خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق ایران و افغانستان در گفت و گو با ایلنا:

عدم عضویت ایران در FATF مانع از حضور «غضنفر بانک» در چابهار شد/ آغاز سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان/ احتمال کاهش تجارت دو کشور در سال ۹۹

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۸۷۶

رییس اتاق ایران و افغانستان اظهار داشت: مجوز اصولی غضنفربانک برای فعالیت در ایران صادر شده اما به دلایلی از جمله قوانین بانکی دو کشور و اینکه ایران عضو FATF نیست، غضنفر بانک نتوانست در ایران شعبه داشته باشد.

سید حسین سلیمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به کاهش تجارت بین ایران و افغانستان در سال ۹۹ اظهار داشت: ایران در سال ۳.۲میلیارد دلار صادرات به افغانستان دارد که امسال به دلیل شرایط کرونا احتمالا به ۲.۹میلیارد دلار می‌رسد.

وی با بیان اینکه افغانستان ۴۰درصد واردات خود را از ایران انجام می دهد، ادامه داد: ایران صادرکننده مواد غذایی، مصالح ساختمانی و مقداری هم سوخت به افغانستان است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: به دنبال افزایش مراوده تجاری با افغانستان هستیم که یکی از اقدامات آغاز شده، سرمایه گذاری بر روی معادن افغانستان است. افغانستان دارای معادن بکر و بسیار غنی دارد که می‌توان با سرمایه گذاری در این مناطق درآمدها افغان‌ها را افزایش داد و در این صورت خرید بیش‌تری هم‌ می‌توانند داشته باشند.

سلیمی اظهار داشت :سرمایه گذاری ایرانی‌ها در دو پروژه در افغانستان آغاز شده است و یک خط تولید انواع نوشابه در افغانستان به راه افتاده است.

وی با اشاره به تاثیر بندر چابهار در افزایش مراودات ایران و افغانستان گفت: در سال‌های گذشته این بندر تقریبا تعطیل بود اما امروز برخی از کالاهای مورد نیاز افغان‌ها از طریق این بندر به دست مردم‌شان می‌رسد.

رییس اتاق ایران و افغانستان ادامه داد: بندر چابهار کمک بسیار بزرگی به مردم افغانستان برای تامین ارزان کالاهای اساسی و ضروری بوده است. از این رو برخی از افغان‌ها هم اقدام به سرمایه گذاری در بندر چابهار کردند و سوله‌هایی را در این بندر در حال تاسیس دارند که این روند در حال گسترش است که در کنار کمک به مردم افغان، باعث افزایش اشتغالزایی در ایران به ویژه در استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

وی با اشاره به رقبای ایران در بازار افغانستان تاکید کرد: هر چند پاکستان مرز مشترک با افغانستان دارد اما در روابط تجاری نمی‌تواند رقیب کشورمان باشد. در حال حاضر شاهد افزایش مراودات تجاری چین با افغانستان هستیم.

سلیمی افزود: اخیرا ترک‌ها هم وارد بازار افغانستان شده‌اند و این دو کشور در حال ارایه کالای ارزان به افغانستان هستند.

وی درباره ورود بانک‌های افغان به ایران و موضوع راه اندازی شعبه غضنفربانک در چابهار اظهار داشت: امکان ورود بانک غضنفر به چابهار فعلا فراهم نشده است و بانک آرین هم به دلیل اینکه تحریم است امکان فعالیت در افغانستان را ندارد.

سلیمی افزود: مجوز اصولی غضنفربانک برای فعالیت در ایران صادر شده اما به دلایلی از جمله قوانین بانکی دو کشور و اینکه ایران عضو FATF نیست، غضنفر بانک نتوانست در ایران شعبه داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مراودات دو کشور از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود.

سلیمی درباره موانع راه اندازی شعبه غضنفر بانک در چابهار گفت: امروز یکی از مهم‌ترین قوانین راه اندازی شعبه بانک در کشور دیگر این است که کشور مقصد عضو FATF باشد اما ایران هنوز به این‌ کارگروه نپیوسته است.

وی تاکید کرد: افغانستان عضو FATF است و قوانین پولشویی را رعایت میکند اما ایران عضو نیست بنابراین افغانستان هم نمی‌تواند شعبه بانکی در ایران داشته باشد.۰

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز