خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نرخ نفت و ارز؛ دو ریسک بسته گشایش اقتصادی/ آیا قفل معیشت مردم باز می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۶۴۶

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: تابحال مردم خریدار نفت نبوده‌اند و فضا هنوز مبهم است. ضمن اینکه دو ریسک نوسان قیمت نفت و ارز را به همراه دارد.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی طرح اوراق سلف نفتی و موضوع گشایش اقتصادی اظهار داشت: تابحال مردم خریدار نفت نبوده‌اند و فضا هنوز مبهم است. ضمن اینکه دو ریسک نوسان قیمت نفت و ارز را به همراه دارد. 

وی افزود: در هر حال گشایش خاصی نخواهد بود البته یکی از ابزارها در کنار بقیه سیاست‌گذاری‌های دولت برای تامین کسری بودجه و خروج از رشد نقدینگی است، همچنین منجر به تعمیق بازار سرمایه و ایجاد فرصت بیشتر برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با ابراز امیدواری از اینکه هرچه سریع‌تر تکالیف روشن شود، گفت: وزارت نفت، اقتصاد، بانک مرکزی، قوه مقننه و قضائیه هم باید در اجرایی شدن طرح همکاری کنند تا سرمایه‌گذار با بازار شفاف مواجه باشد. 

وی در ادامه با بیان اینکه نباید منتظر نتیجه بخشی طرح در کوتاه مدت باشیم، خاطرنشان کرد: مسئله امروز کشور حل مشکلات کوتاه‌مدت است اما در این طرح نه تنها در میان‌مدت بلکه باید به اثربخشی در بلند‌مدت فکر کنیم، گرچه تبعات منفی هم در لحظه تاثیرگذار است.

بغزیان همچنین بیان کرد: تا زمانی که بانک مرکزی اراده کاهش نداشته باشد و خود آتشبیار معرکه در بازار ارز باشد انتظاری از بازارها و ابزارهایی که در بلندمدت به عنوان گره‌گشای اقتصاد و تولید معرفی شوند، نیست و جواب نمی‌دهند.

وی یادآور شد: اکنون مردم با فشار اقتصادی مواجهند، تورم سفره‌ها را کوچک کرده و در حد پرداخت اجاره وام می‌گیرند و نمی‌توانند منتظر نتایج مثبت میان‌مدت باشند، چه برسد به اینکه در بلندمدت اتفاقی بیفتد. 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بنابراین این بسته باید در کنار بسته‌های دیگر دیده شود، ناهماهنگی نباشد تا بتواند در زندگی و معیشت مردم موثر واقع شود، در غیر این صورت جذابیتی برای عموم ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز