خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با ایلنا:

۳۰ درصد بورس مسکن در اختیار عموم است/ تولید انبوه؛ اصلی‌ترین رسالت بورس مسکن/ هدایت سرمایه‌های خرد از طریق صندوق‌های زمین و مسکن

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۰۱۷

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: عده‌ای بورس املاک و این ساز و کار را به بنگاه‌های معاملات ملکی تنزل و تقلیل می دهند اما این بورس کارکرد چند وجهی و چند جانبه دارد که اصلی‌ترین رسالت آن کمک به تولید انبوه مسکن و با قیمت تمام شده مناسب است البته ممکن است فروش در مقیاس بزرگ هم در این بازار انجام شود چراکه وقتی بازار املاک و مستغلات مستقل داشته باشیم می‌تواند بهترین محل معاملات باشد.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رییس اتاق ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره جزییات راه‌اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات ایران اظهار داشت: روز گذشته راه بورس املاک، مستغلات و امتیازات در شورای عالی بورس به تصویب رسید و به عنوان پنجمین بورس کشورمان شروع به کار می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این بورس با سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: 35 درصد سهام آن متعلق به شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مرتبط با ساختمان و کسب و کارهای مربوطه، 35 درصد دیگر در اختیار نهادهای عمومی غیر دولتی و دولتی متناسب با این حوزه و 30 درصد هم در اختیار عموم مردم در قالب پذیره نویسی قرار می‌گیرد.

نایب رییس اتاق ایران با بیان اینکه بورس املاک، مستغلات و امتیازات مجموعه‌ای از اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌ها را دنبال می‌کند، افزود: این بورس می‌تواند در حوزه مسکن موتور محرکی برای تولید انبوه مسکن و تقویت عرضه باشد و از این طریق تامین مالی پروژه‌های مسکن را می‌توان دنبال کرد. 

سلاح‌ورزی اظهار داشت: بورس املاک، مستغلات و امتیازات ایران برای مردم هم یک بازار متشکل محسوب می‌شود که از این طریق می‌توانند با شفافیت و اطمینان در پروژه‌های انبوه سازی مسکن سرمایه گذاری کنند همچنین از این کانال برای تامین مالی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام می‌توان اقدام کرد. 

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: عده‌ای بورس املاک و این ساز و کار را به بنگاه‌های معاملات ملکی تنزل و تقلیل می دهند اما این بورس کارکرد چند وجهی و چند جانبه دارد که اصلی‌ترین رسالت آن کمک به تولید انبوه مسکن و با قیمت تمام شده مناسب است البته ممکن است فروش در مقیاس بزرگ هم در این بازار انجام شود چراکه وقتی بازار املاک و مستغلات مستقل داشته باشیم می‌تواند بهترین محل معاملات باشد. 

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین کارکردهای این بورس فعالیت صندوق‌های زمین و مسکن است که از این طریق می توان سرمایه‌های خرد مردم را به سمت تولید انبوه مسکن هدایت کرد.   

سلاح‌ورزی با اشاره به فروش املاک مازاد دولتی از طریق بورس املاک و مستغلات گفت: در حال حاضر  روش مرسوم برای فروش اموال مازاد دولتی، مزایده است اما همه ما می‌دانیم که بورس بستر شفاف‌تر و مطمئن‌تری برای انجام این معاملات دارد و امکان فساد در آن هم کمتر است، از سوی دیگر مردم هم با سرمایه خرد می‌توانند سهمی در دارایی‌های دولت داشته باشند. 

وی با تاکید بر اینکه نکته مهم در راه اندازی بورس املاک و مستغلات این است که مردم با سرمایه‌های خرد می‌توانند در پروژه‌های انبوه سازی مشارکت کنند، اظهار داشت: هنوز تمام جزییات ساز و کار پنجمین بورس کشور مشخص نیست و با تشکیل هیات موسس، جزییات آن تعیین خواهد شد اما مسلما این بورس باعث افزایش عرضه خواهد شد.  

نایب رییس اتاق ایران گفت: باید توجه داشته باشیم که  مسکن در کشورمان به مشکل اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده که دلیل اصلی آن کمبود عرضه است حال اینکه اگر این سازو کار به مولد کردن املاک دولتی کمک کند می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار داشته باشد.

وی همچنین درباره انتقاد به تعدد بورس‌ها در کشورمان اظهار داشت: گفته می‌شود در دنیا بورس املاک نداریم اما نمونه‌های مشابه آن وجود دارد به هر حال هر کشوری ویژگی‌های منحصری دارد برای مثال کمتر کشوری با مشکل مسکن و ساختمان به این حد مواجه است و اگر بتوانیم  بازار تخصصی متشکل  وخودانتظام ایجاد کنیم که بتواند بازار مسکن را ساماندهی کند، بورس مسکن می‌تواند یک فرصت باشد.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز