خبرگزاری کار ایران

تامین آب شرب 46 شهر و 1036 روستا از محل طرح‌های‌ مرزی

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۳۷۹

وزیر نیرو گفت: در دولت تدبیر و امید در بخش رودخانه‌های مرزی 24 سد با تنظیم دو و نیم میلیارد متر مکعب به ثمر رسیده است.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" روز پنجشنبه در هفته پانزدهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در آئین افتتاح پروژه‌های بزرگ توسعه آب و خاک در استان‌های کرمانشاه و ایلام که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: طرح مهم امروز، طرح توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی کشور است. شاید به جرات بشود گفت که ایران در روی نقشه جغرافیا از حیث تنوع مسایل آب‌های مرزی و حوضه‌های آبریز مشترک مزیت منحصر به فردی دارد.

وی ادامه داد: ما 12 استان مرزی دارای مرز خشکی و 48 روردخانه مرزی داریم که حدود ۴۰ رودخانه منشا داخلی دارند و از داخل کشور سرچشمه می‌گیرند و برای همه این آبها موافقت‌نامه و مقاوله نامه های دوجانبه و بین‌المللی معتبر موجود است.

اردکانیان گفت: قبل از پیروزی انقلاب، در همین کشور با همین سرمایه‌ای که داشته و همین حق‌آبه‌ها تنها یک طرح مرزی به اجرا رسید و سد ارس با قدرت تنظیم ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال بر روی رودخانه مرزی مشترک ارس به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای دولت یازدهم، ۲۸ سد دیگر با قدرت تنظیم ۳.۲ میلیارد متر مکعب در چهار دوره دولت‌های قبلی نتیجه داد و در دولت تدبیر و امید به تنهایی در بخش رودخانه‌های مرزی ۲۴ سد دیگر با قدرت تنظیم ۲.۵ میلیارد متر مکعب به ثمر رسیده است.

وزیر نیرو گفت: اهداف اصلی و مهم این طرح‌ها در ابتدا تامین آب شرب مردم، تثبیت جمعیت و رفاه و آسایش مردم است.

وی اظهار داشت: آب شرب 46 شهر و 1036 روستا از محل طرح هایی که تاکنون به ثمر رسیده تامین شده است.

اردکانیان افزود: 370 مگاوات ظرفیت برقابی نصب شده در روی این سدهاست و از نظر  شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی هم تا حدود 200 هزار هکتار برنامه ریزی شده است که به مرور به مدار می‌آیند و این شبکه‌ها نقش بسیار مهمی در تنظیم تولید مواد غذایی دارند. اردکانیان گفت: ایران پنجمین کشور جهان از نظر سطح زیر کشت آبی پس از چین، هند، آمریکا و پاکستان است و سطح قابل ملاحظه‌ای کشت آبی داریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در پانزدهمین هفته پویش #هرهفته-الف-ب-ایران هستیم، با طرح بزرگ امروز، 54 طرح از ابتدای پویش در سال جاری تاکنون با احتساب طرح امروز با سرمایه گذاری 16 هزار میلیارد تومان در بخش های آب، برق و فاضلاب به افتتاح رسیده است و وعده ما برای افتتاح و تکمیل 196 طرح دیگر تا پایان سال با سرمایه گذاری 34 هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز