خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

اسلامی: آماده پذیرش سرمایه‌گذاری افغانستان و ازبکستان در بندر چابهار هستیم/ غنی‌اوف: به پروژه بندر چابهار می‌پیوندیم

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۸۵۸

نشست سه جانبه وزرای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و ازبکستان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست سه جانبه وزرای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و ازبکستان به صورت ویدئو کنفرانس به منظور بررسی راهکار‌های توسعه و تسهیل حمل و نقل و ترانزیت میان سه کشور،امروز ۱ مرداد ۹۹ برگزار شد.

ساخت و تکمیل مسیر‌های ریلی و جاده‌ای جایگزین برای متنوع سازی مسیر‌ها و برون رفت از مسائل و محدودیت‌های مسیر‌های سنتی دسترسی سه کشور و همچنین همکاری برای دسترسی افغانستان و کشور‌های عضو پیمان اوراسیا و کشور‌های آسیای مرکزی به بنادر جنوبی جمهوری اسلامی ایران و آب‌های گرم جهان از جمله مذاکرات وزیر راه و شهرسازی ایران با وزرای حمل و نقل افغانستان و ازبکستان بود.

در این نشست مجازی،‌محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به عزم و اراده مقامات سیاسی عالی رتبه ایران برای گسترش روابط با همسایگان، از تلاش همه دستگاه‌های اجرایی ایران برای تسهیل روابط اقتصادی و بازرگانی با افغانستان و ازبکستان خبر داد.

اسلامی همچنین ایران را بهترین، مناسب‌ترین و امن‌ترین مسیر دستیابی کشور‌های آسیای میانه و افغانستان برای رسیدن به بازار‌های جهانی از طریق دریا دانست و با اشاره به مزیت‌ها و امکانات بندری، ریلی و جاده‌ای ایران برای ترانزیت کالا و بار بین ازبکستان و افغانستان با دیگر کشور‌های جهان از طریق دریا گفت: بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران این قابلیت و ظرفیت را دارد که به عنوان پل ترانزیتی کشور‌های آسیای میانه با دیگر کشور‌های جهان و بخصوص کشور‌های شرقی جهان عمل کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تسهیلات و عوارض مناسب و قابل رقابتی در حمل بار و کالا‌ها از طریق ریل و شبکه راه آهن ایران خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذاری عظیمی که در ساخت پروژه راه آهن چابهار - زاهدان انجام داده است، بزودی این ظرفیت را خواهد داشت که همه کالا‌های این کشور‌ها را از طیق ریل و بدون تعویض مود حمل و نقلی آن، به بنادر جنوبی و از جمله چابهار رساند.

وی امنیت پایدار، خطوط ریلی و شبکه جاده‌ای گسترده و ظرفیت بندری مناسب را عوامل رقابت پذیری خطوط ترانزیتی ایران در مقایسه با کریدور‌های رقیب دانست و تاکید کرد: با توجه به گفتگو‌ها و مذاکرات قبلی که در سطح معاونان وزرای حمل و نقل سه کشور برگزار شده است، زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

اسلامی همچنین با بیان اینکه افغانستان و هند روزانه در حال استفاده از بندر چابهار هستندف گفت: احداث راه آهن چابهار- زاهدان که این بندر را به شبکه سراسری ریلی متصل می‌کند، فعال است  و همانطور که پیش از  این هم اعلام کرده‌ام، ایران آماده پذیرش سرمایه‌گذاری افغانستان و ازبکستان در این بندر است تا بتوانند بارانداز در این بندر داشته باشند و از این طرق روابط بین کشورها توسعه پی     

یما شمس وزیر حمل و نقل جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این نشست سه جانبه، ایران را شریکی قابل اعتماد در اقتصاد دانست و گفت: با توجه به اینکه سرزمین ما پس از سال‌ها جنگ داخلی و ناامنی، اکنون در آستانه جهش اقتصادی قرار گرفته است، ایران را قابل اعتماد ترین، امن‌ترین و نزدیکترین راه دسترسی به آب‌های آزاد جهان می‌دانیم.

وی اتصال ریلی ایران و افغانستان از طریق خط آهن خواف - هرات را که بزودی با تکمیل این خط، ارتباط ریلی دو کشور ایجاد خواهد شد، نقطه عطف روابط دو کشور و زمینه ساز انتقال تولیدات معدنی این کشور به دیگر کشور‌ها و واردات مواد اولیه و غذایی مورد نیاز این کشور دانست و افزود: افغانستان که کشوری محصور در خشکی است نیاز دارد با کشور‌های دیگر ارتباط داشته باشد و علاوه بر ارتباطات اقتصادی خوب و گسترده با ایران، از طریق این کشور می‌توانیم با دیگر کشور‌های جهان و منطقه نیز داد و ستد کنیم.

وی خواهان توسعه همکاری‌های ترانزیتی دو کشور بر اساس توافقنامه چابهار شد و افزود: این توافقنامه و همچنین سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای (اکو) ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه روابط اقتصادی دو و چند جانبه دارند.

الیار غنی اوف وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان نیز در این نشست سه جانبه، از تلاش ایران برای توسعه روابط اقتصادی تجلیل کرد و افزود: در شرایطی که ویروس کرونا به صورت همه گیر روابط اقتصادی همه کشور‌ها را مختل کرده است بر این باورم که باید این روابط را بازتعریف کرد و برای توسعه روابط کوشید.

وی از توسعه روابط اقتصادی و ترانزیتی بین ایران، ازبکستان و افغانستان حمایت کرد و افزود: ما هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری‌های ترانزیتی نداریم و تنها محدودیت اعلام شده، محدودیت در پرواز‌های بین المللی بین کشور‌های جهان با ازبکستان بوده است.

وی افزود: حجم تجارت ریلی دو کشور ازبکستان و افغانستان از ابتدای سال جاری میلادی با وجود شیوع کرونا، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا از طریق ریل بوده است و امیدواریم با ایران نیز بتوانیم به این سطح از همکاری‌ها دست یابیم.

غنی اوف افزود: عزم مسوولان سیاسی و اقتصادی ازبکستان، توسعه همکاری با کشور‌های منطقه و بخصوص همسایگان است و تلاش می‌کنیم با وجود مسائل پیچیده جهانی و سیاسی، به راهکار‌های احیا و افزایش حجم حمل و نقل چند جانبه دست یابیم و به راهکار‌های جدیدی برای افزایش همکاری‌ها دست یابیم.

وزیر حمل و نقل ازبکستان پروژه چابهار را جزو پروژه‌های کریدور شمال جنوب دانست و گفت: ازبکستان با دقت و حساسیت خاصی، پیشرفت این پروژه را دنبال می‌کند و تصمیم داریم به این پروژه بپیوندیم و با همکاران خود، نحوه پوشش و تامین مالی پروژه مسیر ریلی مزار شریف - چابهار را دنبال می‌کنیم و امیدواریم از پتانسیل‌های موجود کمال استفاده را داشته باشیم.

وی همچنین تعرفه‌های ریلی و تامین امنیت حمل و نقل و راه اندازی سیستم تیر الکترونیک (TIR) بین سه کشور را سه چالش مهم توسعه ترانزیت و راه اندازی مسیر ریلی مزار شریف - چابهار دانست و گفت: موافقتنامه سه جانبه ۲۰۰۳ که در تهران به امضای سه طرف رسید همچنان معتبر است، اما باید با توجه به تغییرات سیاسی و جهانی، در این قرارداد سه جانبه بازنگری کلی انجام شود و با همکاری سه طرف، این بازنگری انجام شود.

وی کاهش تعرفه‌ها و روند عبور از گمرکات را محور مهم مذاکرات معاونان وزرای حمل و نقل ایران و ازبکستان در صبح امروز دانست و گفت: در این نشست، توافقات خوبی حاصل شده است که امیدوارم به امضای موافقتنامه جدید بین سه کشور منجر گردد.

وی انتقال و حرکت یک کاروان کامیونی از ایران و از طریق خاک افغانستان به خاک ازبکستان را آزمایش کیفیت و سنجش مشکلات موجود در راه‌ها دانست و افزود: تشکیل کارگروه سه جانبه بین مقامات سه کشور می‌تواند نقش کلیدی در شناخت مشکلات و حل آن‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز