پتروشیمی‌ها تبدیل کند.  

به گفته زنگنه، گاز ان‌جی‌ال‌های ۱۲۰۰، ۱۳۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ به اضافه بخش عمده گازهای همراه نفت که در شرق کارون در حال سوختن است، به این تاسیسات وارد می‌شود و بخش دیگری از گازهای شرق کارون نیز بر اساس قراردادی که با پتروشیمی کارون امضا شده است، به تاسیسات آن مجموعه می‎رود. در غرب کارون هم ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ سرانجام اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود که گازهای غرب کارون به تاسیسات این واحد و از آنجا به بندرامام می‌رود.

وی افزود: ان‌جی‌ال دیگر، واحد ۳۱۰۰ در دهلران است که خوراک پتروشیمی دهلران را تامین می‌کند و سال ۱۴۰۱ تکمیل می‎شود، به جز خارک و مقدار کمی گاز که در مسجدسلیمان است و آن را هم به پتروپالایشگاهی در خود مسجد سلیمان با تقاضای بخش خصوصی اختصاص دادیم، دیگر گاز در حال سوختن نداریم. سرمایه مجموعه این کارها حدود ۷ میلیارد دلار است.

بازار نفت و حکومت کرونا

وزیر نفت به پرسشی درباره پیش‌بینی بازار نفت با توجه به ویروس کرونا و رکود اقتصادی جهان هم توضیح داد: وضع بازار نفت هنوز بهبود نیافته است، اما با اقدامی که اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) انجام داده است که به نظر من اقدام مهمی بود اکنون قیمت نفت خام برنت بالای ۴۵ دلار برای هر بشکه است، قیمتی که در خطر هم نیست.

زنگنه با اشاره به اینکه قیمت نفت هم‌اکنون نسبت به اردیبهشت‌ماه بیش از ۳۰ دلار افزایش یافته است و ادامه این روند بستگی به شرایط اقتصادی دارد، تصریح کرد: گزارش‌های اوپک حاکی از آن است که به جز چین رشد اقتصادی دیگر کشورهای جهان منفی است و هنوز این پیش‌بینی با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا تغییر نکرده است، یعنی هنوز حکومت دست کروناست.

وی به این پرسش که گفته می‌شود آمریکا می‌خواهد جلو همکاری صادرات فرآورده نفتی ما به ونزوئلا را بگیرد و پیش‌تر نیز یک محموله را توقیف کرده بود با این شرایط ما هنوز این همکاری را ادامه خواهیم داد؟ اظهار کرد: محموله ما را توقیف نکرده بودند. محموله متعلق به ونزوئلا بود، ما آن را به‌صورت فوب فروخته بودیم.

وزیر نفت افزود: آمریکا می‌خواست با این خبر اعلام موفقیت کند و بگوید ما ضربه‌ای به ایران زدیم، گویا به آن خیلی نیاز دارند. به هرحال یک جنگ است و هر دو طرف علیه هم کار می‌کنند. و مکروا و مکر اللَّه واللَّه خیر الماکرین.

ایران؛ بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه است

زنگنه با اشاره به اینکه ظرفیت تولید روزانه بنزین ایران از رقم ۵۶ میلیون لیتر در آغاز این دولت به رقم کنونی ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: در ابتدای این دولت ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین و گازوئیل بود و یکی از تهدیدهای آمریکا این بود که از واردات بنزین به ایران جلوگیری می‌کند؛ هم‌اکنون ایران هم بنزین و هم گازوئیل صادر می‌کند و شواهد نشان می‌دهد ایران بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه است.

جهش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی

وزیر نفت به جهش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و افزود: مقدار صادرات سالانه فرآورده از حدود ۵.۸ تا ۵.۹ میلیون تن در سال ۹۱ به نزدیک ۲۳ میلیون تن رسیده که افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و توسعه صنعت گاز و جایگزینی گاز به جای فرآورده از جمله اقدام‌های موثر در زمینه افزایش صادرات فرآورده بوده است.

زنگنه با تأکید بر این نکته که جایگزینی گاز به جای فرآورده اثر زیست محیطی بالایی داشته است، تصریح کرد: هم‌اکنون عمده صنایع کشور به جای مازوت و سوخت‌های مایع از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. حتی در شهرها نیز سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) توسعه قابل توجه‌ای پیدا کرده و نسبت مصرف گاز به سوخت‌های مایع در نیروگاه‌ها به نزدیک ۹۰ درصد رسیده است در حالی که در گذشته این رقم بسیار پایین بود.

۹۴ درصد جمعیت ایران زیر پوشش گاز طبیعی

وزیر نفت با اشاره به اینکه در این دولت نزدیک ۱۷ هزار روستا گازرسانی شده‌اند در صورتی که این رقم در سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا بود، ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۸۴ درصد جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری از نعمت گاز برخوردار هستد که در مجموع هم‌اکنون بیش از ۹۴ درصد جمعیت ایران از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

زنگنه با بیان اینکه توسعه گازرسانی یک حرکت بزرگ زیست محیطی است که آثار آن در سال‌های آینده از نظر پوشش گیاهی و زیست محیطی نمایان می‌شود، گفت: همه هزینه ۲۲ تا ۲۳ هزار میلیارد تومانی این کار در ایران هزینه و از تجهیزات و نیروی انسانی به‌طور کامل ایرانی استفاده شده است. هماهنگی خوبی بین مجلس شورای اسلامی و دولت در قالب بند «ق» یک تبصره بودجه سال ۹۳ که پس از آن به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تغییر کرد، وجود داشت که با اجرای آن، شاهد رضایت مردم، اشتغالزایی و رشد اقتصادی بودیم.

ایجاد نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور

وزیر نفت با اشاره به اینکه فرآیند بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار اشتغالزا و اقتصادی است، تصریح کرد: باید با همکاری مجلس شورای اسلامی نهضتی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی و صنعت ایجاد کنیم.

زنگنه به تهیه اسناد سوخت و حمل و نقل کشور و مصرف گاز در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: در این اسناد اصل بر حداکثر بهینه‌سازی گذاشته شده که به شورای عالی انرژی نیز ارسال شده است تا برای آن مصوبه دهیم. بخشی از این موارد را در این دولت می‌توانیم انجام دهیم و بخشی نیز به دولت آینده منتقل می‌شود، ریل‌گذاری مستحکمی می‌کنیم تا تجربه‌هایی را که داریم جمع‌بندی کرده باشیم و به دولت بعدی منتقل کنیم تا بتواند از آن استفاده کند یا اگر اصلاحی هم داشت، انجام دهد؛ سندی معتبر و مستند با مدارک کارشناسی در اختیار دولت بعدی است.

اصلاح فرآیند تهاتر قیر

وزیر نفت درباره اقتصاد سیاسی تهاتر قیر که یکی دوسال در بودجه نبود و همزمان با مجلس جدید در بودجه آمده است، پاسخ داد: نمایندگان مجلس هیچگاه نگفتند که این موضوع بد است و همیشه دنبال این موضوع بوده‌اند، فقط مجلس در اسفندماه پارسال هنگامی که شورای نگهبان اشکال قانون اساسی به آن گرفت و برگرداند، فرصت نداشتند و این بند را حذف کردند که بودجه زودتر ابلاغ شود، دوباره با آغاز به‌کار مجلس یازدهم، پیشنهاد شد که هم‌اکنون به شورای نگهبان رفته است.

زنگنه در پاسخ به اینکه موضوع تهاتر قیر گویا موضوع جذابی است، تصریح کرد: کاری است که نمایندگان محترم مجلس فکر می‌کنند در روستاها و شهرهای کوچک در این شرایط سبب جلب رضایت مردم می‌شود، البته نکاتی دارد که امیدوارم اصلاحات آن به‌گونه‌ای باشد که فساد در آن نباشد.

آماده پاسخگویی هستم

وزیر نفت درباره پرسشی مبنی بر رابطه وزیر نفت با مجلس و نامه برخی نمایندگان به سران سه قوه توضیح داد: رابطه ما با مجلس باید خوب باشد. برخی نمایندگان محترم مجلس طی نامه‌ای به سران سه قوه از عملکرد وزیر نفت شکایت کرده‌اند که من هم امروز نامه‌ای خدمت رئیس جمهوری نوشتم و خدمت سران سه قوه اعلام آمادگی کردم که نکات و اشکال‌هایی که وارد کردند دقیق بررسی شود و من آماده پاسخگویی هستم که صحبت‌های دو طرف شنیده و قضاوت شود. ممکن است بعضی از این نکات را آقایان، رسانه‌ای توضیح دهند، من هم تشریح می‌کنم.

دستگاه صاحب مال نقشی در خصوصی‌سازی ندارد

وزیر نفت در پاسخ به عرضه سهام پالایشگاه‌ها در قالب صندوق ETF  و تأثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه به‌طور طبیعی بالا و پایین دارد و نوسان بازار مرتبط به این موضوع نیست. بحث این بود که به‌صورت صندوق ETF یا بلوکی عرضه کنند. مجلس اجازه داده است که صندوق ETF تأسیس کنیم و قانون اجبار نکرده که وزارت نفت موظف به انجام این کار است. وزارت نفت مسئول خصوصی‌سازی نیست و متولی خصوصی‌سازی مشخص است. دستگاه صاحب مال تقریبا هیچ نقشی در خصوصی‌سازی ندارد و فقط باید براساس هر دستوری که داده می‌شود اسناد سهام را برای فروش در اختیار گذارد.

زنگنه ادامه داد: پس از تصمیم‌گیری بر اینکه صندوق ETF تشکیل شود بنده دستور دادم و امیدوارم اول هفته آینده کار تمام و ایجاد شود و بقیه مسائل آن طبق زمانبندی پیش رود.

۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی تقاضا برای پتروپالایشگاه‌ها

وی در پاسخ به اینکه قانون و آیین‌نامه اجرایی احداث طرح‌های پتروپالایشگاهی تصویب شده اما آیا علت کندی روند کار، تأمین مالی است، گفت: نه. روند تأمین مالی کند نیست، وزارت نفت حتی زودتر آیین‌نامه را به دولت داد و دولت هم با سرعت تصویب کرد که ما هم پس از آن اعلام کردیم، تنفس خوراک در این قانون به عنوان یک امتیاز مهم دیده شده است به‌طوری که اگر کسی پالایشگاه یا پتروپالایشگاه را با مجوزی که طبق این قانون می‌گیرد، بسازد، پس از بهره‌برداری به مقدار همه هزینه‌های انجام شده می‌تواند هزینه خوراک را پرداخت نکند و این پول بدهی سازنده به صندوق توسعه ملی است که طی چند سال پرداخت می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه پس از اعلام و آگهی وزارت نفت، صلاحیت شرکت‌های متقاضی طبق آیین‌نامه بررسی شد، ادامه داد: هم‌اکنون نزدیک به ۱.۵ میلیون بشکه متقاضی برای پتروپالایشگاه‌ها وجود دارد که همه صلاحیت‌ها را داشته‌اند و طرح‌های آن ها نیز توجیه فنی و اقتصادی داشته است؛ یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه مربوط به نفت خام و ۲۴۰ هزار بشکه مربوط به میعانات گازی است.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه می‌توانید زمانی برای اجرای این کار بدهید، توضیح داد: ما مسئله‌ای نداریم و کار ما تمام است. مسئله‌ موجود این موضوع است که هیئت امنای صندوق توسعه ملی باید زمانبندی تعهدهایی که می‌تواند بپذیرد را طبق آیین‌نامه اجرایی به ما اعلام کند که ما بر مبنای آن مجوزها را ارائه دهیم؛ طرح پتروپالایش لاوان با ۱۲۰ هزار بشکه نفت، سرمایه‌گذاری غدیر با ۳۰۰ هزار بشکه، شستان با ۳۰۰ هزار بشکه، پالایش پارسیان تدبیر، مروارید مکران، بندر جاسک با ۳۰۰ هزار بشکه و یک بخش خصوصی هم با ۲۰۰ هزار بشکه از متقاضیان بوده‌اند.

افتخار صنایع گاز و پتروشیمی برای همیشه به نام جمهوری اسلامی است

وی درباره توسعه صنعت پتروشیمی و گام‌های نو در این صنعت، تصریح کرد: پتروشیمی از بخش‌های افتخارآمیز جمهوری اسلامی است، جمهوری اسلامی دو کار داشته است که مختص این نظام است و افتخار آن برای همیشه به نام جمهوری اسلامی است؛ صنعت گاز و صنعت پتروشیمی.

زنگنه با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب ما نامی به عنوان صنعت گاز نداشتیم. یک خط لوله گاز وجود داشت که گاز ایران را به روسیه منتقل می‌کرد و مقداری هم انشعاب گاز در کشور ایجاد شده بود، گفت: هم‌اکنون گاز ایران از نظر پوشش، تولید و سرعت توسعه در دنیا بی همتاست. اسفندماه پارسال به تولید هزار میلیون مترمکعب در روز رسیدیم که رکوردی تاریخی برای ایران بود.

اگر پتروشیمی نبود به زحمت می‌توانستیم از شرایط تحریم عبور کنیم

وزیر نفت با بیان اینکه براساس فرآورده‌هایی که از پالایشگاه‌های گاز، گازهای همراه نفت و مقداری هم از پالایشگاه‌ها دریافت می‌شود، یک صنعت پتروشیمی جدید از سال ۷۶ بنیان گذاشته شد، ادامه داد: ارزش کل تولید پتروشیمی ایران پیش و پس از انقلاب تا سال ۷۶ به یک میلیارد دلار در سال نمی‌رسید. این مقدار در سال ۹۲ به نزدیک ۱۱ میلیارد دلار رسید که در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و با خیز بعدی در سال ۱۴۰۴ به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

زنگنه با اشاره به اینکه اگر ما امروز صنعت پتروشیمی را نداشتیم به زحمت می‌توانستیم از شرایط تحریم عبور کنیم، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی یکی از ارکان کارهای ما در شرایط تحریم برای تأمین ارز و نیازهای کشور و یکی از مصادیق جلوگیری از خام فروشی و ایجاد زنجیره ارزش است.

وی به عرضه ۵.۸ میلیارد دلار خوراک و محصول از سوی پتروشیمی‌ها به داخل کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع خیلی مهم است که این محصولات به زنجیره‌های بعدی تبدیل می‌شود و این روند می‌تواند توسعه یابد گرچه از نظر قانونی توسعه آن به‌عهده ما نیست و وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) است، اما ما هم هرکاری بتوانیم برای توسعه این صنعت انجام می‌دهیم زیرا هم‌اکنون تولیدکنندگان ما علاقه دارند محصولاتشان را به داخل عرضه کنند.

زنگنه ادامه داد: هم‌اکنون پالایشگاه‌های کشور نیز نزدیک ۵ میلیارد دلار خوراک به پایین‌دست تحویل می‌دهند که از نظر جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در کشور بسیار مهم است البته این فرآیند باید ادامه یابد و تکمیل شود.

منتقدان حرمت زحمات کارکنان صنعت نفت را نگه دارند

وزیر نفت با اشاره به اینکه برای همه این کارهایی که انجام داده‌ایم هیچ منتی بر سر کسی نداریم بلکه منت‌دار مردم هم هستیم، تأکید کرد: اما همکاران من توقع ندارند که تحقیرشان کنند و گفته شود آنها کاری انجام نداده‌اند. به من می‌توانند بگویند، اما خواهش می‌کنم منتقدان، حرمت زحمات کارکنان صنعت نفت را نگه دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز