خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

مستاجران افزایش اجاره‌بهای بالای ۲۵ درصد را نپذیرند و واحد را تخلیه نکنند/ حاکمیت تمام قراردادهای اجاره را تمدید کرد

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۹۴۱

معاون وزیر راه وشهرسازی جزییات مصوبات امروز دولت برای حمایت از مستاجران را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، طبق مصوبه امروز دولت برای حمایت از مستاجران در دوره شیوع کرونا هیچ مالکی حق افزایش نرخ اجاره بیشتر از 25 درصد در تهران و 20 درصد در سایر شهرها را ندارد. مصوبه مهم‌تر این است که تمام قراردادها تا یک سال با همین میزان افزایش قیمت تمدید می‌شوند و موجر حق فسخ را ندارد مگر به چند دلیل محدود.

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این باره توضیح داد: این دو مصوبه از امروز به اجرا می‌رسد و ضمانت اجرای آن عدم صدور حکم تخلیه برای مستاجران است.

وی ادامه داد: طبق مصوبه امروز قراردادهای اجاره تمدید شده تلقی می‌شود.

محمودزاده تاکید کرد: البته تمدید خودکار قراردادهای اجاره چند شرط دارد. اول اینکه اگر مستاجر در دوران اجاره به تعهداتش عمل نکرده و باعث ضرر و زیان مالک شده بود، مشمول این مصوبه نمی‌شود و باید تخلیه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دومین شرط این است که اگر مالک، واحد خود را به صورت رسمی فروخته باشد دو ماه از تاریخ فروش مستاجر مهلت دارد که واحد را تخلیه کند.  

وی با بیان اینکه از امروز تمام قراردادها از جمله اجاره ثبت می‌شوند و باید کد رهگیری برای آن صادر شود، ادامه داد: این سه موضوع مهم‌ترین مصوبات امروز دولت برای بازار اجاره بوده است که به طور کامل اجرایی خواهد شد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا پس از این مصوبات مستاجر می‌تواند در حالی که تاریخ قرارداد آن به اتمام رسیده، علی‌رغم خواسته مالک، واحد را تخلیه نکند، اظهار داشت: تمام قراردادها تمدید شده تلقی می‌شوند مگر اینکه مستاجر مشمول آن دو شرط گفته شده نباشد.

معاون امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه هیچ مالکی نمی‌تواند مستاجر را وادار به تخلیه واحد کند، اظهار داشت: اگر مستاجر افزایش نرخ حداکثر 25 درصدی در تهران و 20 درصد  در سایر شهرها را نپذیرد و به تعهدات قرارداد سال گذشته پایبند نبوده باشد، باید نسبت به تخلیه واحد اقدام کند در غیر این صورت با پشتیبانی مراجع قضایی از مستاجر، قرارداد تمدید می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر مستاجر شامل تمام این شروط گفته شده باشد، مالک نمی‌تواند مستاجر را وادار به تخلیه کند و مراجع قضایی هم حکم تخلیه برای مستاجر صادر نمی‌کند.

محمودزاده گفت: این شرایط تا زمان پایان کرونا ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه این مصوبات امروز یک موضوع جهانی است و در بسیاری از کشورها قرار بر این شده که بدون افزایش قیمت قراردادها تمدید شده تلقی شوند، اظهار داشت: در کشورهای عضو OECD به دلیل شرایط کرونا تخلیه مسکن و نقل و انتقالات غیر مجاز اعلام شده است. بنابراین این شرایط جدید در بازار یک موضوع جهانی برای پیشگیری از شیوع کرونا است و فقط مختص بازار مسکن کشور ما نیست.

وی ادامه داد: البته همانطور که گفته شد در این کشورها، تمدید اجاره بدون افزایش قیمت است اما از آنجایی که در ایران با تورم مواجه هستیم برای رعایت منافع دو طرف قرارداد بحث افزایش نرخ 25 درصد و 20 درصد مطرح شده است.

محمودزاده تاکید کرد: از امروز این اجازه را قانون به مستاجران داده است که افزایش نرخ بیش از 25 درصد را نپذیرند و واحد را هم تخلیه نکنند. حاکمیت تمام قراردادهای اجاره را تمدید کرده است. اگر اختلافی بین موجر و مستاجر رخ دهد در شرایطی که مستاجر تمام شروط گفته شده را داشته باشد، قطعا مراجع قضایی حکم را به نفع مستاجر خواهد داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هیچ راهی برای دور زدن این مصوبات وجود ندارد و موجران نمی‌توانند قرارداد صوری فروش ارائه کنند تا به این بهانه مستاجر واحد را تخلیه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز