خبرگزاری کار ایران

کرباسیان؛

۱۳ قرارداد افزایش تولید و نگهداشت امضا شد

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۰۴۳

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: این برنامه برای ۲۹ پروژه خشکی و ۴ پروژه فراساحل تعریف شده و به افزایش تولید ۲۸۰ بشکه در روز می‌رسد و با اجرای ۱۰ پروژه مرحله سوم رقم تولید بیش از این خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود کرباسیان با اعلام اینکه امروز ۱۳ قرارداد افزایش تولید و نگهداشت امضا می‌شود، اظهار داشت: این ایده در سال ۹۵ توسط وزیر نفت مطرح و از سوی وزارت و شرکت ملی نفت پیگیری شد، در سال ۹۷ به تصویب شورای اقتصاد رسید و در سه مرحله کار دنبال شد و در هر مرحله از تجربیات مرحله قبل استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در این پروژه‌ها نگاه به توان و دانش داخل است، افزود: این برنامه برای ۲۹ پروژه خشکی و ۴ پروژه فراساحل تعریف شده و به افزایش تولید ۲۸۰ بشکه در روز می‌رسد و با اجرای ۱۰ پروژه مرحله سوم رقم تولید بیش از این خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: مهندس زنگنه در سال ۹۵ ایده و ابتکار طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را مطرح کرد و پیگیری آن در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و شورای اقتصاد در سال ۹۷ این طرح را با ارزش ۶.۲ میلیارد دلار تصویب کرد.

وی استفاده حداکثری از کالاهای ساخت داخل و بهره‌مندی از دستاوردهای طرح بومی‌سازی کالاهای کاربردی صنعت نفت و اختصاص ۴ درصد از هر قرارداد برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت را از دیگر وجوه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت خواند و گفت: مهندس زنگنه به‌تازگی ابلاغیه‌ای برای تحقق سریع‌تر مسئولیت‌های اجتماعی به کارگروه مربوطه داشته‌اند مبنی بر اینکه اعتبارهای مورد نیاز اختصاص یابد و فعالیت‌های تعریف‌شده اجرایی شود.

زنگنه درباره تأمین منابع مالی این طرح گفت: منابع مالی بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و از طریق اوراق مشارکت اسلامی تأمین می‌شود؛ یعنی نوعی سرمایه‌گذاری داخلی که با تضمین شرکت ملی نفت قابلیت اجرا پیدا می‌کند. امسال هم بقیه این منابع برای قراردادهای جدید طبق مقررات تأمین می‌شود و مشکل خاصی هم ندارد.

وی در واکنش به بعضی از مشکلات پیش روی پیمانکاران گفت: وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران همان‌گونه که نسبت به تأمین ارز متعهد شده‌اند و تاکنون نیز ارز مورد نیاز را تأمین کرده‌اند، این رویه را ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به ۱۰ قرارداد مرحله نخست این طرح که در بهمن ۹۷ به امضا رسید، ارزش آن قراردادها را در مجموع ۷۴۰ میلیون یورو، هدف از اجرای آن را افزایش حدود ۷۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت و پیشرفت متوسط آن را حدود ۲۵ درصد عنوان کرد و گفت: حدود ۱۸ دکل حفاری در این پروژه‌ها مشغول فعالیت است و فعالیت‌های در دست اجرا در این ۱۰ قرارداد از طریق سامانه مدیریت پروژه شرکت ملی نفت ایران به طور مستمر رصد می‌شود.

کرباسیان خاطرنشان کرد: بالغ بر ۸۰ درصد نیروهای به‌کار گرفته شده در پروژه‌های این طرح نیز نیروهای بومی هستند.

وی با اشاره به سهم بیش از ۷۰ درصدی ساخت داخل در اجرای ۱۰ قرارداد مرحله نخست طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، افزود: این سهم با اجرای کامل همه قراردادهای طرح به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد و حجم پیمان‌های واگذارشده به پیمانکاران فرعی نیز به ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه در اجرای مرحله دوم این طرح، تعداد دکل‌های فعال به ۲۳ دکل افزایش می‌یابد و با اجرای ۱۳ قرارداد، بالغ بر ۱۸۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: مرحله سوم قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت هم تا پایان سال امضا می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز