خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کانون صرافان در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش ثبت سفارش، تقاضای ارزی را نزولی کرد/ واسطه‌گران معاملات ارزی در غیاب صرافی‌ها باعث گرانی دلار شدند

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۲۳۶

دبیرکل کانون صرافان گفت: درباره میزان تقاضا بانک مرکزی آمار دقیق را در اختیار دارد اما با توجه به اینکه ثبت سفارش‌ها کاهش یافته، روند تقاضا هم بسیار کاهش داشته است.

شهاب ابراهیم قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اثرگذاری بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر امکان انجام معاملات در صرافی‌های غیردولتی اظهار داشت: هفته گذشته بانک مرکزی در این باره بخشنامه‌ای را ارایه کرده است مبنی بر اینکه برای تهیه ارزهای حواله‌ای در نیما از طریق بین الملل بانک‌ها اقدام کنیم. بنابر این در صورت نیاز، از این پس می‌توانیم ثبت سفارش مشتری و تقاضای مشتری در نیما را به بخش بین الملل بانک‌ها ارایه دهیم و از  بابت این مشتری ارز را دریافت نماییم.

وی درباره اثرگذاری این اقدام گفت: تا زمانی که به مرحله اجرا نرسد نمی‌توان درباره آن پیش بینی داشت، اگر گشایش در کاری صورت بگیرد و کار مشتری سریع‌تر انجام  شود، طبیعی است که یک روند مثبتی خواهد بود اما باید دید در مرحله اجرا چگونه کار خواهد کرد. البته تجربه این اقدام را نداشته‌ایم و نمی‌دانیم مشتری و متقاضی در این بخش چقدر است و بخش‌های مربوطه تا چه حد همکاری خواهند داشت.

وی درباره میزان تقاضا در دوره نوسانات ارزی ادامه داد: درباره میزان تقاضا بانک مرکزی آمار دقیق را در اختیار دارد اما با توجه به اینکه ثبت سفارش‌ها کاهش یافته، روند تقاضا هم بسیار کاهش داشته است.

دبیرکل کانون صرافان درباره راهکارهای اثرگذار در بازار ارز تاکید کرد: ایرادی که به روند کار گرفته می‌شود این است که بخش صادرکننده و واردکننده اجازه دارند ارز خود را خارج از صرافی‌ها معامله کنند، این در حالی است که اگر اجازه می‌دادند این میزان ارز از طریق صرافی‌ها معامله شود، شرایط امروز بسیار تغییر می‌کرد.

قربانی افزود: در حال حاضر صادرکننده می‌تواند  با یک واردکننده این معاملات را انجام دهد و این دو طرف یکدیگر را نمی‌شناسند و به همین دلیل به واسطه‌هایی در بازار مراجعه می‌کنند که حضور این واسطه گران هم باعث افزایش قیمت ارز می‌شود در حالی که اگر صرافی‌ها این معاملات را انجام دهند، حدود قانونی کارمزد را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه واسطه گران در قالب دفاتری که در سطح کشور پراکنده هستند در کنار کار خود به صورت غیر مجاز این معاملات ارزی را انجام می‌دهند، اظهار داشت: این واسطه گران از طریق گردش حساب و معاملات ارزی که انجام می‌دهند، قابل شناسایی هستند.

دبیرکل کانون صرافان گفت: متاسفانه یکسری صادرکننده از آنجایی که خودشان کار واردات را انجام می‌دهند به این نتیجه رسیدند که نیازی به حضور صرافان نیست. غافل از اینکه این صادرکنندگان که خودشان کار واردات را انجام می‌دهند درصد جزیی این بخش را تشکیل می‌دهند و عمده صادرکنندگان و واردکنندگان همدیگر  را نمی‌شناسند و مجبور هستند به یک واسط مراجعه کنند.

قربانی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید صادرکنندگان و واردکنندگان را به صرافی‌ها متصل کند، افزود: طبق دستورالعمل بانک مرکزی، صرافی‌ها باید از صادرکنندگان ارز را خریداری و به واردکنندگان بفروشند اما تمام این معاملات باید در سامانه نیما انجام شود حال اینکه تکلیف آن بخشی که در نیما تخصیص ندارد، چیست؟

وی افزود: معاملات در بخش عرضه در نیما و تقاضای موجود در نیما را می‌توان انجام داد اما عده‌ای هم در نیما حضور ندارند که واردکنند هستند و ثبت سفارش قانونی انجام می‌دهند این اشخاص به اجبار باید به سراغ صادرکنندگانی بروند که در گروه صادرکنندگان که ارز را در مقابل صادرات ارایه می‌دهند، بروند.  در این شرایط برای ایجاد اعتماد دو طرف به سمت واسطه می‌روند، حال اینکه طبق دستور بانک مرکزی صراف اجازه ورود به این معاملات را ندارد. در این صورت اما عملکرد مشخص بود و هم مالیات این معاملات پرداخت می‌شد.

دبیرکل کانون صرافان  تاکید کرد: صراف نمی‌تواند قیمت بالای ارز صادرکننده را وارد سامانه نیما کند چراکه کف قیمت‌ها در سامانه نیما به دلیل پتروشیمی‌ها پایین است. در این شرایط واردکننده‌ای که تخصیص ارز نیما را دارد حاضر به خرید نیست و از سوی دیگر واردکننده‌ای که تخصیص ارز نیما ندارد به صورت توافقی آن ارز را خریداری می‌کند.

وی گفت: اگر این موانع رفع شود در بازار بسیار موثر خواهد بود. اما بانک مرکزی بر این باور است که معاملات در غیر این چارچوب باعث تضعیف عملکرد نیما و خروج سرمایه می‌شود اما واقعا این باور درست نیست چراکه معامله گران ثبت سفارش قانونی دارند و خروج سرمایه رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز