خبرگزاری کار ایران

تشکیل سه کارگروه جدید در راستای توسعه همکاری‌های ایران و اوراسیا

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۴۷۴

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به برگزاری اولین نشست کارگروه مشترک به صورت ویدئو کنفرانس با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از امضای پروتکل این نشست و توافق طرفین بر تشکیل سه کارگروه جدید در زمینه همکاری گمرکی، اقدامات فنی (استانداردها) و اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی در چارچوب موافقتنامه خبر داد.

به گزارش ایلنا از سازمان توسعه تجارت، حمید زادبوم اظهار داشت: طبق این پروتکل که شامل نتیجه مذاکرات صورت گرفته در جلسه گذشته است، طرفین بر تشکیل سه کارگروه جدید در زمینه همکاری گمرکی، اقدامات فنی (استانداردها) و اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی در چارچوب موافقتنامه فیمابین توافق کردند.

وی افزود: نشستهای این کارگروه‌ها پس از تعیین دستورکار، در آینده نزدیک بین نمایندگان دستگاه‌های ذیربط کشورمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو برگزار خواهد شد و در خصوص موضوعات تخصصی هر یک از حوزه ها بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در این پروتکل همچنین پیشنهادات ایران در خصوص تشکیل کارگروه بانکی و کارگروه حمل و نقل و ترانزیت و همکاری در زمینه های سرمایه گذاری، تهاتر و مناطق آزد تجاری درج شد و مقرر گردید اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس از بررسی پاسخ ارائه دهد، ضمن اینکه  امکان برگزاری جلسات مشورتی جداگانه برای  تشکیل این کارگروه ها و زمینه های همکاری وجود دارد.

زادبوم گفت: در این پروتکل طرفین بر تشویق همکاری بین مجامع تجاری جهت استفاده حداکثری از ظرفیت موافقتنامه موقت به ویژه در چارچوب ماده 1-6 موافقتنامه موقت فیمابین برای تشکیل منطقه تجارت آزاد، مربوط به گفتمان تجاری و همچنین ارتقای سطح آگاهی بخش های خصوصی ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از موافقتنامه مذکور و بازارهای بالقوه طرفها تأکید کردند و در خصوص برگزاری یک مجمع تجاری قبل از پایان سال جاری میلادی توافق کردند.

زادبوم، تصمیم گیری برای برگزاری اولین نشست کارگروه فرعی قواعد مبدا در چارچوب موافقتنامه در سومین فصل سال جاری میلادی، تعیین مقدماتی زمان نشست روسای کارگروه مشترک برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد برای اکتبر 2020، تعیین مقدماتی زمان تشکیل کارگروه تجارت کالا و پیشنهاد برگزاری دومین نشست کارگروه مشترک در مسکو در سال 2021  را از دیگر توافقات مطرح در این پروتکل عنوان کرد.

همچنین، با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه کارگروه مشترک در خصوص مشکلاتی که صادرکنندگان طرفین در استفاده از موافقتنامه موقت با آن مواجه بودند، مقرر شدن طرفها نمونه های مشخص این مشکلات را جهت تلاش برای حل و فصل آنها به یکدیگر ارائه دهند.

گفتنی است، "کارگروه مشترک " مطابق ماده 1-5 موافقتنامه موقت فیمابین، مسئولیت نظارت بر اجرای موافقتنامه، بررسی راههای گسترش بیشتر روابط تجاری بین طرفها، ایجاد نهادهای فرعی و بررسی روند مذاکرات آتی برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد را بر عهده دارد و جلسات این کارگروه به صورت سالانه برگزار می شود .اولین نشست کارگروه مشترک موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق ویدئو کنفرانس بین روسای مشترک (حمید زادبوم، معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران و اسلپنف وزیر تجارت اوراسیا) و مشارکت کاظم جلالی  سفیر ایران در مسکو و نمایندگان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دستگاههای ذیربط از ج.ا ایران در تاریخ 17 تیرماه 1399 در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

خاطر نشان می شود، موافقتنامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس از حدود 2 سال مذاکره در اردیبهشت 1397 میان ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج عضو روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس، امضا و از پنجم آبان 1398 اجرایی شد. قرار است این موافقتنامه پس از سه سال و با انجام مذاکرات مربوط  بین طرفین،به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز