خبرگزاری کار ایران

معاون طرح برنامه وزارت صمت در نشست خبری مطرح کرد؛

۳ شرکت، ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق سهام داشتند/ انقلاب صنعتی چهارم را در دستور کار قرار داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۹۶۷

معاون طرح برنامه وزارت صنعت معدن، و تجارت گفت: باید توجه داشت که کشور نیاز به ۵۲۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد و خیلی مهم است که بتوانیم از ابزارهای جدید استفاده کنیم. در حال حاضر نزدیک به ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان از سه شرکت بزرگ انتشار اوراق داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید زرندی (معاون طرح برنامه وزارت صنعت معدن، و تجارت) در نشست خبری «تبیین برنامه و تشریح عملکرد وزارتخانه» با اشاره به اهمیت موضوع جهت‌گیری‌های وزارت صمت در سال جهش تولید، گفت: در سال جدید مشکلات و بحران‌هایی در خصوص ارتباطات بین‌المللی و اثرات تحریم، اثرات کرونا و تغییراتی در میزان واردات و صادرات داشتیم که از همان ابتدای در راستای رفع این مشکلات طرح‌هایی را آغاز کردیم.

او ادامه داد: در همین راستا ۷ برنامه با موضوع و هدفگذاری طرح‌های جدید، جهش تولید، اتمام طرح‌های نیمه تمام، کنترل واردات و صادرات و طرح‌های تنظیم بازار داشتیم که از میان ۴۰ پروژه ۲۴ پروژه ادامه برنامه‌های قبل وزارتخانه بوده است.

زرندی با اشاره به اینکه توسعه و تعمیق کالاها و صنایع داخل برای ما بسیار اهمیت داشته است که در این راستا ۱۱ پروژه ذیل آن تعریف شده است، گفت: برای تکمیل نهضت ساخت داخل ۳.۲ میلیارد دلار هزینه شده است. ما در عین حال تکمیل طرح‌های نیمه تمام و فعال کردن ظرفیت خالی واحدها را در دستور کار داریم.

زرندی با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات غیر نفتی و مدیریت واردات، گفت: سال قبل ۱۵۶۸ قلم کالا دارای محدودیت واردات بوده است و در سال جاری نیز برای بالغ بر ۲۵۰۰ ردیف کالایی محدودیت واردات ایجاد شده است تا از تولید داخل حمایت کنیم.

وی افزود: همچنین راه‌اندازه معادن غیرفعال را به عنوان مکمل طرح فعال کردن معادن کوچک در دستور کار داریم.

معاون طرح برنامه‌های وزارت صمت تاکید کرد: نگاه ما در حوزه اقتصاد، بهره‌وری سرمایه است و تلاش می‌کنیم تا اگر ظرفیت خالی داریم آن را تکمیل کنیم و بعد وارد سرمایه گذاری جدید شویم. در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی ۹۸۰۰ واحد تعطیل وجود دارد که نسبت به سال گذشته بیش از هزار واحد کاهش یافته است. تمام تلاش ما این است که همه واحدها را فعال کنیم. نباید سرمایه‌ها خرج سوله‌سازی و زمین‌سازی شود.

او ادامه داد: تکمیل طرح‌های راکد و نیمه تمام در واحدهای معدنی برای ما اهمیت دارد که مسائل را با هدف‌گذاری مبنی بر بهره‌وری سرمایه پیگیری می‌کنیم.

زرندی با اشاره به اینکه توسعه صنعت، معدن و تجارت تنها با توسعه فناوری ممکن است، خاطرنشان کرد: ما موضوع کلیدی انقلاب صنعتی چهارم را در این وزارتخانه در دستور کار قرار داده‌ایم. در صنعت فولاد، مواد غذایی به عنوان دو اولویت اصلی و بعد منسوجات داین هدف‌ را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: در حوزه مشکلات تامین مالی و سرمایه‌گذاری موضوع نقدینگی کشور را پیگیری می‌کنیم. در شرایطی که کشور ا چالش افزایش نفدینگی مواجه است. در هرساعت ۶۹ میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود. و از این رو تلاش می‌کنیم تا مشکلات بانک‌ها و بازار سرمایه را پیگیری کنیم.

زرندی با تاکید بر اینکه دولت بازار سرمایه را یک فرصت طلایی می‌داند، گفت: کمبود نقدینگی تولید و افزایش نقدینگی در بازار باعث ایجاد شکاف شده است و تلاش می‌کنیم ۱۰۰ شرکت به سمت عرضه اولیه یا انتشار اوراق بروند. باید توجه داشت که کشور نیاز به ۵۲۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد و خیلی مهم است که بتوانیم از ابزارهای جدید استفاده کنیم. در حال حاضر نزدیک به ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان از سه شرکت بزرگ انتشار اوراق داشتیم.

زرندی با اشاره به اینکه تلاش‌های وزارت صمت برای محدود کردن واردات و فضاسازی برای تولید داخلی کشور و واحدهای صنعتی داخلی ادامه دارد، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا واحدهای صنعتی اعتماد به نفس این را پیدا کنند که نیازهای خودشان را تامین کنند. در این مدت خوشبختانه ثباتی در شرایط اقتصاد کلان کشور افتاده است.

او ادامه داد: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال جاری صنعت ۲.۱ درصد رشد و بخش معدن ۱.۹ رشد داشته است. در سال ۹۸ در حوزه‌های نساجی و لوازم خانگی اثرات حمایت از تولید را مشاهده کرده‌ایم. در حوزه کالاهایی که مرتبط با سلامت مردم بودند، ۲۷۱ میلیون دستکش، ۲۸ میلیون لیتر الکل و ۷۹ میلیون ماسک تولید کردیم .

زرندی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۷۱ هزار و ۲۰۰ فقره جواز تاسیس با پیشرفت ۲ درصد صادر شده که از این میزان ۱۷ هزار و ۹۶۰ فقره رشد فیزیکی ۲۰ درصدی، ۱۲۸۰۰ طرح رشد فیزیکی بیش از ۶۰ درصدی و ۳۹۰۰ طرح صنعتی پیشرفت بیش از ۸۰ درصد دارند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خوشبختانه با وجود همه تهدیدات اقتصادی، توانستیم پویش و جهش تولید را محقق کنیم. در همین راستا از ۱۲۸۰۰ طرح بالای ۶۰ درصد رشد ۲۰۰ طرح را انتخاب کرده و مبنای پویش قرار دادیم این ۲۰۰ طرح قرار است که برای ۴۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند و این مسئله را با کاهش واردات در این صنایع همراه خواهیم. کرد.

او ادامه داد: ما در این مدت طرح‌های تکمیلی زنجیره‌ها، صادرات غیرنفتی و توسعه مناطق کم‌برخودار را اولویت قرار دادیم. در عین حال امسال در بین هدف‌گذاری‌ها توسعه فناوری‌های نوین را اضافه کردیم و امیدواریم که به این ترتیب بتوانیم به مقاصد خود دست یابیم.

زرندی با بیان اینکه این ۲۰۰ طرح در حوزه‌های صنایع معدنی، شیمیایی، ماشین سازی، غذایی و سلولوزی بوده است گفت: از این ۲۰۰ طرح، ۲۶ طرح مربوط به استان کرمان، ۱۱ طرح مربوط به استان خراسان رضوی، ۱۲ طرح مربوط به استان قم، ۱۵ طرح در استان یزد، ۱۰ طرح در استان اصفهان و ۸ طرح در استان البرز است البته در بقیه استان‌ها طرح‌ها کمتر از این بوده است.

وی افزود: در سال ۹۸ مطالعات جدی برای  تعیین اولویت‌های وزارت صنعت در راستای جهت‌گیری‌های کلان در دستور کار قرار گرفته است و این مطالعات در ۹ صنعت صنایع پیشران ما هستند؛ در صنایعی که ارزش افزوده بیشتری دارند.

زرندی تصریح کرد: در صنایع پیشران با مدل‌های مختلفی بر اساس مولفه‌هایی از جمله ارزش افزوده، صادرات، جایگزینی واردات بررسی کردیم. در کشورهای مختلف در این راستا یا سیاست‌های افقی وجود دارد یا عمودی. ما در ایران سیاست تلفیقی را در پیش گرفته‌ایم.

معاون طرح‌ها و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این بین صنایعی مثل ماشین‌آلات، تجهیزات پزشکی، صنعتی و معدنی، نساجی و پوشاک، وسایل نقلیه موتوری، غذایی، آشامیدنی، لاستیک و پلاستیک دارای اولویت هستند. ما همچنین بررسی‌های در حوزه زیست فناوری‌ها نیز انجام داده‌ایم.

او ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم در سال ۹۸ بحث محرومیت‌زدایی بود که ۱۲ استان انتخاب شد و در شش محور به آنها برنامه دادیم. در گذشته معمولاً این استاندار یا مسئولان استانی بودند که درخواست برنامه و طرح برای محرومیت زدایی می‌دادند. این بار ما خودمان طرح‌ها را برنامه‌ریزی کرده و برایشان فرستادیم.

وی با اشاره به اینکه برای ۱۰۳ طرح نیمه تمام، ۲۹ فعالیت معدنی زمین‌شناسی، ۱۷۷ فعالیت راکد، ۲۲ طرح موجود در ایمیدرو، هدف‌گذاری کردیم، تصریح کرد: در این راستا ۹۷۵ هزار میلیارد تسهیلات بانکی تخصیص دادیم. البته باید توجه داشت که این رقم حدوداً ۳۲ درصد بوده و تا هدفگذاری ۴۰ درصدی اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان فاصله دارد. در واقع ما از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور در سال ۹۸، حدود ۸۰۲ طرح را تامین مالی کرده‌ایم. این مبالغ را با کمک صندوق توسعه ملی و سازمان مدیریت  و برنامه‌ریزی کشور پرداخت کردیم.

وی با اشاره به اینکه ۳۳۵۸۰ میلیارد پرداخت در حوزه بانکی داشتیم، گفت: در انتهای سال ۹۸ بسته صادراتی را مصوب کردیم که بر این اساس در حد ۴ هزار میلیارد با تسهیلات ۱۴ درصدی می‌توانند بانک‌های خاصی مراجعه کنند و اولویت با صادرکنندگانی است که با ۱۵ کشور همسایه و دو کشور هند و چین تجارت می‌کنند.

او ادامه داد: در همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۱ هزار درخواست برای تسهیلات کرونا در حال پیگیری است. با این حال ما بر بازار سرمایه نیز تاکید داریم. در سه ماهه نخست امسال در بازار سرمایه ۱۴۵۰ میلیارد توسط سه شرکت اوراق سهام انشتار داده شده است. به عنوان مثال یک واحد خودروسازی نگران تعطیلی و درگیر شدن در بحران کارگری داشت که حدوداً دو ماه مانده به عید پیشنهاد کردیم از ظرفیت بازار سرمایه بهره بگیرند. این شرکت در ششم خرداد ماه انتشار اوراق سهام داد و در نهم خرداد توانست پول را دریافت کند و مشکلاتش را حل کند. بنابراین نباید ظرفیت بازار سرمایه را دست کم بگیریم. ۱۷ درصد از اوراق منتشر شده در سه ماهه اول امسال را وزارت صنعت انجام داده است. ما ۵۰۰ شرکت بزرگ را بررسی کردیم و تعهد کردیم ۱۰۰ کشور را به بورس منتقل کنیم.

او ادامه داد: برای شرکت هایی که سال ۹۹ در بورس عرضه شوند، از این محدودیت که سازمان مالیاتی حساب‌های سال های قبل را بررسی کند، معاف می‌شوند. با همکاری وزارت اقتصاد بنا شد تا کسانی که بدهی حساب ذخیره ارزی داشتند تا ۳۱ شهریور ماه بتوانند موضوعات‌شان را با بانک عامل مطرح کنند. کسانی که بدهی ارزی دارند، بروند و تعیین تکلیف کنند. پیش از این کسانی که بدهی معوق داشتند، باید اول ۲۰ درصد پرداخت می‌کردند اما قرار شد تمام یا بخشی از بدهی غیر جاری آنها، با ۷.۵ درصد پرداخت از سرفصل غیرجاری خارج شود.

زرندی در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدات وزارتخانه برای تامین مواد اولیه بنگاه‌ها اظهرا داشت: برای اینکه یک واحد بتواند به تولید بپردازد، باید از نظر سرمایه انسانی و فناوری، نقدینگی و مواد اولیه در وضعیت خوبی باشد. امسال از هر روشی توانستیم بر این موضوعات تاکید کردیم.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم که از ظرفیت صنعتگران استفاده کنیم و در سامانه نیما نیز امکانی را فراهم کردیم تا شکل اتاق تهاتری پیدا کند و واردکنندگان و صادرکنندگان همدیگر را بشناسند. خوشبختانه تاکنون در بحث تامین مواد اولیه مسئله بحرانی نداشته‌ایم.

معاون طرح و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌های برای طرح‌های نیمه تمام دارید، گفت: در حوزه طرح‌های نیمه تمام چند جنس موضوع داریم. متاسفانه در این زمینه تحریم‌ها اثر خود را داشته است. اولویت ما در طرح‌های نیمه تمام بر تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید داخل و ماشین‌آلات تولیدی است.

او ادامه داد: بسته‌هایی برای حمایت از صادرات فراهم شده است که در سه بخش به صورت تسهیلات ریالی، ارزی و مشوق‌ها است. مشوق‌ها بیشتر از سوی سازمان توسعه تجارت برنامه ریزی شده است اما در دو مورد ما نیز نقش داریم. برای اعطای تسهیلات ۵۰ درصد از منابع توسعه صندوق توسعه و ۵۰ درصد دیگر توسط بانک‌ها تامین می‌شود.

او ادامه داد:  اولویت با واحدهایی است که صادرات دارند و سازمان مدیریت و برنامه نیز پرداخت‌هایی در حوزه زیرساخت‌ها خواهد داشت.

زرندی از اقدامات دولت برای اعطای مجوز به جای فعالیت‌های زیرزمینی در حوزه بیت‌کوین یا رمز ارزها خبر داده و گفت: ما در دولت سعی کردیم به جای اینکه این فعالیت زیرزمینی شده و قاچاق شوند، از این تکنولوژی استفاده کنیم. بنابراین ما به این فرآیند رسمیت دادیم. ۷۳۳ مورد ثبت نام جواز تاسیس در حوزه بیت‌کوین‌ها دریافت کردیم که از این میان ۵۳۶ مورد جواز اعطا کردیم.

وی تصریح کرد: در مورد بیت‌کوین‌ها دو نظر وجود دارد. برخی می‌گویند باید کلا آزاد باشد و برخی دیگر می‌گویند باید در این حوزه سختگیرانه عمل شود. بنابراین ما سعی کردیم این فعالیت را تحت کنترل بگیریم و با شرایطی آن را آزاد کنیم. شرکت‌هایی که در گذشته پرونده داشتند یا می‌توانند بیت‌کوین‌ها را به شرکت‌های دارای مجوز بدهند یا برای اخذ مجوز اقدام کنند.

وی درباره سهم قطعه‌سازها از تسهیلات بانکی گفت: صنعت قطعه‌سازی یک صنعت استراتژیک کشور است و ما در چند مرحله حمایت از خودروسازان را انجام داده‌ایم. در این حمایت‌ها همه پرداخت‌ها در واقع به قطعه‌سازان بوده است که حدود ۵ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز