خبرگزاری کار ایران

در مراسم امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت مطرح شد:

تحریم‌ها را به فرصت بومی‌سازی تبدیل کردیم/ باید در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی کمک کنیم تا دست وزیر خالی نباشد

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۲۹۴

بحث مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت بسیار مهم است، مردم نیز در بسیاری از نقاط کشور این موضوع را مطرح می‌کنند که کار وزارت نفت را سخت می‌کند، معتقدم باید به وزارت نفت در این حوزه کمک کرد تا دست وزیر نیز خالی نباشد و بتواند توقع های مردم را به‌خوبی پاسخ دهد.

 به گزارش ایلنا، فریدون عباسی امروز (دوشنبه، ۲۷ مردادماه) در آیین امضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت با بیان اینکه امروز در مراسمی شرکت می‌کنم که استفاده از ظرفیت‌های داخلی در آن نقش پررنگی دارد، گفت: همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند دانشگاه مبدأ همه تحولات است و همان‌طور که همه می‌دانیم و به نوعی فارغ‌التحصیل دانشگاه نیز هستیم عمده کارشناسان و تمامی مدیران کشور در دانشگاه‌ها رشد می‌کنند، پس اگر می‌خواهیم توسعه سریع‌تری داشته باشیم باید بیش از گذشته به نقش دانشگاه توجه کنیم.

وی افزود: وزارت نفت در این زمینه می‌تواند راهبر و پیشتیان باشد تا بتوانیم از مراحل سختی که پیش رو داریم و آن مرزهای دانش است زودتر عبور کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، دانشگاه صنعت نفت را نعمتی برای دیگر دانشگاه‌ها دانست که در بخش فنی و مهندسی به تربیت دانشجو می‌پردازند و عنوان کرد: دانشگاه صنعت نفت می‌تواند در کنار دانشگاه‌های دیگر فعالیتی به مراتب قوی‌تر از گذشته داشته باشد.

عباسی ادامه داد: تجربه‌های به‌دست آمده در دانشگاه صنعت نفت می‌تواند در شرکت‌های مختلف رسوخ کند و دستاورد بزرگی برای ایران در حوزه فنی و مهندسی به جای گذارد و حتی این تجارب فنی و مهندسی را به کشورهای دیگر صادر کند.

وی بحث سلامت کارکنان نفت را مهم دانست و تصریح کرد: هر فعالیت و صنعتی که انجام می‌دهیم باید دارای پیوست‌های مختلفی از جمله پیوست فرهنگی و اجتماعی باشد و اضافه بر آنها پیوست سلامت نیز بسیار مهم است، زیرا ما هر جا کارخانه احداث می‌کنیم مسئولیت‌های اجتماعی را نیز باید مدنظر قرار دهیم، البته رسیدگی به خانواده‌های کارکنان نفت نیز اهمیت بسیاری دارد که باید به آن توجه کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من هم در محیط نفتی به دنیا آمدم و در آنجا زندگی کردم، گفت: امیدواریم وزیر نفت توجه بیشتری به مسائل و مشکلات بیمارستان صنعت نفت داشته باشد، هرچند سایه تحریم نیز امروز بر حوزه سلامت احساس می‌شود.

عباسی به سخن امام (ره) که فرمودند مجلس در رأس امور است اشاره کرد و افزود: بخشی‌نگری سبب می‌شود نمایندگان مجلس به مسئول تدارکات شهرستان تبدیل شوند تا اینکه بخواهند وظیفه ریل‌گذاری برای قوه مجریه داشته باشند.

وی تأکید کرد: بحث مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت بسیار مهم است، مردم نیز در بسیاری از نقاط کشور این موضوع را مطرح می‌کنند که کار وزارت نفت را سخت می‌کند، معتقدم باید به وزارت نفت در این حوزه کمک کرد تا دست وزیر نیز خالی نباشد و بتواند توقع های مردم را به‌خوبی پاسخ دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سیستم درست نیازمند هماهنگ بودن نظام حقوق و دستمزد است. تنوع استخدام‌ها هر دستگاهی را با مشکل مواجه می‌کند. اگر هدف یکی باشد و از خرد جمعی در جامعه استفاده کنیم و اگر این دو قوه (مقننه و مجریه) هماهنگی بیشتری با هم داشته باشند کارها بهتر انجام می‌شود.

عباسی عنوان کرد: از وزیر نفت دعوت کردم برای اینکه در آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم و راهبرد نفت و گاز کشور را به نحو مناسبی ترسیم کنیم، کمیسیون انرژی و وزارت نفت نشست‌های بیشتری با یکدیگر داشته باشند و حتی وزیران پیشین نفت را نیز به این نشست‌ها دعوت کنیم تا بتوانیم آینده بهتری برای حوزه انرژی کشور ترسیم کنیم.

وی در حاشیه آیین امضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در جمع خبرنگاران نیز گفت: امروز مراسمی برگزار شد برای امضای ۱۳ قرارداد نفتی توسط شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های داخلی و این یعنی استفاده از ظرفیت داخلی برای حل مشکلات کشور. این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و باید استمرار داشته باشد.

وی افرود: این‌گونه قراردادها سبب می‌شود هم توان مدیریتی کشور در حوزه نفت و گاز تقویت شود و هم بحث ساخت داخل و استفاده از نیروهای ایرانی در پروژه‌های داخلی به میان آید و این مقدمه‌ای است که می‌تواند سبب صدور خدمات تخصصی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی به دیگر کشورها شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت اشاره و تصریح کرد: هر فعالیت صنعتی که صورت می‌گیرد چه در خوزستان، چه در بوشهر و هرمزگان بحث مسئولیت‌های اجتماعی نیز مطرح می‌شود، به‌ویژه مناطقی که تولید نفت و گاز ما در آنجا انجام می‌شود، از این رو باید به مردم آن منطقه توجه کنیم تا انگیزه‌های بیشتری برای زندگی داشته باشند.

عباسی به موضوع مصرف انرژی به‌ویژه بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف انرژی به‌ویژه بنزین در کشور ما بالاست، حمل‌ونقل عمومی ما نیز کمتر توسعه یافته و خوب روی آن کار نشده است، از این رو معتقدم یک فرد باید در دولت وظیفه فرماندهی عملیات توسعه حمل‌ونقل عمومی و کنترل مصرف سوخت را به‌عهده داشته باشد و آن را مدیریت کند.

وی ادامه داد: مصرف حامل‌های انرژی باید کنترل شود، ابتدا باید فرسودگی کارخانه‌های مربوط به تولید برق و نیروگاه‌ها را از بین ببریم، این مهم انجام نمی‌شود مگر اینکه وزارت نیرو تمام پولی را که بابت برق به خزانه واریز می‌کند به عنوان هدفمندی یارانه‌ها در نظر نگرفته و مبلغی نیز به خودش برگردد تا بتواند بدهی‌هایش را پرداخت و خود را ترمیم کند، اما همیشه فکر می‌کنیم حامل انرژی بنزین است و فقط روی آن بحث می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طرح‌های مختلفی درباره بنزین وجود دارد، یکی از این موارد این است که بنزین را به کد ملی اختصاص دهیم، به این معنا که به هر فردی سهمیه بنزین بدهیم و این قابل فروش باشد و آنهایی که خودرو ندارند و بنزین مصرف نمی‌کنند بتوانند سهمیه خود را بفروشند و آنهایی که بیشتر مصرف می‌کنند سوخت خود را از بازار آزاد خریداری کنند.

عباسی ادامه داد: طرح دیگر که جامع‌تر به نظر می‌رسد این است که ما بتوانیم یک واحدی به نام واحد انرژی تعریف کنیم و به هر فرد یک واحد انرژی تعلق گیرد و این واحد انرژی را هر طور خواست مصرف کند، بدون شک چنین طرح‌هایی با همفکری وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصاد و دارایی و مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه رساندن قیمت بنزین به ۹۰ درصد فوب خلیج‌فارس در مجلس مطرح نشده است، گفت: امروز رابطه خوبی بین مجلس و وزارت نفت وجود دارد، افراد متخصصی در کمیسیون انرژی مجلس وجود دارند که این سبب شده است تا جو غالب بین این کمیسیون و وزارت نفت، جو همدلی، همکاری و همفکری باشد. 

تلاش برای تقویت توان داخل

مدیرعامل شرکت گلوبال پتروتک کیش نیز ضمن تشریح پروژه‌های در حال اجرای این شرکت در قالب طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، گفت: شرکت ملی نفت ایران باوجود همه محدودیت‌ها توانسته اقدام‌های مثبتی را برای تقویت توان داخل انجام دهد و امیدواریم این فرآیند در دولت‌های بعدی نیز ادامه داشته باشد.

 احمد قلعه‌بانی اظهار کرد: از نقاط قوت این دست قراردادهای شرکت ملی نفت ایران، عقد قرارداد به‌صورت ارزی است و حرکتی خواهد بود در جهت اشتغال، تولید و افزایش بهره‌وری.

وی افزود: در این میان باید به نقش اثرگذار شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان موتور محرکی برای توسعه کشور توجه کرد که با وجود همه محدودیت‌ها توانسته اقدام‌های مثبتی را در جهت تقویت توان داخل به انجام برساند و امیدواریم این فرآیند در دولت‌های بعدی نیز ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت گلوبال پتروتک کیش به تشریح پروژه‌های زیلایی، چلینگر و گرنگان که این شرکت در مناقصات آن برنده شده است، اشاره کرد و گفت: پروژه زیلایی در مسجد سلیمان قرار دارد که براساس قرارداد منعقد شده این شرکت در هر دو بخش زیرسطحی و روسطحی فعالیت خواهد کرد. این پروژه دو سال به طول خواهد انجامید و عملیات حفاری و تکمیل چاه‌های تولیدی و توصیفی برای دو حلقه چاه انجام خواهد شد که این شرکت به صورت EPC با پیمانکاران دیگر همکاری خواهد داشت. احداث جاده دسترسی، تأمین و نصب تاسیسات سرچاهی و خطوط انتقال نفت برای دو حلقه چاه، تأمین و نصب یک دستگاه توربوپمپ جدید در واحد بهره‌برداری مارون یک، احداث تفکیک‌گر واحد بهره‌برداری هفت سنگان و... از مهم‌ترین اقدام‌هایی است که در این پروژه انجام می‌شود.

قلعه‌بانی ادامه داد: پروژه چلینگر و گرنگان از میدان‌های نفتی است که در فاصله  ۳۰ کیلیومتری جنوب شرقی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. برداشت از مخزن خامی میدان چلینگر با هدف افزایش تقریبی تولید در پایان دو سال به میزان ۲ هزار بشکه در روز نسبت به تولید کنونی میدان هدف‌گذاری شده است. بسته‌های روسطحی شامل تحویل مجموعه تفکیک‌گر سرچاهی چلینگر ۳ به واحد تفکیک‌گر، تأمین و نصب الکتروپمپ با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه، احداث واحد تفکیک‌گر و ایستگاه تقویت فشار گاز بی‌بی حکیمه ۱، احداث خط انتقال خط بی‌بی حکیمه  یک به بی‌بی حکیمه ۲، تجهیزات کارگاه و تسهیلات کارفرمایی در چهار بسته مجزا،  تأمین و نصب تاسیسات سرچاهی و خط لوله جریانی انتقال نفت، عملیات حفاری تولیدی و توصیفی چاه برای پنج حلقه چاه از جمله اقدام‌هایی است که قرار است در پروژه چلینگر و گرنگان انجام شود.

وی عنوان کرد: شرکت‌ها در نظر داشته باشند که پروژه‌ها سریع‌تر به سرانجام مطلوب برسد و همچنین لازم است ضمانت‌نامه دوباره از شرکت‌ها برای ادامه روند فعالیت‌ها گرفته نشود، زیرا نه‌تنها هزینه بانکی به شرکت‌ها تحمیل خواهد شد، بلکه پروسه اجرای پروژه‌ها نیز با وقفه روبه‌رو می‌شود.

تحریم‌ها را به فرصت بومی‌سازی تبدیل کردیم

همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران اظهار کرد: این شرکت تحریم‌ها را به فرصت بومی‌سازی و اتکا به توان داخل تبدیل کرده است.

سعید وفاپور گفت: شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران به‌عنوان نخستین پیمانکار عمومی در توسعه بخش فراساحل کشور در سال ۷۱ تأسیس شد تا عملیات، طراحی، ساخت و نصب و اجرای سازه‌های ثابت و متحرک دریایی و خطوط لوله مورد نیاز صنعت نفت و گاز را منطبق با روش‌های بین‌المللی و استانداردهای فنی و زیست‌محیطی انجام دهد که امروز به‌عنوان بازوی توانمند نفت و گاز برای کشور نقش مهمی در تولید ملی ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه‌ افزایش تحریم‌ها سبب اتکای بیشتر به توان داخل شده است، افزود: حوزه‌های اصلی فعالیت این شرکت شامل مدیریت پروژه، مهندسی، خرید، ساخت، اجرا، بارگیری، حمل و نصب سازه‌های دریایی، لوله‌گذاری دریایی، تأمین و نگهداری از سکوها و حفاری و ... است. این شرکت در زمینه حفاری‌ با انجام حفاری فاز ۱۴ پارس جنوبی به این حوزه وارد شد و توانست به‌خوبی رضایت کارفرما را کسب کند.

وفاپور با اشاره به امکانات سخت‌افزاری موجود در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، تصریح کرد: این شرکت همچنین با توجه به ناوگان دریایی پیشرفته خود توانسته اقدام‌های قابل توجه و عملیات‌های مهمی انجام دهد و در دو دهه گذشته توانسته تحریم‌ها را به فرصت بومی‌سازی و اتکا به توان داخلی تبدیل و برای بیش از هزار و ۱۰۰ نفر نیروی متخصص به‌صورت مستقیم و ۴ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران با اشاره به شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: این مجموعه با اتکا به توانمندی داخلی و با همه مشکلات، پروژه‌های خشکی، دریایی و حفاری خود را ادامه داده است که از جمله آنها می‌توان به پروژه پایانه صادراتی گاز اشاره کرد.

وفاپور با اشاره به برنده شدن شرکت تاسیسات دریایی در مناقصه‌های پروژه‌های رسالت و مارون ۳ گفت: این شرکت با مدیریت و هماهنگی، اجرای سریع، به‌موقع و باکیفیت را در دستور کار خود قرار داده است تا پاسخ شایسته‌ای به اعتماد شرکت ملی نفت ایران بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز