خبرگزاری کار ایران

دژپسند در سیزدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

برای تامین مالی بودجه هیچگاه به ابزار فشار مالیاتی متوسل نمی‌شویم/ ظرفیت بانک‌ها برای تسهیلات محدود است/ گمرک هوشمند را تا پایان سال رونمایی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۵۶۹

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: تا زمانی که من هستم برای تامین مالی بودجه با ابزار افزایش فشار مالیاتی پیش نمی‌روم. ما اولین دستگاهی بودیم که مهلت برای مودیان مالیاتی فراهم کردیم؛ بخشودگی جرائم را مطرح کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد دژپسند در سیزدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد برگزاری مداوم جلسات تخصصی دولت حول موضوعات اقتصادی با نمایندگان مربوطه در اتاق بازرگانی را مطرح کرده و گفت: تصمیمات وزارت اقتصاد و دارایی دامنه گسترده‌ای دارد. پیشنهاد من این است که این نوع جلسات را تخصصی کنیم. به عنوان نمونه برای بحث در خصوص مالیات بخش خصوصی نمایندگان سازمان امور مالیاتی و معاونین وزارتخانه بیایند. در بحث گمرک یک جلسه به موضوعات مربوطه پرداخته شود. جلسه بازار سرمایه را در اولین فرصت با فعالان بخش خصوصی داشته باشیم. در نظر داریم که طی این جلسات مباحثه دو طرفه صورت بگیرد و به تصمیم‌سازی منجر شود. من از ابتدا اعتقاد داشتم که باید با بخش خصوصی بدون تعارف کار کرد.

او ادامه داد: دولت به تنهایی نمی‌تواند اهداف و برنامه‌هایی را اعلام کرده و محقق کند. هرچه زمان بیشتر بگذرد، ضرورت حضور توسعه بخش خصوصی در اقتصاد بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. هرچه در مسیر توسعه یافتگی بیشتر حرکت کنیم ضرورت کاهش حضور دولت در اقتصاد بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رابطه دولت و بازار به میزان توسعه یافتگی مربوط است، گفت: در برنامه اقتصادی که می‌خواهیم توسعه مستمر و پایدار صورت بگیرد، نمی‌توانیم به رشد حداکثری دولت بپردازیم بلکه باید میدان را به بخش خصوصی بسپاریم.

دژپسند خاطرنشان کرد: من معتقد نیستم که بخش خصوصی یار دوازدهم دولت در حوزه اقتصاد است؛ بلکه معتقدم که بازیگر اصلی است و در شرایط تحریم حتی باید در جایگاه فوروارد زمین ایفای نقش کند. در خصوص رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری اگرچه شرایط تنگناها و مضایقی وجود دارد که موجب نارضایتی شده است اما به هر حال برنامه‌های دشمن محقق نشده است اما این جایگاه برای مردم ایران قابل پذیرش نیست.

وی افزود: ما رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی بیشتری برای مردم می‌خواهیم و معتقدیم که باید شرایط برای بخش خصوصی فراهم شود. زمانی ما درآمدهای نفتی سرشار داشتیم و از این درآمد برای جبران شکاف سرمایه استفاده می‌کردیم. امروز که چنین درآمدی نداریم، چه باید بکنیم؟ در گذشته ما درآمد نفتی زیادی داشتیم و انباشت سرمایه به خوبی صورت می‌گرفت اما الان چه باید بکنیم؟ زمانی بانک‌ها می‌توانستند متکفل سرمایه‌گذاری‌ها باشند. امروز که بانک‌ها چنین توانی ندارند، چه باید بکنیم؟ زمانی ارتباطات جهانی و سطح توقعات پایین بود اما امروز باید از این‌ها بهره بگیریم و بهتر کار کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: باید رشد سرمایه‌گذاری جهت‌گیری مناسبی داشته باشد. باید نرخ تغییر فناوری تولید و تکنولوژی را افزایش دهیم. فروش نرفتن کالاها فقط هم مربوط به کاهش قدرت خرید نیست بلکه قابل به کالاهایی که با تکنولوژی پایینی ساخته می‌شوند، کم است.

او ادامه داد:  ما می‌گوییم سهم ما از نظر جمعیت و مساحت زیاد است و نباید به جایگاه پایین اقتصادی راضی شویم. باید بخش خصوصی راحت‌تر باشد و مزاحمت‌ها برای بخش خصوصی برداشته شود. تامین مالی تسهیل شود. در ایجاد اطمینان و محیط امن ابزارها را گسترش دهیم. اینکه ضمانت صندوق صادرات پذیرفته نمی‌شود درست نیست. باید صندوق صادرات موانع را برای صادرات بردارد.

فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه ما رشد سرمایه‌گذاری و اقتصادی و ظرفیت‌های شغلی بیشتر و جایگاه مناسب در اقتصاد جهانی حق ما است، گفت: اولین کار این است که برای بهبود فضای کسب و کار تلاش کنیم. قواعد دولت در اقتصاد نباید دست و پا گیر باشد. خوشبختانه امکاناتی داریم و اگر بتوانم برخی از امور را سازمان دهیم به طور متوسط مجوزهای اصناف را افزایش دهیم و تسهیل کنیم.

او ادامه داد: ما در دولت به تنهایی نمی‌توانیم این شرایط را محقق کنیم. ما در دولت روحانی مقرراتی کمی را لغو نکرده‌ایم اما عملاً این مقررات به نوع دیگری برگشته‌اند. این یک بحث فرهنگی دارد. به جای این مسئله باید شما نیز بایستید و مقاومت کنید.

وی با اشاره به استقبال بخش خصوصی از پنجره واحد گفت: ما سعی‌ می‌کنیم که پنجره واحد را آغاز کنیم. به شما وعده می‌دهم که تا دهه فجر پنجره واحد الکترونیکی را ایجاد می‌کنیم. در این رابطه آی‌سی‌تی نیز قرار بود همکاری‌های لازم را انجام دهد. امروز باید از فرصت طلایی اقتصاد هوشمند شدن استفاده کنیم. این جزو تعهدات ما است. ما سعی می‌کنیم که شرکت‌های سهامی خاص و چهار استان را به صورت فیزیکی اضافه کنیم. شما بهترین‌های بخش خصوصی در تهران هستید و از شما می‌خواهیم که موانع و مزاحمت‌ها را به ما معرفی کنید.

دژپسند با اشاره به اینکه در مورد تامین مالی گلایه‌هایی وجود دارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر ظرفیت  بانک‌ها برای تامین مالی محدود است. ما معتقدیم که در خصوص تامین مالی باید کارکردها تغییر کند و تامین مالی از بازار سرمایه صورت بگیرد. بنگاه‌های بزرگ مقیاس باید از بازار سرمایه تامین مالی بگیرند. ما در بازار سرمایه یک ابزار برای تامین مالی نداریم و این فقط راهکار عرضه اولیه نیست. این ابزارها باید به کمک ما در این شرایط بیاید. بنگاه‌های بزرگ مقیاس به بازار سرمایه بروند.

وی افزود: ما دیدیم که چطور ظرف سه ساعت در یک روز، هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه فروش رفت. بدون شک این مسئله کمک خوبی به ما خواهد کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: این مسئله به این معنی نیست که بازار سرمایه را جایگزین بازار پول قرار کنیم. بانک‌ها با این معوقات مشکل دارند. سال قبل ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تهسیلات داده شد اما الان ما از شما مدد می‌‌طلبیم. بانک‌ها عزم جزم دارند که سهام بنگاه‌هایی که دارایی آنها است، واگذار کنند.

دژپسند تصریح کرد: کسری بودجه زمانی است که حساب دولت بسته شود و مصارف بر منابع پیشی بگیرد. الان پیش‌بینی عدم تحقق بودجه داریم و اگر همزمان به اصلاح ساختار و منابع جدید فکر کنیم، می‌توانیم مشکل کسری بودجه را حل کنیم. تا زمانی که من هستم برای تامین مالی بودجه با ابزار افزایش فشار مالیاتی پیش نمی‌روم. ما اولین دستگاهی بودیم که مهلت برای مودیان مالیاتی فراهم کردیم؛ بخشودگی جرائم را مطرح کردیم. ۱۰ هزار میلیارد تومان به درآمد ما اضافه شد، همین مسئله درعین حال ۲۰ هزار میلیارد به نفع بخش خصوصی هم بود.

گمرک هوشمند را تا پایان سال رونمایی می‌کنیم

دژپسند با اشاره به اینکه ما به منابع مالیاتی جدید و کمک بخش خصوصی نیاز داریم، گفت: از این رو برنامه‌ریزی کردیم، مالیاتی که بخش خصوصی قرار است سال بعد بپردازد، الان پرداخت و ما در ازای این مسئله ۱.۵ درصد پاداش مالیاتی در هر ماه برای آنها در نظر بگیریم. مجموع آن در یک سال  ۱۸ درصد خواهد بود که باعث می‌شود به استقراض دولت از بانک مرکزی نرسیم.

وی افزود: در عین حال ابزار ترویج سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی نیز باید فراهم شود. تا به حال مباحثی درباره پذیرش بازار سرمایه داشتیم. برای مودیانی که شورای هماهنگی اقتصادی آنها را تایید کرده‌اند، شرایط خاصی در نظر گرفتیم.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: مقرر شد شرکتی که در سال ۹۹ از بورس پذیرش می‌گیرد، فقط مالیاتی که در بورس حساب و کتاب شده بدهد و دیگر سازمان امور مالیاتی اجازه ورود نداشته باشد. من از این موضوع  دفاع کردم و گفتم که این برای درآمد مالیاتی دولت هم خوب است. درآمد مالیاتی هم افزایش پیدا می‌کند. بخش خصوصی راحت‌تر فعالیت می‌کند.

او خاطرنشان کرد: امسال باید هزار هزار میلیارد تومان، برای تامین مالی بازار سرمایه داشته باشیم. بنابراین درباره مالیات و بحث‌ها و اصلاح مالیات مستقیماً اصلاحات قابل توجهی اعمال کردیم. در این اصلاح نماینده بخش خصوصی را هم دخالت دادیم و مشورت کردیم. در یک اقتصاد مدرن، پیشرفت و سالم، درآمد دولت باید از راه مالیات تامین شود. این به معنای اعمال فشار بر مودیان خوش حساب نیست. فراریان مالیات را شما به ما معرفی کنید، دوستان مواضع من را در مورد صادرات می‌دانند. یکی از جاهایی که خیلی پیشرفت داریم، همین بحث گمرک است. تلاش ما این است که موانع و مزاحمت‌ها در گمرک به حداقل کاهش پیدا کند و نظارت پیشینی به نظارت پسینی رسیده است. این به معنای سهولت است.

وی با اشاره به اینکه گمرک هوشمند را تا پایان سال یا حتی زودتر رونمایی کنیم، گفت: همه می‌گویند وضعیت بازار بورس ممکن است دچار مشکل شود. مگر زندگی بدون مشکل هم داریم؟ احتمال زلزله هم در زندگی وجود دارد. باید به مقاوم‌سازی بپردازیم، نه اینکه تن به خودکشی بدهیم. باید امکانات را فراهم کنیم. ما در وزارت اقتصاد این دیدگاه را داریم که باید حرکت و هدف اصلی سرمایه گذاری و تولید باشد. این مسئله الزامات خاص خودش را دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز