خبرگزاری کار ایران

آغاز جمع‌آوری داده‌ها برای تهیه نقشه اراضی حوضه‌های آبریز کشور

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۹۴۵

پویش مهندسی ـ اجتماعی جمع‌آوری داده‌های زمینی مورد نیاز تهیه نقشه‌های کاربری اراضی حوضه‌های آبریز کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای‌ کلید خورد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، پویش مهندسی ـ اجتماعی جمع‌آوری داده‌های زمینی مورد نیاز تهیه نقشه‌های کاربری اراضی حوضه‌های آبریز کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، در قالب تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی­مابین موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو و سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور به منظور استفاده از توان فنی و تشکیلاتی این سازمان در سطح کشور در مهر ماه سال ۱۳۹۸ منعقد شد.

عملیات اجرایی این پویش با کمک نمایندگان استانی سازمان بسیج مهندسان از ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ به صورت عملیاتی در سطح استان‌های کشور اجرایی شد.

بر این اساس، نرم‌افزاری در بستر گوشی‌های هوشمند در موسسه تحقیقات آب طراحی شد که برای جمع‌آوری و ارسال داده‌های مورد نظر استفاده می‌شود.

قرار است در این پویش بیش از صدهزار داده طی مدت دو هفته با مشارکت بالغ بر ۳۰۰ نفر از نیروهای بسیج مهندسین صنعتی کشور جمع‌آوری شود.

سامانه پایش کاربری و پوشش اراضی کشور با تارنمایlulc.wri.ac.ir  با هدف توسعه بستری تحت وب برای نمایش و ارائه اطلاعات انواع کاربری‌های اراضی حوضه‌های آبریز کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای طراحی شده است.

نقشه‌های کاربری اراضی حوضه‌های آبریز مزبور که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بسیار بالا استخراج و صحت‌سنجی شده‌اند، در این سامانه بارگذاری شده و برای سایر حوضه‌های آبریز نیز به ‌تدریج تهیه و بارگذاری خواهند شد.

نمایش و امکان گزارش‌گیری از کلاس‌های مختلف کاربری اراضی شامل، اراضی کشاورزی آبی و دیم (زراعی و باغی)، مراتع، جنگل‌ها، مناطق مسکونی، تالاب‌ها، اراضی بایر، پهنه‌های آبی و شوره‌زارها به تفکیک حوضه‌های آبریز، محدوده‌های مطالعاتی، مرزهای استانی و شهرستانی از جمله مهمترین کاربری این سامانه است.

ارائه بازخورد توسط کاربر سامانه درباره میزان صحت نقشه‌های کاربری اراضی و بارگذاری اطلاعات توصیفی و مکانی، قابلیت نمایش تصاویر ماهواره‌ای (همانند Bing Aerial) و نقشه‌های توپوگرافی و توصیفی (همانند Open Street Map و Google Terrain) به‌عنوان پس زمینه نقشه‌های کاربری اراضی از دیگر قابلیت‌های این سامانه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز