خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

بررسی پروتکل‌های اتصال شبکه بانکی شتاب ایران به «میر» روسیه/ استفاده از سوئیفت روسی نهایی نشده است

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۲۲۰

مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: اتصال به سوئیفت روسی در واقع پروتکلی است که قراردادهای خاصی را تعریف می‌کند و هر بانک تجاری می‌تواند در قالب این پروتکل‌ها فعالیت کند. بنابراین اتصال به این مکانیسم در دستور کار بانک‌های تجاری و بانک مرکزی بوده که البته هنوز نهایی نشده است.

بهروز الفت در گفت‌وگو با ایلنا در مورد روابط بانکی ایران و روسیه گفت: ارتباطات بانکی ایران با روسیه در مقایسه با سایر کشورهای جهان در شرایط تحریم بهتر بوده و در همین راستا اقداماتی از سوی بانک مرکزی و سایر بانک‌های تجاری در حال پیگیری است که یکی از آنها اتصال کارت‌های شتاب ایرانی در روسیه است که پروتکل‌های آن در حال بررسی است. به این معنا که کارت‌های بانکی مورد استفاده در شبکه شتاب ایران به شبکه «میر» روسیه متصل شود که این می‌تواند به تسهیل مبادلات مالی به ویژه در بخش گردشگری بسیار کمک کند.

وی ادامه داد: در این موضوع تقریبا تمام بانک‌های سمت ایران و تعدادی از بانک‌های مهم روسیه حضور دارند و بیشتر شهروندان، دانشجویان و افراد عادی ذی‌نفع هستند اما در تجارت نیز کاربرد اندکی خواهد داشت، البته باید حد و حدود تراکنش‌ها هم مشخص شود. پیاده سازی این مکانیسم موجب تسهیل رفت و آمد افراد به ویژه در صنعت گردشگری می‌شود. باید توجه داشت که یکی از مهم‌ترین موانع توسعه‌نیافتگی این صنعت در کشور ما، عدم استفاده از کارت‌های بین المللی است.

مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت در خصوص آخرین وضعیت اتصال ایران به سوئیفت روسی، گفت: پس از تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، آنها به این فکر افتادند که حساب خود را از سیستم سوئیفت که عملاً در دست امریکا است جدا کنند، بنابراین سوئیفت روسی را بر مبنای روبل ایجاد کردند که هیچ ارتباطی با شبکه مالی غرب ندارد و برخی از کشورهای حوزه CIS و حتی چین از این ارتباط استفاده می‌کند، از همین‌رو بانک مرکزی ما نیز به دنبال اتصال به این شبکه بود.

وی افزود: اتصال به سوئیفت روسی در واقع پروتکلی است که قراردادهای خاصی را تعریف می‌کند و هر بانک تجاری می‌تواند در قالب این پروتکل‌ها فعالیت کند. بنابراین اتصال به این مکانیسم در دستور کار بانک‌های تجاری و بانک مرکزی بوده که البته هنوز نهایی نشده است.

الفت در مورد استفاده از پول‌های ملی در مبادلات دو کشور گفت: این موضوع بنوعی همیشه مطرح بوده و هر دو طرف نیز به دنبال آن هستند اما به دلیل نوسانات نرخ ارز و مشکلات به وجود آمده، ضوابط خاصی را می‌طلبد. از همین روی به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته و از طریق «میر بیزینس بانک» در مسکو و آستاراخان مبادلات خود را بر مبنای روبل انجام می‌دهیم، هرچند که ممکن است برای برخی از اقلام وارداتی منابع روبل کافی نداشته و با کمبود روبرو باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز