خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

موافق افزایش ۵۰ درصدی قیمت قارچ نیستیم/ اواخر هر ماه تقاضا کاهش می‌یابد/ کرونا صادارت قارچ را ۲۰ درصد کاهش داد

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۳۷۸

عضو هیات‌ مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی اظهار داشت: بر اساس توافق ایجاد شده قیمت کمپوست به ۱۴۲۰ تومان افزایش یافت که براین اساس قیمت هر کیلو قارچ می‌بایست ۱۸ تومان باشد اما به دلیل شرایط کشور و کاهش قدرت خرید مردم ما حاضر به افزایش این مقدار نیستیم.

محمدحسن افشار در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت تولید و بازار قارچ خوراکی اظهار داشت: به دنبال شیوع بیماری کرونا از اوایل اسفندماه و اعمال محدودیت‌های ناشی از آن، تقاضا برای قارچ با افت شدیدی روبرو شد بطوریکه قیمت آن را به نصف کاهش یافت. این شرایط باعث متضرر شدن تولیدکنندگان و فروش در نقطه سر به سر ۱۲ هزار تومان شد. البته این کاهش فروش به تولیدکنندگان کامپوست هم منتقل شد و آنها نتوانستند کمپوست خود را بفروشند. بنابراین در حجم تولیدی خود تجدیدنظر کرده و ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید کامپوس خود را کاهش دادند.

وی ادامه داد: اما پس از اواخر فروردین ماه به نوعی الگوی مصرف قارچ تغییر کرد و گرایش به مصرف آن افزایش یافت که در نتیجه موجب افزایش قیمت شد اما به دلایلی که عرض کردم تولید کمپوس کاهش یافته بود. بنابراین ما در شرایطی هستیم که تولیدکنندگان قارچ و کمپوست با ظرفیت کامل خود فعالیت نمی‌کنند، در حال حاضر تقریباً تولید کمپوست با ۳۰ درصد کاهش به ۵۰۰ هزار تن رسیده است البته در مورد قارچ این کاهش اندکی بیشتر است.

عضو هیات‌ مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی گفت: در هفته‌های اخیر تولیدکنندگان کمپوست اعتراض داشتند که قیمت مواد اولیه افزایش داشته و در نتیجه باید قیمت نهایی کمپوست هم افزایش یابد. بنابراین بر اساس توافق ایجاد شده قیمت کمپوست به ۱۴۲۰ تومان افزایش یافت که براین اساس قیمت هر کیلو قارچ می‌بایست ۱۸ تومان باشد اما به دلیل شرایط کشور و کاهش قدرت خرید مردم ما حاضر به افزایش این مقدار نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مصرف‌کنندگان قارچ جزء طبقه کارمند و حقوق بگیر جامعه هستند از همین روی در اوایل هر ماه که حقوق آنها واریز می‌شود بدنبال آن تقاضا برای قارچ هم افزایش می‌یابد اما به تدریج که به اواخر ماه نزدیک می‌شویم از تقاضای آن کاسته می‌شود. متاسفانه مردم ما هنوز قارچ را به عنوان کالای ضروری نمی‌شناسند.

افشار در مورد صادرات قارچ گفت:خوشبختانه قارچ یک محصول ارزآور است و ما همیشه به کشورهای همسایه به جز عربستان و ترکیه صادرات داشتیم. اما شرایط تحریم، جابه‌جایی ارز حاصل از آن و مسائل حمل و نقل باعث شده که این موضوع تحت تاثیر قرار بگیرد و همچنین شرایط کرونا باعث شده تا صادرات قارچ کشور تقریباً ۲۰ درصد کاهش یابد. اما امیدواریم با بهبود شرایط و بازگشایی دوباره تمامی مرزها رونق صادرات از سرگرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز