خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد:‌

آماده شدن زمینه حضور سرمایه‌گذاری روسیه در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل

asdasd
کد خبر : ۹۴۷۲۷۱

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در اجلاس یازدهم همکاری‌های ایران و روسیه روی موضوعات مختلفی در مدهای مختلف حمل و نقل توافق حاصل شد تا زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های مناسب در زیرساخت‌ها شود.

به گزارش ایلنا، شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در حاشیه یازدهمین اجلاس گروه کاری همکاری‌های حمل و نقل فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پروتکل امضا شده بین دو کشور اظهار داشت: این گروه کاری طی ششم تا هشتم مردادماه فعالیت داشت و کمیته‌های متعددی در این زمینه فعالیت و در نهایت به توافق رسیدند.

وی ادامه داد:‌ با همکاری دستگاه دیپلماسی دو کشور، این ارتباط خیلی تسهیل‌تر نسبت به گذشته انجام گرفت و در موضوعات مختلفی توافق حاصل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از این توافقات در حزوه حمل و نقل در مدهای مختلف به خصوص ریل بود. در این زمینه قرار شد سرمایه‌گذاری‌های مناسب در زیرساخت‌ها انجام بگیرد.

وی ادامه داد: در این مورد، قطعا اتصال ایران و روسیه در منطقه می‌تواند بسیار در حوزه ترانزیتی و حمل و نقل بین‌المللی موثر باشد. همچنین در زمینه همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه ریلی در موارد متعددی توافق حاصل شد و در ادامه در حوزه‌های‌ جاده‌ای و دریایی هم شاهد توافقاتی بودیم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توافق انجام گرفته در بحث استفاده از سامانه‌های هوشمند مبتنی بر ماهواره اظهار داشت: سعی شد در این مورد شاهد شرایطی یکسان بین ایران و روسیه باشیم که به نظر می‌رسد می‌تواند کمک حال بسیار خوبی در تقویت ناوگان منطقه‌ای باشد.

وی تصریح کرد:‌خوشبختانه نتیجه یازدهمین اجلاس حمل و نقلی بین ایران و روسیه مثبت بوده و امیدواریم نتایج عملی آن را در چند ماه آینده شاهد باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از توافقات انجام شده در دوره دهم این اجلاس اجرایی و عملیاتی شده است، گفت: در بحث تفاهمات یک موضوع مهم زمان‌بر بودن آن‌هاست. درخصوص نکاتی که در اجلاس دهم مورد توافق گرفت در حوزه ریلی اقدامات خوبی انجام شد. در حمل و نقل جاده‌ای هم به صورت پایلوت درخصوص کریدور شمال - جنوب در اجلاس یازدهم هم مورد تاکید قرار گرفت.

وی اظهار داشت: انتقال بار از مسیر ایران هم برای روسیه و هم کشورهای هند و چین بسیار موثر است. به همین خاطر در کریدور شمال – چنوب نقش ایران و روسیه می‌تواند بسیار پررنگ باشد که البته در این مسیر موانعی که می‌تواند ایجاد شود، زیاد است.

آدم نژاد با اشاره به برخی از این موانع گفت: مشکل عمده‌ای که در این زیمنه وجود دارد، بحث اتصال رشت به آستارا بوده و جزو پروژه‌های اولویت‌دار است که در پروتکل نحوه تسریع آن اشاره شد. امیدواریم این مشکل حل و شاهد فعالیت در کریدور شمال – جنوب به عنوان یکی از کریدورهای مهم و تاثیرگذار در همه باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این توافقات انجام گرفته در پروتکل امضا شده، گفت: مجموعه حمل و نقل روسیه ابراز تمایل دارد که در بخشی از سرمایه‌گذاری‌های حوزه حمل و نقلی حضور داشته باشد. نحوه و مدل این حضور تقریبا آماده بوده و امیدواریم که این سرمایه‌گذاری توسط مجموعه روسیه در زیرساخت‌های مشترک انجام شود.

وی در پایان گفت: این پروتکل دقیقا در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران و روسیه و کشورهای منطقه است. برهمین اساس تسریع و تسهیل عبور و مرور از یک منطقه می‌تواند کمک حال و باعث گسترش تجارت در منطقه باشد.

لازم به ذکر است این پروتکل و تفاهم نامه امروز به صورت ویدئو کنفرانس بین ایران و روسیه امضا و از طریق مجاری دیپلماتیک این تفاهم نامه ها به دست طرفین خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز