خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اعطای رانت خودرویی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر/ نمی‌توان با «بگیر و ببند» مشکلات اقتصادی را حل کرد/ شورای رقابت راه حل میانی را انتخاب کرد

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۲۲۳

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: مشکل اصلی این است که در 2 سال اخیر تولید ما پایین آمده و مسئولین سیاست‌گذاری صنعت خودرو به جای اینکه به فکر تقویت تولید باشند به فکر راحتی برای خرید عده‌ای دیگر هستند و عملا رانت ده‌ها هزار میلیارد تومانی به یک میلیون و 600 هزار نفر داده‌اند.

امیرحسن کاکائی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره امکان تغییر هر سه ماه یکبار قیمت خودرو و بازخوردهای آن در افزایشی شدن قیمت، اظهار داشت: بیش از دو سال است که سیاست‌گذاران برای کنترل قیمت خودرو آن را  از  طریق خودروسازان  اعمال می‌کنند. این اقدام نتیجه مطلوبی نداده، نه تنها قیمت‌ها در بازار کنترل نشده بلکه هزاران میلیارد تومان به صنعت خودرو ضربه زده و در نتیجه منجر به تضعیف این صنعت شده است. 

وی افزود: هر قدر مسئولین دستوری کار کنند اتفاقی نمی‌افتد، وقتی نرخ دلار بالا می‌رود قیمت‌ها بالا می‌رود و اما اینگونه نیست که هر زمان قیمت دلار کاهش یابد قیمت خودرو هم لزوما پایین بیاید. واقعیت بازار امروز عملا ربطی به قیمت‌گذاری ندارد، در عمل قیمت بازار با اتفاقات بازار سرمایه و به طور خاص ارزش ریال تناسب دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: واقعیت این است که اکنون سیاست‌گذارانی که با منطق اقتصادی آشنا شده‌اند و حتی اگر بلد هم نبودند واقعیت‌های چرخه اقتصادی به آنها قبولانده که باید قیمت خودرو در خودروسازی آزاد شود ولی کسی شجاعت این کار را ندارد. اکنون شورای رقابت اعلام کرده سه ماه یکبار تغییر قیمت اعمال می‌شود، امسال طبق پیش‌بینی همه اقتصاددانان تا پایان سال یک تورم 40 درصدی خواهیم داشت، صنعتی که لب مرز جلو می‌رود و میلیاردها تومان ضرر می‌دهد، اگر قیمت‌ها را بروز نکند نابود می‌شود.

وی تاکید کرد: در 2 سال گذشته از 40 هزار میلیارد تومان به این صنعت زیان وارد شده که بیش از نصف ترنور یک سال هر دو خودروساز است و 40 سال طول می‌کشد این زیان را با سود حاصل از عملیات جبران کنند. اکنون شورای رقابت راه حل میانی را بکار برده که سعی می‌کند تنش ایجاد نشود، هر چند قیمت بازار واقعی است و با آن نرخ خرید و فروش می‌شود که متناسب با ارزش ریال است.

کاکائی گفت: دولت و سیستم قانون‌گذاری سعی کردند در این مدت با بگیر و ببند مسئله را حل و مدیریت کنند، چند بار امتحان کردند و هر بار شکست خوردند چند وقت اخیر هم قیمت‌ها را از سایت‌ها برداشتند. به هرحال در بازار آزاد تبادل و عرضه و تقاضا، قیمت و ارزش کالای واقعی را تعیین می‌کند، مثلا اگر کسی ورق آهن داشته باشد هر قدر هم دولت دستور بدهد و جلوی خرید و معامله را بگیرد، کسی که ورق آهن دارد به قیمت روز می‌خرد و می‌فروشد. وقتی در بازار بین‌المللی قیمت بالا می‌رود در ایران هم تاثیر دارد، حتی اگر دولت جلوی تمام نمایشگاه‌داران و فروشندگان را بگیرد. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ما همیشه دنبال مقصر می‌گردیم و اولین متهم هم نمایشگاه‌داران و سایت‌ها هستند، مشکل اصلی این است که در 2 سال اخیر تولید ما پایین آمده و مسئولین سیاست‌گذاری صنعت خودرو به جای اینکه به فکر تقویت تولید باشند به این فکر راحتی برای خرید عده‌ای دیگر هستند و عملا رانت ده‌ها هزار میلیارد تومانی به یک میلیون و 600 هزار نفر داده‌اند، در بهترین حالت اگر به هر نفر یک خودرو داده باشند 40 هزار میلیاردی که خودروسازان زیان و بالای 80 هزار میلیاردی که خریداران سود کردند و به نوعی به برخی رانت و یارانه داده شده است، در حالی که می‌توانستند به 58 میلیون نفر یارانه بدهند که کل یارانه در این‌صورت 32 هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: بگیر و ببند پاسخ موقتی دارد، مثلا سکه در ابتدای 97 به وفور فروخته شد آیا قیمت پایین آمد؟ سلطان سکه اعدام شد، آیا قیمت پایین آمد؟ چرا اکنون باز هم بالا رفته؟ آیا سلطان سکه جدید بوجود آمده؟ خیر، واقعیت اقتصادی همین است، هر وقت درست عمل می‌شود قیمت پایین می‌آید. آیا در این هفته که قیمت پایین آمده کسی قیمت‌گذاری کرده؟ خیر، اتفاقاتی در اقتصاد کلان رخ داده که مردم آرامش پیدا کردند و ارزش ریال بالا رفت. اکنون خودرو نیز یک کاملا کالای سرمایه‌ای شده، نمایشگاه‌داران هم در این بین نقشی ندارند، مقصر سیاست‌گذاران هستند که باید مشکل تولید را حل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز