خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد:

حذف نسخ فیزیکی اسناد در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت با تحقق امضای الکترونیکی اسناد پیشنهادی

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۴۳۳

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در ابلاغیه ای به تمامی دستگاه‏‌ های مشمول قانون برگزاری مناقصات (با اصلاحات و الحاقات آن) و سایر مشمولان بخش عمومی، همچنین اتاق‏ های بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی، تعاون و اصناف ایران، موضوع فراهم ‏شدن قابلیت امضای الکترونیکی اسناد پاکت‏‌های «ب» و «ج» و حذف فرآیند ارسال نسخ فیزیکی را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، علی رهبری با بیان این مطلب، افزود: در راستای تسهیل رویه معاملات دولتی و با هدف جایگزینی اسناد الکترونیکی بجای کاغذی و حذف دوباره‌ کاری، قابلیت امضای الکترونیکی اسناد پیشنهاد (پاکت‌ های «ب» و «ج») در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت فراهم شده است.

وی تصریح کرد: به استناد مواد (6)، (7) و (12) قانون تجارت الکترونیکی و بند (ج) ماده (67) قانون برنامه ششم توسعه کشور، نسخ الکترونیکی اسنادی که طبق مقررات ماده (32) قانون تجارت الکترونیکی مجهز به امضای الکترونیکی شده باشند اصالت داشته و معتبر و مکفی می ‌باشند.

دبیر کارگروه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت گفت: با استفاده از قابلیت جدید، صرفاً نسخ الکترونیکی اسناد با استفاده از امضای الکترونیکی صاحبان حق امضای مجاز و مُهر الکترونیکی شرکت/ موسسه/ سازمان، امضا و مُهر شده و در سامانه بارگذاری می ‌شوند و نیازی به چاپ، امضا و مُهر گرم و اسکن اسناد نبوده و همچنین، نیازی به ارسال نسخ فیزیکی نمی ‌باشد.

رهبری تصریح کرد: تدابیر فنی و امنیتی لازم جهت حفاظت از نسخ الکترونیکی امضاءشده تا قبل از جلسه بازگشایی و همچنین جلوگیری از هر گونه تغییر در آن‌ها پس از بازگشایی اتخاذ شده است و با توجه به اینکه بهره ‌برداری از قابلیت جدید، نیازمند اخذ گواهی امضای الکترونیکی توسط صاحبان حق امضای مجاز می ‌باشد، به‌ منظور لحاظ نمودن فرصت کافی برای اخذ گواهی مذکور، ارسال موازی نسخ فیزیکی اسناد تا پایان مرداد ماه بلامانع خواهد بود، ام مقتضی است از تاریخ اول شهریورماه 1399 تمام پیشنهاددهندگان از ارسال نسخ فیزیکی پاکت‌ های «ب» و «ج»، و نیز دستگاه ‌ها از پذیرش نسخ فیزیکی خودداری نمایند.

وی گفت: سند راهنما و کلیپ آموزشی در وب‌ سایت سامانه به آدرس "setadiran.ir" لینک "آموزش" - "مستندات نحوه امضای الکترونیکی اسناد پیشنهاد؛ پاکت­ های «ب» و «ج»" قابل دسترس و مشتمل بر مواردی از جمله نحوه اخذ گواهی امضای الکترونیکی توسط صاحبان حق امضای مجاز، نحوه امضای الکترونیکی اسناد و بارگذاری آن‌ ها در سامانه توسط پیشنهاددهندگان، نحوه دریافت نسخ الکترونیکی امضاشده و اعتبارسنجی امضای آن‌ ها توسط دستگاه‌ ها و نحوه دسترسی برخط دستگاه‌ های نظارتی به نسخ الکترونیکی پس از جلسه بازگشایی پاکت‌ ها است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ادامه داد: از آنجا که اسناد پاکت ‌های مذکور پس از انجام معاملات مورد استفاده دستگاه‌ های نظارتی قرار می‌ گیرند، هماهنگی لازم با دستگاه‌ های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور صورت گرفته و دسترسی برخط کاربران محترم سازمان ‌های مذکور به نسخ الکترونیکی اسناد فراهم شده است.

رهبری در پایان تصریح کرد: برآورد می ‌شود بهره‌ برداری از این قابلیت جدید منجر به حذف یک میلیارد برگ کاغذ و 150 هزار مراجعه حضوری در سال و به تبع آن کاهش مصرف کاغذ و ارزبری مربوط، حذف عملیات چاپ و اسکن مربوط، کاهش حمل ‌و نقل، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست و از همه مهم‌ تر، سهولت امور کاربران بخش خصوصی و دولتی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز