خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد:

کاهش سهم آفات کش‌های پرخطر به ۵ درصد/ احتمال افزایش ٢٠ برابری جمعیت ملخ‌های مهاجم در مهرماه/ واردات سم از آلمان متوقف شد

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۵۷۸

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از کاهش چشمگیر مصرف سهم آفت کش‌های پر خطر در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: تا پایان سال ٩٨ سهم آفت کش‌های پرخطر در سبد مصرفی کشاورزان به ٥ درصد کاهش یافته که به معنی تولید محصول سالم‌تر در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیخسرو چنگلوایی امروز در نشست خبری درباره آخرین وضعیت مبارزه با آفات کشاورزی در کشور، اظهار کرد: در مزارع گندم مبارزه با دو آفت زنگ و سن از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این دو آفت می‌توانند خسارات زیادی به محصول وارد کنند.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری در بیش از ٥٧٠ هزار هکتار مزارع گندم مبارزه با آفت زنگ انجام شد که در صورت عدم مبارزه یک هزار و ٥٠٠ میلیار تومان خسارت ایجاد می‌شد.

چنگلوایی سطح مبارزه با آفت سن گندم را نیز ٢.٥ میلیون هکتار اعلام کرد.

 وی با اشاره به درگیری کشور با ملخ‌های مهاجم صحرایی اظهار کرد: در سالجاری تا امروز در سطح ٤٠٠ هزار هکتار از اراضی کشور مبارزه با ملخ مهاجم صحرایی انجام شده و همچنان ادامه دارد.

چنگلوایی یادآورشد: هر دسته ملخ در روز می‌تواند ٢ تن سطح سبز را استفاده کنند و چند هزار میلیارد تومان خسارت به بار بیاورند.

 رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره احتمال افزایش ٢٠ برابری جمعیت ملخ های مهاجم در مهرماه هشدار داد و افزود: با توجه به بارندگی های مناسب در کشورهای هند و پاکستان انتظار می‌رود با افزایش نسل در ملخ‌های مهاجم روبه رو شویم.

چنگلوایی ادامه داد: بر این اساس انتظار می‌رود جمعیت ملخ‌های صحرایی در هجوم بعدی به کشور به ٢٠ برابر افزایش یابد.

 وی همچنین زمان هجوم بعدی این آفت را دی ماه سالجاری عنوان کرد.

چنگلوایی گفت: در دی‌ماه نیز بار دیگر شاهد بازگشت جمعیت ملخ‌های صحرایی از خاستگاه خود یعنی شبه جزیره عربستان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نیازمند اعتبارات بیشتر برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی هستیم، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه سم و سایر نهادها و تجهیزات حداقل نیازمند ٣٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزن بهینه هستیم.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مبارزه با آفت ملخ مراکشی اظهار کرد: امسال پس از چهار سال بار دیگر شاهد طغیان ملخ‌های مراکشی در کشور بودیم به نحوی که سطح  مبارزه با این افت به 140 هزار هکتار رسید.

چنگلوایی ادامه داد: ملخ‌های مراکشی سال‌هاست در ایران حضور دارند و تقریبا بومی شدند اما در سال جاری با بهبود در شرایط جوی و بارندگی جمعیت آنها طغیانی شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا ملخ‌های مهاجم و مراکشی به مزارع و باغات مردم آسیب وارد کرده است گفت: تا این لحظه گزارشی درباره خسارت این آفات به مزارع و باغات مردم نداشته‌ایم البته این به معنی این نیست که ملخ‌ها به باغات و مزارع ورود نکرده‌اند بلکه ورود آنها جزئی است و خسارت احتمالی اندک بوده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه در 10 سال گذشته تمام تلاش سازمان حفظ نباتات حذف سموم پرخطر و جایگزین آنها با سموم کم‌خطر برای مبارزه با آفات بوده است اظهار کرد: در سال 75 سهم آفت‌کش‌های پرخطر در سبد مصرفی کشاورزان 29 درصد بود اما در پایان سال 98 این سهم به پنج درصد کاهش یافته است.

چنگلوایی ادامه داد: طی سه سال گذشته 150 نوع سم کم‌خطر به سبد مصرفی کشاورزان اضافه کردیم تا محصولات سالم‌تری داشته باشیم.

وی یادآور شد: میزان سم مصرفی در جهان به ازای هر هکتار 2.8 کیلوگرم است در حالی که این مقدار در ایران دو و نیم کیلوگرم است.

چنگلوایی میزان مصرف سموم در هر هکتار در کشور توسعه یافته‌ای مانند ژاپن را 19 کیلوگرم عنوان کرد.

وی همچنین گفت: در کشورهایی مانند آلمان میزان مصرف 5 کیلوگرم در هر هکتار، انگلیس 4 کیلوگرم در هر هکتار و آمریکا نیز نزدیک به 4 کیلوگرم در هر هکتار است.

چنگلوایی با بیان اینکه تقریبا صد در صد سم مورد استفاده در کشور وارداتی است اظهارداشت: 95 درصد سم‌های وارداتی از کشورهای هند و پاکستان تامین می‌شود و پنج درصد آن از سایر کشورها است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد که به دلیل تحریم واردات بخشی از سم‌ها که از کشورهای اروپایی مانند آلمان انجام می‌شد، متوقف شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز