خبرگزاری کار ایران

تولید یک چهارم برق کشور بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی/ ساخت 18 واحد بخار در قالب قراردادهای بیع‌متقابل

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۵۱۷

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه سال گذشته یک‌چهارم برق کشور بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید شد، گفت: در حال حاضر 18 واحد بخار به ظرفیت بیش از سه هزار مگاوات در قالب قراردادهای بیع متقابل در حال اجرا است.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "محسن طرزطلب" با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری این تعداد توسط بخش خصوصی انجام شده است، ادامه داد: روش بازپرداخت تمامی واحدهای یاد شده وفق قوانین و مقررات از محل سوخت صرفه‌جویی شده خواهد بود.

وی یادآور شد: بر اساس قانون بودجه سال 92 پیش‌بینی شده که از محل سوخت صرفه‌جویی شده، سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته ظرف مدت دو سال از طریق تحویل نفت خام یا نفت کوره به سرمایه‌گذار پرداخت گردد.

طرزطلب  تاکید کرد: بر همین اساس با درخواست دولت و تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی تدابیر لازم وفق قانون بودجه سال 1399(تبصره یک بند "و") برای تحقق این مهم و پرداخت تعهدات انجام شده از طریق نفت خام فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: چنانچه دستورالعمل اجرایی این بند زودتر توسط دولت مصوب شود، طبیعتا امکان سرمایه‌گذاری جدید در احداث بخش بخار نیروگاه گازی، تبدیل آن‌ها به سیکل ترکیبی و همچنین تکمیل واحدهای موجود تسریع خواهد یافت.

یک‌چهارم برق کشور بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید شد

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته یک‌چهارم برق کشور بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید شد، گفت: برای نخستین بار در صنعت برق ایران بیش از 25 درصد برق تولیدی نیروگاه‌های کشور در سال 98 توسط بخش بخار واحدهای سیکل ترکیبی، نیروگاه‌های برق‌آبی، اتمی و انرژی‌های نو بدون استفاده از سوخت یا سوخت اضافی فسیلی انجام شده است.

طرزطلب گفت: در سال گذشته از 312.658 میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدی در کشور حدود 79.459 میلیارد کیلووات ساعت آن بدون استفاده از سوخت و یا سوخت اضافی فسیلی بوده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: مقادیر سال 98 نشان می‌دهد که از 79.459 میلیارد کیلووات ساعت انرژی، 41.94 میلیارد کیلووات ساعت آن با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی و بدون استفاده از سوخت اضافی تولید شده است و این به آن معناست که نزدیک به 11 میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته صرفه‌جویی شده است.

وی ظرفیت فعلی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی را هفت هزار و 500 مگاوات برشمرد و افزود: این مهم در قالب قراردادهای بیع‌متقابل در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که با انجام این امر باز هم سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی شده و راندمان ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به بیش از ۴۲ درصد خواهد رسید، علاوه بر اینکه از انتشار حدود ۴۳ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای در سال جلوگیری به عمل خواهد آمد.

طرزطلب تصریح کرد: برای تسریع در این امر مهم، ضرورت دارد مطابق قانون مربوطه سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به سرمایه‌گذاران تحویل شود که در این مورد به همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت نیاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز