خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

صندوق حمایت از مستاجران راه اندازی می‌شود/ ایجاد ضوابط برای نرخ رشد قیمت‌ها در بازار مسکن

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۲۵۷

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سیاست این است که برای نرخ رشد و اجاره بها یک ضوابطی تعیین کرده و صندوقی برای حمایت از مستاجران فعال خواهد شد. منابع این صندوق از محل تسهیلات کرونا خواهد بود و به صورت تسهیلات ارزان قیمت برای ودیعه به مستاجران داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد اسلامی در یک برنامه تلویزیونی درباره بازار مسکن اظهار داشت: التهابات مسکن اساسا متاثر از عرضه و تقاضا نیست بلکه به هجوم  نقدینگی به بازار و متاثر از بازار ارز است و همواره تحت تاثیر نرخ ارز و طلا بوده است. در مقطع زمانی اخیر قابل مقایسه با دوره‌های قبلی نیست.

وی ادامه داد: در حالی که دوران رکود معاملات است صرفا به دلیل تجدید ارزیابی‌ها شاهد این التهابات بازار مسکن شده‌ایم و قیمت‌ها واقعی نیست. به دلیل حفظ ارزش سرمایه، قیمت مسکن افزایش یافته است.   

اسلامی افزود: ملاک عمل اگر معاملات واقعی باشد، نشان نمی‌دهد که میزان معاملات باعث این افزایش قیمت شده باشد.          

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید برای فاقدین مسکن برنامه‌ای وجود داشته باشد تا از آن طریق این مشکل مردم حل شود، ادامه داد: نرخ در شرایط عمومی بازار تعیین می‌شود و دولت دخالتی در نرخ گذاری در معاملات نمی‌تواند داشته باشد اما قرار شد اندیشه نویی را در این بازار پیاده کنیم.

وی تاکید کرد: سیاست این است که برای نرخ رشد و اجاره بها یک ضوابطی تعیین کرده و صندوقی برای حمایت از مستاجران فعال خواهد شد. منابع این صندوق از محل تسهیلات کرونا خواهد بود و به صورت تسهیلات ارزان قیمت برای ودیعه به مستاجران داده می‌شود.   

اسلامی ادامه داد: امیدواریم مصوبات اولیه این پیشنهادات در نیمه اول تیرماه حاصل شود و البته بانک مرکزی با ارایه بخشی از منابع مورد نیاز در قالب تسهیلات موافقت کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست دیگر دولت راه اندازی اجاره داری حرفه‌ای در بازار مسکن است، گفت: شرکت‌هایی با ارایه زمین‌های مناسب می‌توانند نسبت به ساخت واحد مسکونی مناسب اجاره اقدام کنند و نهادهایی مانند شهرداری، خیرین مسکن ساز،  شهرک‌های صنعتی و... می‌توانند وارد این پروژه شوند. پیش از این تجربه خانه‌های سازمانی را داشته‌ایم و این پروژه هم می‌تواند مانند خانه‌های سازمانی عمل کند.

وی با بیان اینکه این سیاست برای میان مدت در نظر گرفته شده است، گفت: ظرف دو سال می‌توانند واحدهای مورد نیاز را وارد مدار کنند.  

اسلامی تاکید کرد: دولت چنین انگیزه‌ای ندارد که در بازار نرخ گذاری کند چراکه در این صورت امکان معاملات زیرزمینی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای بخش مسکن هم می‌توان از بازار سرمایه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه افرادی که صاحب صلاحیت هستند همواره مالیات را پرداخت کرده است و پرداخت مالیات برای کسانی نگرانی ایجاد می‌کند که سرزده وارد بازار می‌شوند و منابع را در تله انداخته‌اند، گفت: آقایان در سازمان مالیات می‌گویند برخی از اطلاعات را نمی ‌توان ارایه کرد. در حال حاضر سیستمی که به سازمان امور مالیاتی تحویل داده‌ایم کامل و فریب ناپذیر است و هر گونه اشکالی که داشته باشد را رفع می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز