خبرگزاری کار ایران

سهم ۶ درصدی SMEها در صادرات غیرنفتی/ ۲۷ شهرک صنعتی جدید احداث می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۱۱۲

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: تعداد واحدهای صنعتی که سال‌ جاری احیا خواهند شد، بیشتر از سال 1398 خواهد بود و این اتفاق با‌ وجود تحریم و کرونا است.

به گزارش ایلنا، محسن صالحی نیا افزود: همان‌گونه که سال گذشته حدود یک هزار و 500 واحد صنعتی مجدداً به چرخه تولید بازگردانده شدند، امسال نیز با وجود افزایش برخی محدودیت ها از جمله تحریم ها و شیوع کرونا، می‌توان چنین اعداد و ارقامی را تکرار کرد.

وی اضافه کرد: سال گذشته برای احیاء و برگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید حمایت‌های مختلفی از واحدهای صنعتی تعطیل شده صورت گرفت، از این ‌رو توانستیم حدود یک هزار و 444 واحد صنعتی غیرفعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور را فعال کنیم.

صالحی‌نیا با یادآوری تنوع تولیدات صنایع احیا شده در شهرک ها و نواحی صنعتی در طول سال ۹۸، تصریح کرد: در بین واحدهای صنعتی که فعال شدند می‌توان به رسته های مختلف صنعتی از جمله صنایع برق، الکترونیک، خدمات، سلولزی، شیمیایی، غذایی، فلزی، کانی غیرفلزی و نساجی اشاره کرد؛ احیا واحدهای صنعتی در شرایطی است که خیلی‌ها بر این باور بودند که با تحریم صورت گرفته، واحدهای صنعتی متعددی تعطیل می‌شوند.

وی ادامه داد: با برگشت واحدهای صنعتی نمی‌توان گفت که تحریم بر فعالیت واحدهای صنعتی درشهرک‌های صنعتی بی اثر بوده است،با این حال تمام سعی ما این است که با بسته‌های حمایتی شرایطی را ایجاد کنیم تا تولید کنندگان با وضعیت بهتری تولید کنند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره این‌که آیا در سال ‌جاری با وجود ویروس کرونا می‌توان شاهد این بود که روند فعال سازی مجدد واحدهای صنعتی ادامه یابد، تاکید کرد: در سال‌ جاری هدف‌ گذاری ما این است که یک هزار و 500 واحد صنعتی غیرفعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال شود؛ هرچند که برای برگشت آن‌ها به فضای اقتصادی نیاز به منابع مالی داریم.

صالحی‌نیا با بیان این‌که واحدهای صنعتی که تعطیل شده بودند، شناسایی شدند و هدف ‌گذاری لازم برای آن‌ها صورت گرفته است، گفت: قرار است تسهیلاتی در قالب اعطای "کمک‌های فنی و اعتباری" یا "بازسازی و نوسازی صنایع" در اختیار واحدهای تعطیل شده قرار گیرد؛ علاوه بر این از طریق عارضه ‌‌یابی واحدهای صنعتی، ارائه خدمات مشاوره، تأمین نیازها و رفع مشکلات آن‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و تورهای صنعتی نسبت به فعال‌ سازی مجدد آن‌ها اقداماتی انجام خواهد شد.

27 شهرک صنعتی جدید احداث می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امسال توسعه شهرک‌های صنعتی مد نظر قرار گرفته و تصمیم داریم با چنین راهکارهایی تحریم را در اقتصاد کشور بی‌اثر کنیم، بدین جهت در سال ‌جاری ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی در سراسر کشور افتتاح خواهد شد و علاوه بر این، احداث شهرک صنعتی مرزی با کشور آذربایجان نیز درحال پیگیری است؛ با احداث چنین شهرک صنعتی، فعالیت تجار سهل‌تر خواهد شد، چرا که با شرایط بهتری می‌توانند صادرات را دنبال کنند.

صالحی‌نیا درباره وضعیت تولیدی واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی هم توضیحاتی ارائه کرد و افزود: 44 هزار و 892 واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده است که از این تعداد، 34 هزار و 814 واحد صنعتی (معادل 78 درصد) با اشتغال 732 هزار و 930 نفر (معادل 81 درصد) فعال و تعداد 10 هزار و 78 واحد صنعتی (معادل 22 درصد) با اشتغال 171 هزار و 448 نفر (معادل 19 درصد) غیرفعال است.

وی اضافه کرد: از بین 34 هزار و 814 واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، 14 هزار و و 156 واحد صنعتی با ظرفیت کمتر از 50 درصد و 11 هزار و 643 واحد صنعتی با ظرفیت بین 50 تا 70 درصد و 9 هزار و 15 واحد صنعتی با ظرفیت بالای 70 درصد درحال فعالیت هستند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سرمایه‌گذاری وسیعی در شهرک‌های صنعتی صورت گرفته تا فعالان اقتصادی امکان سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های خود را داشته باشند، به‌طوری که میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تا کنون یک میلیون و 942 هزار و یکصد میلیارد ریال بوده است.

صالحی‌نیا در مورد مشکلات واحدهای صنعتی که تعطیل شدند یا به سمت کاهش تولید رفته‌اند تصریح کرد: همه موارد عارضه‌یابی شده اند و با حل 5 چالش بزرگ می‌توان به واحدهای صنعتی کمک کرد.

وی اعلام کرد: 7 هزار و 788 واحد صنعتی به علت کمبود نقدینگی (77 درصد)، یک هزار و 606 واحد صنعتی به علت فقدان بازار (16 درصد)، 318 واحد صنعتی به علت اختلاف شرکاء (3 درصد)، 244 واحد صنعتی به علت تأمین مواد اولیه (3 درصد) و 122 واحد صنعتی به علت نقصان ماشین‌آلات (1 درصد) تعطیل شدند؛ از این ‌رو ضرورت دارد که ما به سمت حل این چالش‌ها برویم.

سهم 6 درصدی از صادرات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سال گذشته ارزش صادرات کل کشور 41 میلیارد و 370 میلیون دلار بود که از این میزان، 2.4 میلیارد دلار یعنی معادل 5.8 درصد صادرات کل کشور مربوط به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط فعال در شهرک‌های صنعتی بوده است؛ از این ‌رو درحال برنامه‌ریزی هستیم که این سهم را در سال ‌جاری افزایش دهیم.

جهش تولید در شهرک‌های صنعتی

صالحی‌نیا تصریح کرد: برای سال‌ جاری ضمن هدف‌ گذاری برای توسعه صادرات، جهش تولید هم مد نظر قرار گرفته است؛ چرا که در عمل و با رشد تولید می‌توان تحریم ها را بی‌اثر کرد.

 

وی افزود: برنامه‌های متعددی تعریف شده که امیدواریم بخش قابل توجهی از آن‌ها در سال‌ جاری به بهره‌برداری برسد؛ از این‌ رو برای جهش تولید برنامه‌هایی از قبیل فعال‌ سازی ۱۵۰۰ واحد تولیدی، اجرای طرح ملی توسعه پوشاک در مناطق روستایی، توانمند ‌سازی ۵۰۰ واحد مستعد پیمانکاری فرعی برای پیوند با صنایع بزرگ در ۱۰ رشته دارای اولویت، حمایت از توسعه ۴۰ خوشه کسب و کار و خاتمه 10 خوشه درحال اجرا، انجام مطالعات برای ایجاد حداقل 3 شهرک صنعتی یکپارچه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بازطراحی ساختار صنایع کوچک با استفاده از ظرفیت صنوف تولیدی و احداث پست برق و تأمین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تاکید کرد: فرسوده بودن ماشین‌آلات دلیل اصلی پایین بودن بهره‌وری واحدهای صنعتی است و اگر به سمت نوسازی و به‌روزرسانی واحدهای صنعتی برویم، تولید شرایط بهتری خواهد داشت.

صالحی‌نیا در خصوص روند نوسازی واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی توضیح داد: در صورت تخصیص اعتبارات لازم طی دو سال آینده، برای افزایش ظرفیت پایدار 12 هزار و 900 واحد صنعتی، نوسازی و بازسازی 4 هزار و 508 واحد صنعتی و راه‌اندازی مجدد 2 هزار و 508 واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه‌ریزی شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره تعداد واحد صنعتی راکد، نیمه فعال و درحال ساخت در شهرک‌های صنعتی بیان کرد: به‌صورت کلی در حال حاضر 34 هزار و 814 واحد صنعتی فعال و 10 هزار و 78 واحد صنعتی غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که هدف ما در سال‌ جاری برگشت واحدهای غیرفعال است و از این ‌رو از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم که با صنعت آشتی کنند و مطمئن باشند که دولت از تمام تولید کنندگان حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز