خبرگزاری کار ایران

آیا بارندگی‌ها آب‌های زیرزمینی را به تعادل رساند؟

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۹۲۰

یک حلقه گمشده بنام همکاری مردم وجود دارد که جلب همکاری نشده زیرا چاه‌ها عمدتا توسط بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند، اگر بین صاحبان چاه‌ها و برنامه تعادل‌بخشی همکاری نباشد، کماکان مشکل داریم.

انوش نوری اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر بارندگی‌های دو سال اخیر بر روند بهبود ذخایر آب‌های زیرزمینی اظهار داشت: به همان میزان بارندگی‌ها مصارف شهری نیز به خاطر کرونا افزایش یافته، در نتیجه مصارف فرقی نکرده، منابع آب سطحی استفاده شده است، البته وضع تالاب‌ها بهتر شده اما بخشی  از آب هم از دسترس خارج شده در نتیجه  بیلان آب زیرزمینی منفی است یعنی برداشت بیش از آن چیزی است که تغذیه می‌شود.

وی افزود: ذخایری داریم که در زیرزمین است و ربط زیادی به بارندگی ندارد، بخشی جذب می‌شود، اما بیش از آن چیزی که جذب می‌شود، برداشت می‌کنیم، در نتیجه بیلان آب زیرزمینی کماکان منفی است و مشکل داریم، اقدامات تعادل‌بخشی آب زیرزمینی چندان تاثیرگذار نبوده است.

این کارشناس حوزه آب در ادامه با بیان اینکه اوضاع ذخایر آبهای زیرزمینی تغییر چندانی نداشته است، گفت: دریاچه‌ها و تالاب‌های طبیعی به دلیل جریان آب سطحی وضع بهتری دارند.

وی با بیان اینکه همچنان بیلان منفی حدود 140 میلیارد متر مکعب برداشت و اضافه از آب‌های زیرزمینی داریم، تاکید کرد:  وزارت نیرو برای بهبود آبهی زیرزمینی 15 پروژه دارد که به لحاظ تامین مالی مشکل دارند و از برنامه عقب هستند اما مهم اینکه در این 15 پروژه یک حلقه گمشده بنام همکاری مردم وجود دارد که جلب همکاری نشده زیرا چاه‌ها عمدتا توسط بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند، اگر بین صاحبان چاه‌ها و برنامه تعادل‌بخشی همکاری نباشد، کماکان مشکل داریم. 

نوری یادآور شد: تکیه وزارت نیرو بیشتر روی راه‌های فنی و تکنولوژی مثل کنتورهای هوشمند و استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی است که نتوانسته چندان کارساز باشد، راه‌حل‌های اجتماعی و فرهنگی بهتر جواب می‌دهد، مهمترین قضیه آگاه‌سازی بوده که چندان همکاری صورت نگرفته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز