خبرگزاری کار ایران

موافقت با بازگشایی مرز‌ شلمچه و‌ مندلی (سومار)

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۵۳۶

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از موافقت نخست ‌وزیر عراق با بازگشایی مرزهای مشترک شلمچه در استان بصره و مندلی (سومار) در استان دیالی این کشور با ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا، فرزاد پیلتن با اعلام این خبر گفت: پس از شیوع ویروس کرونا تمامی مرزهای تجاری بین ایران و عراق بسته شده بود‌ و‌ با کاهش شیوع این ویروس در موج اول فراگیری آن، به تدریج مرزهای تجاری بین دو کشور بازگشایی شد.

وی افزود: در این زمینه با همکاری وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، گمرک ایران و دیگر نهادهای دست اندرکار و مرتبط، برخی پروتکل‌ها و تدابیر بهداشتی برای کاهش تسری ویروس کرونا در مرزهای تجاری با کشورهای همسایه از جمله عراق اتخاذ شد که نقش مهمی در بازگشایی مجدد مرزها ایفا کرد.

پیلتن با اشاره به اینکه کاهش تجارت با کشور عراق موجب ضرر و زیان دو طرف است، ادامه داد: تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکره با مقامات مسئول در کشور عراق موجب شد دولت عراق پس از موافقت با بازگشایی مرزهای تجاری مشترک با اقلیم کردستان، در هفته اخیر با بازگشایی مرز شلمچه و همچنین سومار به صورت محدود موافقت کند و به زودی روند صادرات ایران از این مرزها به عراق از سر گرفته شود.

مدیر کل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد با بازگشایی مجدد و کامل کلیه مرزهای تجاری با عراق روند مبادلات تجاری میان دو کشور به حالت عادی برگشته و سیر صعودی بگیرد.

گفتنی است، حجم روابط تجاری دو کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز