خبرگزاری کار ایران

تمهیدات ویژه وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نمک‌زدایی آب دریا

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۹۵۵

معاون آب و آبفای وزیر نیرو از تمهیدات ویژه وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نمک‌زدایی و شیرین‌سازی آب دریا در کشور خبر داد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، «قاسم تقی‌زاده خامسی» امروز پنج‌شنبه در آیین بهره‌برداری از 20 پروژه صنعت آب و برق استان هرمزگان در چارچوب دوازدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران که با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اظهار داشت: برای کسانی که در شیرین‌سازی آب دریا برای مصارف صنعت و شرب سرمایه‌گذاری کنند تمهیدات ویژه‌ای را دیده‌ایم و خیلی سریع به آنها مجوز می‌دهیم که خودشان مطالعه کرده، کارهایش را انجام دهند و سرمایه‌گذاری کنند.

وی یادآوری کرد: با پیشرفته شدن فناوری آب شیرین‌کن‌ها در جهان، کشورها تامین آب شرب و صنعت خود را به تدریج به سمت استفاده از آب دریا پیش می‌برند و دلیل آن این است که هم آب با کیفیت‌تر و هم دسترسی به آن آسان‌تر است.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به بهره‌برداری از فاز دوم آب شیرین‌کن بندرعباس اظهار داشت: ای.سی آب خروجی در اینجا 500 است و با بهترین آب‌های کشور رقابت می‌کند. این تصفیه‌خانه در 4 فاز قرار است انجام شود که فاز یک آن در سال‌های گذشته در همین دولت افتتاح شده و امروز فاز دوم آن افتتاح می‌شود که 100 هزار متر مکعب در شبانه روز ظرفیت دارد و در واقع می‌تواند آب بندرعباس را دو برابر شیرین کند.

وی گفت: اکنون حدود 70 میلیون متر مکعب آب از سدهای میناب و شمیل اونیان منتقل می‌شود و این آب می‌تواند نمک آب را بسیار کاهش دهد و ترکیب این آب و آب سدهای میناب و شمیل می‌تواند در افق آینده، آب بندرعباس را با کیفیت، پایدار و تامین کند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود:‌ حدود 204 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری می‌شود که افتتاح فاز امروز آن حدود 400 میلیارد تومان هزینه به دنبال داشته است.

وی افزود:‌ پیمانکار، تجهیزات دو فاز دیگر را تقریبا" به محل انتقال داده و 10 درصد آن باقی مانده است و این قول را گرفتیم که تا پایان سال این دو فاز هم به نتیجه برسد.

وی گفت: دو پروژه دیگر هم امروز در بندرعباس به بهره‌برداری می‌رسد که یکی آبرسانی به مجتمع گلخانه‌ای 500 هکتاری میناب است که از سد شمیل و نیان و شبکه آن آبرسانی شده است. در اینجا برای 5 هزار نفر شغل مستقیم ایجاد خواهد شد. پروژه دیگر هم آبرسانی به شهرک صنعتی میناب است که به اتمام رسیده است. مجموعا در این دو پروژه 50 میلیارد تومان هزینه شده است.

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به سئوال رییس جمهوری، قیمت هر متر مکعب آب که از سرمایه‌گذار در قالب این سامانه خریداری می‌شود را 1080 تومان اعلام کرد و گفت: این آب برای صنعت قابل عرضه است و اگر قرار باشد از راه دور آب را انتقال دهیم و سرمایه گذاری کنیم استفاده از آب دریا مقرون به صرفه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز