خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دولت ما نئولیبرال‌تر از امریکا است/ ۹۵ درصد جامعه هزینه شرایط اقتصادی را می‌پردازند

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۱۹۵

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: سیستم اقتصادی ما نئولیبرال نیست که همه امور را به بازار آزاد سپرده است. اگر اینگونه است باید به دولت گوشزد کرد که خود کشورهای اروپایی‌ نیز در شرایط کرونا در اقتصاد دخالت و پول تزریق کردند، حالا دولت ما نئولیبرال‌تر از دولت آمریکا شده است.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد افزایش نرخ ارز اظهار داشت: کاهش ارزش پول ملی به این صورت عجیب و غریب نشان دهنده یک بحران عمیق اقتصادی است و ما بسیاری از نشانه‌های این بحران مانند تورم، کاهش شدید ارزش پول ملی، بیکاری، کاهش صادرات و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها به دلیل کرونا را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین دلایل کاهش ارزش پول ملی هم عدم صادرات نفت و میعانات گازی، عدم جابجایی پول و مهم‌تر از همه جبران کسری بودجه دولت است که مورد آخری عواقب تورمی شدید خواهد داشت. آنچه مسلم است، اینکه اقتصاد ایران از تعادل نسبی قبل از کرونا خارج شده، البته اقتصاد ایران بزرگ است اما تحمل شرایط برای مردم سخت خواهد بود.

عدالتیان ادامه داد: متاسفانه در شرایط کنونی دولت سکوت کرده اما ما همچنان امیدواریم که دولت در سال آخر فعالیت خود اقتصاد و بازار ارز را رها نکرده باشد.

این استاد اقتصادسیاسی با اشاره به تاثیر نوسانات اخیر بر روند تولید کشور گفت: در این شرایط هیچ کس نمی‌تواند یک برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد الان تمام تولیدکنندگان مورد سرزنش قرار می‌گیرند که بازدهی بورس، طلا و ارز به شدت از تولید بیشتر است. شاید این شرایط برای ۵ درصد از جامعه مناسب باشد اما ۹۵ درصد هزینه آن را می‌پردازند و تحت فشار شدید هستند.

وی ادامه داد: این بی‌عملی دولت و سکوت معنادار بانک مرکزی عجیب و غریب است. بالاخره در چهار دولت گذشته شاهد واکنش‌هایی در اینگونه شرایط بودیم. نباید به نظر برسد که دولت و بانک مرکزی تنها منتظر جبران کسری بودجه هستند.

وی گفت: در این شرایط فعالیت تولیدی به صرفه نیست، به طوری که اکثر تولیدکنندگان احساس می‌کنند که سرشان کلاه رفته و جالب آنکه این اتفاقات در سال رونق تولید اتفاق می‌افتد. از منظر سیاسی هم اگر فرض کنیم دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا پیروز شوند، پس از آن انتخابات ریاست جمهوری ایران است و با این اوصاف تا مردادماه سال آینده این روند ادامه خواهد داشت. حتی اگر باد مناسب با شرایط بین‌المللی بوزد باز هم شرایط نگران کننده است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از رویکرد اقتصادی دولت گفت: دولت باید در اقتصاد دخالت کند. سیستم اقتصادی ما نئولیبرال نیست که همه امور را به بازار آزاد سپرده است. اگر اینگونه است باید به دولت گوشزد کرد که خود کشورهای اروپایی‌ نیز در شرایط کرونا در اقتصاد دخالت و پول تزریق کردند. حالا دولت ما نئولیبرال‌تر از دولت آمریکا شده است.

وی افزود: باید توجه داشت که رها کردن اقتصاد راه حل نیست بلکه در شرایط وقوع بحران دولت باید ورود کند همانطور که دولت‌هایی مثل آلمان، کشورهای اسکاندیناوی و کره‌جنوبی دخالت کردند. همه اینها مدل‌های مناسبی برای ما هستند، چرا مسئولان ما نوع بد نئولیبرالیسم را انتخاب کردند که در این سیستم هرج و مرج را جایگزین آن کرده و تنها یارانه دو دلاری در ماه را می‌پردازند.

عدالتیان خاطرنشان کرد: اگر مسئولان ما نماینده متنفعان از این شرایط نیستند، باید فکری به حال اقتصاد کنند. اکنون بازار آزاد، لیبرالیسم و عدم دخالت دولت بی‌معناست. دولت ما در رویکرد نئولیبرالیسم مسیحی‌تر از پاپ شده و هیچ فرقی با دولت ترامپ ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز