خبرگزاری کار ایران

با دستور رئیس‌جمهور در پانزدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران؛

شبکه‌های آبرسانی 23 هزار هکتار از اراضی کرمانشاه و ایلام به بهره‌برداری رسید/ 1773 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک غرب کشور

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۳۶۰

شبکه‌های آبرسانی اصلی و فرعی 23 هزار هکتار از اراضی طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در دو استان‌ کرمانشاه و ایلام با 1773 میلیارد تومان اعتبار در پانزدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با دستور رئیس‌جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، کاهش اثرات خشکسالی و تامین نیازهای آب شرب و صنعت، بهبود و توسعه کشاورزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام از اهداف اجرای این پروژه است که امروز با گزارش محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از محل پروژه در سرپل ذهاب و با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

بنا بر این گزارش، تا پایان سال در استان‌های کرمانشاه و ایلام 35 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مورد بهره‌‌برداری قرار خواهد گرفت، که فاز اول آن در این مرحله شامل آبیاری و زهکشی 23 هزار هکتار از دشت‌های ازگله، جگیران، ذهاب شمالی، ذهاب جنوبی، حومه و قراویز و بخشی از دشت کنجانچم توسط دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی در مجموع 1773 میلیارد تومان هزینه شده که سهم وزارت نیرو از این میزان سرمایه‌گذاری 1265 میلیارد تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، ایجاد 52 کیلومتر سامانه انتقال آب شامل تونل، کانال، باکس و فلوم، احداث 8 ایستگاه پمپاژ، ایجاد دو ایستگاه پست برق 63 کیلوولت و لوله‌گذاری 220 کیلومتر در 6 دشت بزرگ از اقدامات اصلی در احداث شبکه‌های آبرسانی در این سامانه است.

با بهره‌برداری از مرحله اول شبکه‌های آبیاری و زهکشی این طرح‌ عظیم ملی، آب کشاورزی برای 23 هزار هکتار از اراضی منطقه به صورت مکانیزه و پایدار فراهم شده و ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت ساکنان، شاخص‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه به میزان قابل‌توجهی ارتقا خواهد یافت.

بنا بر این گزارش، از دیگر مزایای این پروژه بزرگ علاوه بر تأثیر مستقیم طرح بر بخش کشاورزی، بر دیگر بخش‌های مؤثر در توسعه منطقه‌ای نیز تاثیر مستقیم گذاشته و ضمن ایجاد جهش تولید در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی برای کشور، حدود 450 کیلومتر از نوار مرزی غرب کشور در دو استان ایلام و کرمانشاه آبرسانی می‌گردد و منجر به پایداری و ثبات سیاسی- امنیتی در مناطق مرزی غرب کشور خواهد شد.

با اجرای این طرح به‌طور میانگین 31 هزار 500 شغل ایجاد شده که با بهره‌برداری و زیر کشت رفتن کامل اراضی این منطقه برای حدود 47 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بهره‌برداری از این طرح عظیم در سال جهش تولید، باعث افزایش تولید سالیانه محصولات کشاورزی در دو استان کرمانشاه و ایلام به میزان 90 هزار تن انواع غلات، ذرت و صیفی‌جات با ارزش 125 میلیارد تومان خواهد شد.

این گزارش حاکی است، با تکمیل و بهره‌برداری کامل این پروژه، ساکنان 12 شهرستان، 25 شهر و 770 روستا از مزایا و مواهب طرح گرمسیری به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کشور برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز