خبرگزاری کار ایران

تامین مالی از بازار سرمایه ۵ برابر شد

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۸۰۹

تامین مالی از طریق بازار سرمایه در فصل اول سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی ۴.۶ برابری یافته و به ۱۰۴.۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش ایلنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه طی فصل اول سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ پرداخته و نوشته است: در فصل بهار امسال ۸۵.۱۹ هزار میلیارد تومان تأمین مالی سرمایه‌ای از طریق بازار سرمایه انجام شده است. این در حالی است که این رقم برای فصل نخست سال ۱۳۹۸ تنها ۹.۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

از سوی دیگر رقم تأمین مالی بازار بدهی که در فصل بهار سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان بوده است، در سه ماهه نخست امسال به ۱۹.۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. براساس این گزارش در سه ماهه نخست سال قبل، ۲۲.۸ هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۱۰۴ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته که رشدی ۴.۶ برابری را نشان می‌دهد.

عوامل اصلی تشکیل‌دهنده تأمین مالی، صندوق‌ها با سهم ۶۳ درصد، عرضه اولیه با سهم ۱۰ درصد و اوراق با سهم ۱۹ درصد هستند. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نوشته است که دو عامل مهم افزایش منابع سرمایه‌ای؛ افزایش قابل توجه ارزش صندوق‌ها از ۶ به ۶۵.۴ هزار میلیارد تومان (۱۱ برابر) و افزایش عرضه اولیه در بورس و فرابورس از حدود ۰.۹۳ به ۱۰.۸ هزار میلیارد تومان (۱۱ برابر) بوده‌اند.

تامین مالی از بازار سرمایه ۵ برابر شد

طی سه ماهه نخست ۱۳۹۹، ارزش عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس، حدود ۲ برابر کل عرضه اولیه سال ۱۳۹۸ بوده و سهم آن نیز از تأمین مالی سرمایه‌ای نسبت به فصل نخست ۱۳۹۸ از ۱۰.۳ درصد به ۱۲.۷ درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش طی این مدت ۷ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و ۱۰.۹ هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه عام با سهم ۹۳ درصد و ۱.۴ هزار میلیارد تومان اوراق اجاره، مرابحه و سلف موازی استاندارد شرکتی با سهم ۷ درصد منتشر شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز