خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد؛

آیا ذخایر آبی خوزستان اجازه کشت برنج را می‌دهد؟

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۱۶۰

بطور کلی خوزستان در حالت متوسط نمی‌تواند تامین کننده آب کشت‌های پرمصرف باشد، اکنون در شرایط 20 درصد بالاتر از نرمال هستیم و 80 درصد اوقات این امکان فراهم نیست.

به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان اوایل خردادماه امسال از صدور مجوز کشت برنج در استان خوزستان خبر داده و گفته: در مصوبه کشت برنج به‌جز در مناطق شمالی با پیشنهاد کارگروه سازگاری با کم‌آبی ملاحظاتی در نظر گرفته شد که بر اساس آن، کشت برنج با اعمال سازوکار‌هایی از جمله خشکه کاری و آبیاری تحت فشار زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی مجاز اعلام شود، با توجه به این ملاحظات، با توجه به بارش‌های دو سال اخیر در خوزستان مجوز کشت برنج در این استان صادر می‌شود.

وزیر نیرو  این را هم گفته است که ورودی سد‌های استان خوزستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است. 

بنا بر اعلام اردکانیان امسال میزان ذخیره سد‌های استان خوزستان، ۲۲ میلیارد مترمکعب است که سال گذشته در مدت مشابه، ۴۴ میلیارد مترمکعب بوده که البته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، رهاسازی آب از این سد‌ها امسال ۱۴ درصد و میزان زمین‌های زیر کشت نیز ۱۳ درصد افزایش می‌یابد.

اما آیا اعطای این مجوز به احتمال کم‌آبی در فصل تابستان و یا عادت کشاورزان به تداوم کشت برنج در سال‌های آتی منجر نخواهد شد؟

رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه چمران اهواز در این‌باره به خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: در غرب استان در حوضه کرخه، کارون دز از نظر کمیت آب مشکلی وجود ندارد، کیفیت ذخیره سدها به گونه‌ای است که تامین کننده نیاز پایین دست خواهد بود و می‌توانند در این حوضه‌ها مجوز کشت برنج بدهند اما در حوضه‌های شرق استان یعنی ماورن و جراحی وضعیت زیر نرمال است و ذخیره بسیار پایین است و بعید است دست کشاورزان باز باشد که نیاز آبی‌شان را پوشش دهد و اجازه کشت پرمصرف داشته باشند.

به گفته مهدی قمشی در حالت نرمال اگر متوسط آورد رودخانه‌های کرخه و کارون را مبنا قرار دهیم، استان خوزستان قادر به تامین الگوهای کشت پرمصرف نیست. امسال استثنا پرآبی بوده اما در حالت متوسط و 80 درصد مواقع آورد رودها تامین کننده کشت‌های پرمصرف نخواهد بود.

وی اظهار داشت: بنابراین این اشکال وجود داد که ممکن است کشاورزان عادت کنند و  در زمان کم‌آبی هم طلب آب داشته تا برنج که سود بیشتری دارد کشت کنند و این موضوع فشارهای مضاعفی را در سال‌های بعد وارد خواهد کرد و منجر به این خواهد شد که از الگوی کشت پیروی نکنند. 

رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه چمران اهواز تصریح کرد: بطور کلی خوزستان در حالت متوسط نمی‌تواند تامین کننده آب کشت‌های پرمصرف باشد، اکنون در شرایط 20 درصد بالاتر از نرمال هستیم و 80 درصد اوقات این امکان فراهم نیست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز