خبرگزاری کار ایران

رئیس کل گمرک ایران:

کاهش ۳۹ درصدی صادارت کشور/ تاثیر کرونا بر تجارت خارجی کشور در حال کمرنگ شدن است

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۱۹۸

رئیس کل گمرک ایران گفت: با بررسی آمار تجارت خارجی کشور می‌توان گفت، آثار بیماری کرونا بر تجارت خارجی کشور در حال کمرنگ شدن است.

به گزارش ایلنا از گمرک ایران، مهدی میراشرفی افزود: در بحث آمار تجارت خارجی چهار ماهه امسال، 2 موضوع حائز اهمیت است، نخست آنکه کالای صادراتی ما از لحاظ وزن 2.5 برابر کالای وارداتی است و دوم آنکه روند کاهشی تجارت خارجی در تیر ماه کند شده است به گونه‌ای که میانگین صادرات کالا در چهار ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 درصد و میانگین واردات در این مدت 24 درصد کاهش داشته، اما در بخش آمار عملکرد ماه به ماه (تیر ماه)، این کاهش در صادرات به 25 درصد و در واردات به 17.5 درصد رسیده است که گویای روند کاهشی اثر کرونا بر بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

میراشرفی در همین زمینه گفت: طی چهار ماهه نخست امسال بالغ بر 42 میلیون تن کالا به ارزش 19.6 میلیارد دلار بین ایران و شرکای تجاری آن مبادله شده است که از میزان 30 میلیون تن به ارزش 8.7 میلیارد دلار مربوط به صادرات و 12 میلیون تن کالا به ارزش 10.9 میلیارد دلار مربوط به واردات است.

وی شرکای عمده تجاری ایران در بخش صادرات را چین با 2.5 میلیارد دلار، عراق با 1.9 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 1.2 میلیارد دلار، افغانستان با 713 میلیون دلار و ترکیه با 405 میلیون دلار و شرکای عمده در واردات را چین با 2.8 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 2.4 میلیارد دلار، ترکیه با 1.2 میلیارد دلار، هند با 757 میلیون دلار و آلمان با493 میلیون دلار اعلام کرد.

 بر اساس این گزارش، گمرک ایران پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و اقدام کشورهای همسایه در انسداد مرزهای خود، تلاش گسترده‌ای را در دو بعد منطقه‌‌ای و بین‌المللی برای بازگشایی مرزها و استمرار تبادل کالا انجام داد که بازگشایی تدریجی مرزها و عادی شدن جریان تجارت (به طور نسبی) از نتایج و آثار این تلاش‌ها و تدابیر اتخاذ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز