خبرگزاری کار ایران

سخنگوی گمرک مطرح کرد؛

صادرات چای ایرانی به ۱۲ کشور جهان

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۲۴۵

سخنگوی گمرک گفت: چای ایرانی طی ۳ ماهه اول سال ۹۹ به ۱۲ کشور جهان صادر شده است که از حیث وزنی بالغ بر ۵۷۵ تن و از حیث ارزش ۴۹۳ هزارو ۷۸۵ دلار است.

به گزارش ایلنا، سید روح اله لطیفی  اظهار داشت: کشور قزاقستان با واردات 126 تن چای ایرانی به ارزش 112 هزارو212  دلار، اولین مقصد صادراتی چای ایرانی است و به ترتیب عراق با 237 تن، افغانستان با 76 تن و آلمان با 40 تن در رتبه های بعدی صادرات چای کشورمان قرار دارند .

لطیفی در خصوص میزان واردات چای به  کشور نیز گفت: در 3 ماهه اول سال جاری، حدود 14 هزارو 354تن چای به ارزش 68 میلیون و890 هزارو 794 دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است .

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود : کشورمان از 14 کشور واردات چای داشته است که بیشترین حجم واردات از هندوستان با بیش از 8 هزار تن و به ارزش 36 میلیون و 812 هزار و 269 دلار بوده است .

لطیفی در ادامه گفت : سریلانکا با بیش از 13 میلیون دلار و امارات متحده عربی نیز با بیش از 11 میلیون دلار کشورهای طرف معامله برای تامین چای خارجی بودند .

سخنگوی گمرک افزود: آمار سال‌های گذشته گمرک بیانگر این است که میزان واردات سالیانه چای در کشور بین 60 تا 70 هزار تن بوده است .

لطیفی همچنین در تشریح اهمیت جایگاه ایران در تجارت چای گفت: چای یک کالای  مصرفی تمام اقشار جامعه است، چای پرمصرف ترین نوشیدنی پس از آب در جهان و یکی از با اهمیت ترین محصولات ارزش آفرین در بخش کشاورزی است.اگر به آمار تجارت بین المللی چای توجه کنیم 75درصد تولید و 60 درصد صادرات چای دنیا در اختیار صرفا 4 کشور دنیا است.

این مقام آگاه گمرک افزود : در حال حاضر سالانه در حدود 42 میلیارد دلار سهم تجارت چای در جهان است و حدود 50 کشور  در جهان به کشت چای می پردازند و تقربیا بیش از 3 میلیارد نفر در بیش از 160 کشور جهان به نوشیدن چای عادت دارند که روسیه به تنهایی 10 درصد از سهم مصرف چای در جهان را به خود اختصاص داده است و با توجه به عادت و فرهنگ چای در کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، کشورهای مشترک المنافع، کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران، کشورمان را با توجه به وجود مناطق ویژه آزاد اقتصادی در نقاط مختلف کشور و دسترسی سریع تر و آسان تر به بازارهای کشورهای همجوار می‌تواند به یک هاب منطقه ای برای فرآوری و صادرات چای تبدیل کند. کشورهای چین، سریلانکا، کنیا و هند بزرگترین صادرکنندگان این محصول و روسیه، آمریکا، انگلستان، مصر ، پاکستان و ایران بزرگترین واردکنندگان چای در سطح جهان هستند.

وی افزود: چین، هند، کنیا و سریلانکا کشورهای تولید کننده و صادر کننده عمده چای جهان هستند بیشتر تولیدات چین و هند در کشورهای خودشان مصرف می شود و بیشترین چای تولیدی در کنیا و سریلانکا هم صادر می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز