خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برق و گاز در برابر کالا؛ شیوه جدید دریافت مطالبات رسوب شده در عراق

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۷۶۴

با ترتیبات اتخاذ شده، توافق شد که کالاهای مورد نیاز را بخریم و پول آن را بانک عراقی از محل مطالبات رسوب شده‌ی ما در این کشور پرداخت کند، فقط یک استثنا در نظر گرفته‌اند که کالاهای تحریمی خریداری نشود تا مشکلی برای بانک این کشور پیش نیاید.

به گزارش ایلنا، 29 خرداد ماه رئیس کل بانک مرکزی به همراه هیئتی از وزارت صمت، وزارت نیرو و شرکت گاز، به بغداد رفته و با نخست وزیر، وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی عراق دیدار و مذاکره داشتند.

عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی درباره نتایج این سفر گفته بود: "سال گذشته توافقنامه خوبی، درخصوص نحوه استفاده از منابع ناشی از صادرات گاز و برق به عراق، امضا کردیم. لیکن بخاطر برخی مشکلات، تفاهم نامه بطور کامل عملیاتی نشده بود. در مذاکرات امروز درخصوص نحوه اجرای تفاهم‌نامه و استفاده از منابع بانک مرکزی برای خرید کالا‌های اساسی و دارو به نتایج خوبی رسیدیم که انشاالله از هفته آینده مراحل عملیاتی آن آغاز خواهد شد".

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره نحوه دریافت مطالبات برق و گاز از عراق و اظهاراتی مبنی بر اجرایی شدن پروژه‌ای مشابه نفت در برابر غذا اظهار داشت: تحریم ایران توسط امریکا بدتر از تحریم نفت در برابر غذا است، در آن تحریم قطعا اجازه می‌دادند که کشور تحریم شده نفت را بفروشد و پول آن را برای خرید کالای‌ اساسی استفاده کند، ولی امریکا در رابطه با ایران بدتر عمل کرده و دنبال این است که صادرات نفت ایران را صفر کند.

وی توضیح داد: در هر حال موضوع این است که چون امریکا به عراق برای واردات برق و گاز معافیت داده بنابراین مانعی برای پرداخت پول و برق و گاز ایجاد نمی‌کند، اما شبکه بانکی عراق بعلت منافع و شرکایی که دارد، بعضا با ما همکاری نمی‌کند. به طور مثال پول ما به نام بانک‌مرکزی در حساب‌ بانک‌های عراقی موجود است اما به دلیل تحریم‌ها ، بانک عراقی برای جابجایی پولی که به نام بانک‌مرکزی ایران است، همکاری نمی‌کند. 

سخنگوی اتحادیه صادرکندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: با ترتیبات اتخاذ شده، توافق شد که کالاهای مورد نیاز را بخریم و پول آن را بانک عراقی از محل مطالبات رسوب شده‌ی ما در این کشور پرداخت کند، فقط یک استثنا در نظر گرفته‌اند که کالاهای تحریمی خریداری نشود تا مشکلی برای بانک این کشور پیش نیاید.

وی ادامه داد: طرف عراقی اعلام کرده پول هر کالایی را که از هر کشوری چه اروپایی و چه آسیایی خریداری کنیم و فاکتور آن را ارائه دهیم، پرداخت می‌کند. کالا هم مستقیم وارد ایران می‌شود، قرار نیست محموله‌ها به عراق برود و ما از این کشور وارد کنیم، فقط مسیر پرداخت بانک عراق است.

حسینی گفت: عراقی‌ها سالانه 2 تا 3 میلیارد از ما برق و گاز دریافت می‌کنند و قاعدتا ما باید 4 تا 5 میلیارد دلار هم در این کشور موجودی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بانک‌ مرکزی تصمیم می‌گیرد چه کالایی بخریم یعنی برای خرید کالاهای اساسی مثل روغن، شکر و خوراک دام و هر آنچه را که با ارز یارانه‌ای می‌خریم، از محل موجودی در عراق استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز