خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بدهی خارجی اندک ایران، اجازه ونزوئلایی شدن را نمی‌دهد/ دولت تورم اقلام ضروری را هم اعلام کند/ افزایش نرخ سود، دور باطل ایجاد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۶۳۰

استاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: باید توجه داشت که ایران بدهی خارجی کمتر و زیر 10 میلیارد دلار دارد، کشورهایی که بدهی خارجی اندک دارد به وضعیت ونزوئلا که ابرتورم دارد دچار نمی‌شوند، هرچند که احتمال افزایش تورم باشد.

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایلنا، رشد نقدینگی را عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران دانست و افزود: طبیعی است که نتیجه و خروجی این رشد شتابان نقدینگی، تورم است. بنابراین راهکاری جز کنترل آن وجود ندارد در غیر این صورت شاهد تورم در بازار کالا و خدمات خواهیم بود.

وی افزود: ریشه رشد نقدینگی در اقتصاد ایران؛ نخست دست درازی دولت به منابع بانک مرکزی و نظام بانکی برای جبران کسری بودجه است. دوم؛ نرخ سود بالای بانکی است که موجب افزایش نقدینگی می‌شود هرچند اخیرا بانک مرکزی برای حبس نقدینگی اقدام به افزایش آن کرد که شاید در کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشد اما در بلندمدت به میزان سپرده‌ها اضافه کرده که خود موجب رشد نقدینگی می‌شود و این یک دور باطل ایجاد می‌کند.

شقاقی ادامه داد: عامل سوم رشد نقدینگی ناترازی سیستم بانکی است که اجازه خلق بی‌حساب و کتاب نقدینگی را می‌دهد. بنابراین لازم است بانک مرکزی با ایجاد محدودیت‌هایی بویژه برای بانک‌های بد، این عامل را کنترل کند. البته جلوگیری از هر یک از عوامل نیازمند، تصمیمات سخت است که نتیجه آن در دو یا سه سال آینده نمایان می‌شود. مثلا قیمت مسکن با دستور اصلاح نخواهد شد بلکه مبتنی بر نیروهای عرضه و تقاضا است.

استاد دانشگاه خوارزمی در مورد ضروت اعلام تورم اقلام ضروری بصورت جداگانه گفت: معمولاً با مردم با اقلام ضروری در سبد مصرفی مانند اجاره بهاء، قیمت مسکن و مواد غذایی سر و کار دارند در حالی که محاسبه تورم، قیمت بیش از ۳۵۰ قلم کالا را شامل می‌شود که در سبد مصرفی خانوارها وجود دارد. بنابراین لازم است علاوه بر اعلام گزارش‌هایی مبتنی بر تورم کل کالاها، گزارشی از تورم اقلام ضروری هم اعلام شود.

شقاقی در پاسخ به این پرسش که احتمال حرکت اقتصاد ایران به سمت ابرتورم مانند ونزوئلا تا چه اندازه است؟ گفت: باید توجه داشت که ایران بدهی خارجی کمتر و زیر 10 میلیارد دلار دارد، کشورهایی که بدهی خارجی اندک دارد به وضعیت ونزوئلا که ابرتورم دارد دچار نمی‌شوند، هرچند که احتمال افزایش تورم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز