خبرگزاری کار ایران

در دیدار سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و وزیر نیرو مطرح شد؛

افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف-هرات تا اواخر پاییز/ سهم خود را برای توسعه برق افغانستان ایفا می‌کنیم/همکاری دوجانبه با کابل در زمینه منابع مشترک آبی

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۰۵۱

وزیر نیرو گفت: از جمله مباحث در حوزه آب، اجرای توافقات مربوط به معاهده هیرمند و هریرود مورد در خواست طرفین است. اثرگذاری در چرخه همکاری‌های اقتصادی دو کشور نشان دادند. اواخر پاییز قطعه سوم راه‌آهن خواف هرات را افتتاح خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دیدار سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و وزیر نیرو در قالب کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان برگزار شد.

در پایان این دیدار، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در نشست با رسانه‌ها درباره نتایج این دیدار، اظهار داشت: خوشبختانه در این جلسه استفاده حداکثری در جهت توسعه روابط اقتصادی در فرصت باقی مانده دولت دوازدهم انجام دادیم. ۱۱ ماه قبل سفری به کابل داشتم و خدمت آقای اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان  رسیدیم.

او ادامه داد: امروز این امکان فراهم بود که بعد از استقرار دولت جدید در کابل این محورها را مرور کرده و به نتایج خوبی رسیدیم و با تاکیدات آقای حنیف اتمر شاهد اثرات خوب سفر ایشان به ایران بودیم.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان گفت: بخشی از نتیجه این جلسه دو نمایشگاه تخصصی برای عرضه خدمات فنی و مهندسی ایران در هرات و کابل و برگزاری اجلاس ششم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و سند جامع همکاری‌های دراز مدت دو کشور بود که به امضای دو طرف رسیده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه در چارچوب این سند پروژه‌های متعددی در زمینه انرژی، از جمله انرژی‌های با منشأ تجدیدناپذیر و تجدیدپذیر تعرف کردیم و امیدوارم این ۲۰ پروژه برقی هر چه زودتر به مرحله اجرا  برسید. در عرصه آب و محیط زیست نیز با برادران افغانستانی توافقات خوبی درباره دو حوضه آبریز برقرار کردیم و همکاری‌های خوبی داریم. از جمله مباحث در حوزه آب، اجرای توافقات مربوط به معاهده هیرمند و هریرود مورد در خواست طرفین است. اثرگذاری در چرخه همکاری‌های اقتصادی دو کشور نشان دادند. اواخر پاییز قطعه سوم راه‌آهن خواف هرات را افتتاح خواهیم کرد.

حنیف اتمر، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان نیز در ادامه این نشست ضمن تقدیر از مسئولان وزارت نیرو گفت: در این مجلس بر محورهای مختلف معاهدات ماه‌ها و سالهای گذشته  بار دیگر تاکید شد.

او ادامه داد: همچنین بر مصونیت قضایی و سرمایه‌گذاری‌های دو جانبه تاکید شد که از اهمیت خاصی برای افغانستان و جلسه امروز برخوردار است.

اتمر گفت: وزیر و همکاران محترمشان طرح‌های خوبی داشتند و از بیست مورد مشخص نام بردند که متکی به نیت و اراده دو جانبه ایت تا بتوانیم آن را توسعه بدهیم. همچنان بر همکاری دو جانبه تاکید داریم. مباحث مطرح شده در چارچوب سند جامع همکاری‌های دو جانبه و در چارچوب کمیسیون همکاری‌های اقتصادی تعریف شده است. امیدواریم تا این جلسات نوبتی ما گسترش یابد تا به اهداف اقتصادی دست یابیم.

در ادامه اردکانیان در خصوص صادرات برق به افغانستان گفت: بنا داریم سهم خودمان را در توسعه صنعت برق‌ کشور همسایه افغانستان ایفا کنیم. این پروژه‌های بیست‌گانه بعد از سفر سال قبل من به افغانستان طراحی شد. ایجاد ظرفیت تعمیر برای توربین‌های آسیب دیده در افغانستان، تعمیر ترانس‌های آسیب‌دیده در جنگ، کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع افغانستان، استفاده از ظرفیت‌های تخصصی آموزش نیروی انسانی از جمله تاکیدات این جلسه بود و تا زمانی که ممکن باشد صادرات برق را انجام خواهیم داد. در حال حاضر صادرات برق ایران به افغانستان چندان زیاد نیست اما در حال سرمایه‌گذاری یک خط ۲۲۰ کیلو ولت جدید برای افغانستان هستیم.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان در پاسخ به سوالی درباره همکاری افغانستان در تقسیم منابع مشترک آبی گفت: در کمیته همکاری‌های دو جانبه پیشرفت زیادی در حوزه منابع مشترک آبی داشتیم که اساس آن موافقت‌نامه یا معاهده است. هر دو کشور موافقت کردند تا مطالعاتی انجام شود و با برادری کامل و بر اساس افق برنامه‌های پیش برویم. در عین حال برای احیای تالاب‌ها و محیط زیست است. مطالعه تخصصی شامل حتی متخصصین بین المللی خواهیم داشت.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز در پاسخ به سوالی درباره خرید برق از ایران گفت: در کمیسیون اقتصادی مشترک مسائل اقتصادی مورد بررسی علاقه‌مند به توسعه روابط هستیم اما همه این طرح‌ها را در کلیت می‌بینیم. ما در صورتی قادر به خرید هستیم که قادر به فروش باشیم و تعادلی بین فروش باشد. توسعه روابط تجاری زمانی ممکن است که توانمندی‌های دو جانبه در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز