خبرگزاری کار ایران

فعال اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دولت باید روی واردات نظارت بیشتری داشته باشد/ تشویق‌های صادراتی باعث افزایش صادرات غیرنفتی شده است

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۰۷۸

شیرازی منش، فعال اقتصادی معتقد است: برای رونق اقتصاد باید به صادرات و صادرکننده توجه بیشتری شود، همچنین دولت باید نظارتش را روی واردات بیشتر کند.

حسین شیرازی منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی گفت: بنده با توجه به اینکه از سال 65 امر صادرات میوه و تره‌بار و خشکبار فعالیت مستمر داشتم و زمانی هم عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار بودم، لازم دانستم مواردی را برای دوستانی که امر نظارت بر صادرات را در حال حاضر پیگیری می‌کنند عنوان کنم. شاید چنانکه به آن توجهی شود، در روند رو به رشد صادرات غیرنفتی مفید واقع شود.

وی ادامه داد: صادرات غیرنفتی که در دهه 60 عمده آنها میوه و تره‌بار و خشکبار و فرش و صنایع دستی و دیگر فرآورده‌های دامی بود، موفق شده بود بازارهای خوبی را در کشورهای همسایه و اروپایی و حتی آمریکایی پیدا کند که به یکباره پیمان‌سپاری در سال 74 ضربه مهلکی را بر پیکره این بازار خوب محصولات که باعث رشد و رونق تولید ملی شده بود وارد کرد و در این راستا صادرکنندگان زیادی آسیب دیدند و از گردونه خارج شدند و بسیاری هم گرفتار مباحث تعزیراتی شدند. البته در همین زمان هم آنهایی که همیشه برای فرار از قانون متوصل به خلافهای اداری می‌شوند، بیکار ننشستند و افرادی را اجیر کردند و با گرفتن کارت بازرگانی برای فعالیت مابه‌التفاوت ارزی که دلار آزاد در آن زمان (450 تومان) و ارز شناور که پایه پیمان‌سپاری با آن میسر می‌شد (300 تومان) یعنی 50 درصد اختلاف قیمت ارز اقدام کردند.

وی ادامه داد: اگر صادرات برای صادرکننده توجیه اقتصادی داشت بر مبنای ارز آزاد بود و طبیعی است آنهایی که خلاف کردند کمتر آسیب دیدند و آنهایی که خواستند سالم کار کنند از گردونه خارج شدند و متاسفانه صادرات کشور هم به شدت کاهش پیدا کرد و رقبا جایگزین شدند. دولت وقت پس از مدتی به اشتباه خود در ثبت پیمان‌سپاری پی برد و کسانی که طبق قانون به بانکها بدهکار بودند را با دلار 50 ریال تسویه کرد و پیمان‌سپاری کلا لغو شد و به جای آن جوایز صادراتی را جایگزین کردند.

شیرازی‌منش ادامه داد: اکنون بار دیگر در سال 98 بحث پیمان‌سپاری مطرح شده است که یقینا باعث مفسده‌های جدیدی خواهد شد و برخی افراد به روشهای مختلف در صدد دور زدن قانون خواهند بود و به احتمال زیاد افرادی هم در این راستا دستگیر و زندانی خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی این وضعیت و چنین مباحثی برای صادرات غیرنفتی خوب است یا خیر، گفت: خوشبختانه صادرات غیرنفتی توانسته جایگزین صادرات نفتی که خریدار ندارد و مورد تحریم ظالمانه قرار گرفته است، بشود. من تصور می‌کنم باید کاری کرد که در صورت اتوماتیک‌وار صادرات غیرنفتی بتواند جور واردات را برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی بکشد و بانک مرکزی و وزارتخانه‌های اقتصادی کاری کنند که صادرکننده خود یا دیگر واردکنندگان بتوانند با قیمت‌های روز قیمت ارز کالاهای مورد نیاز غیراساسی را وارد نمایند تا هم قیمت ارز به یک تعادل نسبی برسد و هم این بازار خوب صادرات که باعث رونق تولید شده است را بار دیگر از دست ندهیم.

وی گفت: من عاجزانه از مقامات ارشد دولت محترم تقاضا دارم نگاهی به تجربیات پیمان‌سپاری سال 74 بیندازند و اتفاقاتی که برای صادرات کشور و صادرکنندگانی که در آن ایام به وجود آمد را مرور کنند، یقینا تصمیمات بهتری را برای رشد و استمرار صادرات غیرنفتی خواهند گرفت.

شیرازی‌منش افزود: به طور کلی پیشنهادات زیر را برای اصلاح روند برگشت ارز صادراتی خدمتان عرض می‌کنم.

1. واردات اقلام خاصی از محل صادرات توسط خود صادرکننده یا از محل واگذاری به واردکننده.

2. عرضه در سامانه نیما و ورود اسکناس به کشور.

3. معرفی چند صراف مورد اعتماد بانک مرکزی در عراق،افغانستان و پاکستان جهت دریافت فیزیکی دلار با پول محلی و پرداخت ریال آن در ایران به صادرکننده.

4. نزدیک شدن قیمت ارز صادراتی با ارز حواله و تشویق صادرکننده به فروش ارز در سامانه نیما.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز