خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد؛

آیا صادرات طلا می‌تواند جایگزین کاهش درآمدهای نفتی شود؟

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۴۹۲

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ هدف ما رسیدن به تولید ۱۰ تن طلا است، گفت: از نزدیک ۵۰ دلار صادرات غیرنفتی حدود ۳۰ تا ۳۳ درصد می‌تواند متعلق به بخش معدن باشد.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره امکان جایگزینی درآمدهای حاصل از صادرات طلا به جای نفت با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا اظهار داشت: ما در کل سهم زیادی در حوزه طلا نداریم، زمانی که نفت بشکه‌ای بالای 40 دلار بود اگر در افق 1404 کل هدف بخش معدن و صنایع معدنی محقق می‌شد و 55 میلیون تن فولاد و 10 تن طلا تولید می‌کردیم، می‌توانست 60 درصد از درآمدهای نفتی را پوشش دهد اما با شرایط امروز صادرات و قیمت نفت اصلا این عدد بی‌معنا است.

وی افزود: البته در نظر داشته باشیم که معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، در افق 1404 تارگت ما رسیدن به تولید 10 تن طلا است، کشور ما در حوزه مس، آهن، سرب، روی و طلا غنی است، اخیرا هم معادن کوچک و متوسط طلا در استان‌های مختلف از جمله سمنان، خراسان، سیستان وبلوچستان، آذربایجان و کردستان در حال فعال شدن هستند. 

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در حوزه معدن و صنایع معدنی حدود 15 میلیارد دلار صادرت داشته‌ایم که مس و فولاد بیشترین سهم را داشته است بعبارت دیگر از نزدیک 50 دلار صادرات غیرنفتی حدود 30 تا 33 درصد می‌تواند متعلق به بخش معدن باشد.

وی یادآور شد: کشور ما در حوزه معدن قابلیت خوبی دارد امروز در حوزه سنگ‌های تزئینی 350 میلیون دلار صادرات داریم در حالی که رقم صادرات ترکیه 3 میلیارد دلار است، ترنور مالی این حوزه در جهان 24 میلیارد دلار است، ما حداقل می‌توانیم 20 درصد سهم داشته باشیم، یعنی به رقم 5 میلیارد دلار برسیم.  

شکوری گفت: اگر بتوانیم از قابلیت‌های کشور در حوزه معدن استفاده کنیم هم می‌توانیم ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنیم که نه تنها جایگزین نفت شود بلکه درآمدهای بیشتری هم نسبت به نفت برای کشور ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون خیلی از ذخایر در عمق مانده و هنوز کشف نشده‌اند، اکثر برداشت از معادن در سطح و عمق کم است، ژئوفیزیک هوایی را برای کل کشور انجام ندادیم، البته اخیرا حوزه‌های اکتشاف فعال شده‌اند اما کل کشور باید ژئوفیزیک هوایی شود. به نظر می‌رسد که کشور در عمق می‌تواند ذخایر بسیار ارزشمندی داشته باشد، در منتهی‌الیه استرالیا مس و روی را از عمق 1300 متر استخراج می‌کنند، اما معادن ما در اعماق کم برداشت شده. بنابراین باید قابلیت‌ها را افزایش و نوآوری داشته و شناسایی ذخایر در عمق بالا را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز