خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

آیا راهی برای عبور نفت ایران از دروازه‌های اروپا وجود دارد؟

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۴۹۶

قطعا در زمینه راه‌اندازی اینستکس از جانب ایران کم کاری نشده، بلکه اروپا به نحوی عمل نمی‌کند که روشی را که خود مطرح کرده، اجرایی شود.

جواد یارجانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره کاهش صادرات نفت اورال روسیه به اتحادیه اروپا و اینکه آیا با راه‌اندازی اینستکس نفت ایران امکان جایگزینی با نفت روسیه در کشورهای اروپایی را خواهد داشت، اظهار داشت: ساز و کار اینستکس در عمل چندان موفق نبوده است و اگر اتفاقی هم برای صادرات نفت اورال افتاده باشد به این معنا نیست که اروپا مشتری نفت ما شده و تلاش کنند که نفت ما را جایگزین کنند.

وی افزود: آنچه اکنون در بازار مشاهده می‌شود اینکه هیچ کمبودی در بازار نیست که ما بخواهیم آن را پر کنیم. اگر شرایط به گونه‌ای بود که نفتی در بازار موجود، نبود و یا عرضه به حدی کم بود که نیاز به نفت ایران بود، می‌شد تصور کرد که اقبال به نفت ایران زیاد شود اما اکنون تقاضا بشدت پایین آمده است.

مدیر کل سابق امور اوپک وزارت نفت تاکید کرد: مشکل صادرات نفت ایران به اروپا جای دیگر است و تغییرات این چنینی یعنی کاهش واردات از نفت روسیه اوضاع ما را تغییر نمی‌دهد، بنابراین چندان نمی‌توان به این قضیه امیداور بود.

وی خاطرنشان کرد: مقامات ایرانی بارها از جدی نگرفتن اینستکس از جانب اروپا و اینکه باری از روی دوش ایران برداشته نمی‌شود، نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند، طبیعی است که حتما اروپا  نیز تحت فشار است که اقدامی در راستای کم شدن فشارها بروی ایران نداشته باشد. 

یارجانی یادآور شد: در زمینه راه‌اندازی اینستکس از جانب ایران کم کاری نشده بلکه اروپا به نحوی عمل نمی‌کند تا روشی را که خود مطرح کرده اجرایی شود.

 محمدعلی خطیبی نیز در این خصوص به ایلنا گفت: اگر اروپا واردات نفت خود را از روسیه کم کرده شاید به دلیل کرونا و کاهش نیاز بوده و یا اینکه نفت کشورهای دیگری را جایگزین روسیه کرده است.

وی ادامه داد: واقعیت اینکه اروپا نه در تحریم‌های امروز بلکه در تحریم‌های قبلی هم کنار ما نبودند و نفتی خرید نکردند و همواره با امریکا هم جهت بوده‌اند. با توجه به اینکه در بسیاری از شرکت‌های نفتی امریکائی‌ها هم سهیم هستند، تمایل چندانی به خرید نفت از ما ندارند.

 نماینده اسبق ایران در امور اوپک خاطرنشان کرد: اروپا خود را جدای از امریکا نمی‌داند، در اعمال تحریم‌ها نیز با هم همراهند، بنابراین نباید به اروپا برای خرید نفت ما و یا صادرات کالا به ایران امیدوار باشیم.

وی یادآور شد: در تحریم‌های امروز همانند قبل شرکت‌هایی که سعی کردند راه جداگانه‌ای بروند با جرایم سنگین امریکا مواجه شند، ضمن اینکه داد و ستد اروپا و امریکا بالا است و اینگونه نیست که اروپا بخاطر ایران بخواهد در مقابل امریکا بایستد.

خطیبی تصریح کرد: اروپا و امریکا سرمایه گذاری‌های مشترک زیادی دارند و به نوعی متحد اقتصادی و سیاسی هستند، بنابراین بعید است به خاطر ما جریمه‌های امریکا را به جان بخرند و نفت ما را وارد کنند، قطعا این ریسک را نمی‌پذیرند، مگر اینکه اروپا، امریکا را مجاب کنند که این نیز خیلی بعید است.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی ما باید بیشتر با بقیه دنیا از جمله کشورهای آسیایی و  CIS و کشورهایی که متحد استراتژیک امریکا نباشند، تجارت کنیم.

نماینده اسبق ایران در امور اوپک تاکید کرد: اجرایی شدن اینستکس مجوز امریکا را ندارد بنابراین قطعا نمی‌تواند کار کند، چون اروپا نگران جریمه شدن است.

وی گفت: در واقع باید اروپا و امریکا را به لحاظ منافع، یکی بدانیم. هر دو در مباحث اقتصادی و سیاسی در یک جناح هستند، مثلا در سازمان انرژی اتمی همین سه کشور اروپایی بودند که علیه ما اقدام کردند، حتی در جایی که امریکا واکنشی ندارد اروپا علیه ما در سازمان انرژی اتمی اقدام می‌کند، بنابراین در مواضعی که در قبال ما دارند نباید بین اروپا و امریکا تفکیک قائل شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز