خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

با پول‌های بلوکه شده ایران در کره، خط تولید وارد کنیم/ استراتژی نداشته باشیم، دارایی ایران نابود می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۲۶۶

یک کارشناس اقتصادی گفت: معاوضه پول‌های بلوکه شده ایران با کالا اگر طبق استراتژی مشخصی نباشد، نه تنها به نفع ایران نیست بلکه می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی دارایی ایران را از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به بیش از ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار می‌رسد که طی یک سال و نیم گذشته ایران نتوانسته آن را آزاد کند. دولت کره جنوبی درحالی در شرایط کرونایی نیز حاضر نشده است تا دست کم ۵۰ میلیون دلار آن را برای تهیه غذا و دارو به ایران بازگرداند. این است که در شرایط این‌چنینی بحث واردات کالایی آن مطرح شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کسری بودجه در سال ۹۹ را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. پول‌های بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی در عین حال نیمی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز هست که زندگی بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته را می‌تواند متحول کند.

امیرحسین کاکایی معتقد است که معاوضه پول بلوکه شده ایران با کالا اگر طبق استراتژی مشخصی نباشد، نه تنها به نفع ایران نیست بلکه می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی دارایی ایران را از بین ببرد.

 این کارشناس اقتصادی گفت: به هر حال باید راهی پیدا کرد تا دلارها را به نحوی به کشور وارد کرد؛ برخی راهکاری مبنی بر واردات کالا به جای آزادسازی مستقیم پول‌های بلوکه شده ایران را مطرح می‌کنند اما مسئله بر سر این است که واردات محصول نهایی سود چندانی برای ایران ندارد.

وی افزود: به جای این مسئله بهتر است که بر واردات خط تولید تمرکز کنیم. ایران در حال حاضر به حدی از توسعه فناوری رسیده است که لازم نباشد، محصول نهایی در عرصه صنعت را وارد کشور کنیم. تاکنون کشور ما حرکت‌های خوبی را برای توسعه صنایع انجام داده است. واردات محصول نهایی هیچ فرقی با این مسئله ندارد که تابلوی نقاشی به کشور وارد کنیم.

کاکایی تصریح کرد: این درست نیست که چون پول ایران را آزاد نمی‌کنند، هرچه به دستمان رسید وارد کنیم. برای واردات باید استراتژی درستی داشته باشیم.  کره جنوبی در حوزه خودرو با وارد کردن خط تولید به ایران نیز موافقت نکرد، در این شرایط می‌توانیم برای واردات لوازم یدکی نیز تلاش کنیم.

او ادامه داد: نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از ضروریات کشور است که می‌تواند مفید باشد. حتی واردات کامیونت و ماشین سنگین و اتوبوس هم خوب است.

 این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: در ایران به این علت که هوا مرطوب نیست بدنه لوازم نقلیه عمومی سالم است و فقط تعویض قطعات یدکی می‌تواند خودرو را به چرخه باز گرداند. در عین حال اگر از منظر اقتصاد کلان نگاه کنیم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران از طریق تبدیل آن به کالا خوب است. در کشور ما در شرایط سخت اقتصادی خیلی گزینه‌های بهتری وجود دارد که می‌توان به سراغ آنها رفت.

وی افزود: ما باید به دنبال راهکاری باشیم که افراد بیشتری از جامعه از مبادله کالا به کالا بهره‌مند شوند. ممکن است اولویت کشور واردات سیستم‌های تصفیه آب یا کودهای شیمیایی و ... باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بهترین راهکار این است که خط تولید وارد کنیم و به این ترتیب می‌توانیم اشتغال نیز ایجاد کنیم. اگر خط تولید وارد کنیم، ظرفیت تولید هم بالا می رود و حداقل لازم نیست قرعه کشی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز